האם יש לכם הפרעות שינה? אבחנו את עצמכם

מומחים מעריכים שכמיליון ישראלים סובלים מנדודי שינה ברמה כזו או אחרת.ענו על 10 שאלות פשוטות ובדקו; האם אתם חלק מהסטטיסטיקה.

 

ד"ר עמיאל פייגנבאום– מנהל ע.ש.ר – המרכזים הרפואיים, בנה את השאלון הבא:

1.      האם את/ה סובל/ת מקושי להירדם לעיתים קרובות?

2.      האם את/ה מתעורר/ת מעל 4 פעמים בלילה?

3.      לאחר התעוררות בלילה, האם את/ה סובל/ת מקושי להירדם חזרה?

4.      האם לרוב את/ה מתעורר/ת מוקדם מדי בבוקר?

5.      האם את/ה חש/ה ששנתך אינה מספיקה פעמים רבות?

6.      .האם את/ה סבור כי שינה או חוסר שינה מהווים בעיה עבורך?

7.       האם אתה מוצא/תאתעצמך מסתכל בשעון במהלך הלילה?

8.      האם נסיעות ארוכות או עבודה במשמרות משבשיםאת זמני השינה הקבועים שלך?

9.      האם חווית שינוי משמעותי בחייך לאחרונה?

10.  האם קורה שאת/ה נעזר במשקה אלכוהולי בשביל להירדם בלילה

 

אם עניתם על יותר מ-3 שאלות בתשובה חיובית, יכול להיות שאכן אתם סובלים מנדודי שינה כרוניים.

 

עוד ב- Onlife

הסכנות המשמעותיות בנדודי שינה

נדודי שינה היא הפרעת השינה הנפוצה ביותר. נדודי שינה מתבטאים במספר אופנים, ביניהם קושי להירדם, התעוררויות במהלך הלילה, התעוררות מוקדמת מהרצוי משנת הלילה ותחושה סובייקטיבית של שינה לא איכותית.

 

הסובלים מנדודי שינה לרוב ידווחו על תפקוד לקוי ביום שלמחרת, עצבנות, רגזנות, קושי להתרכז ולבצע מטלות יומיומיות בעבודה ובבית, ובסופו של דבר על פגיעה משמעותית באיכות החיים.

 

נדודי שינה יכולים להופיע כמחלה בפני עצמה או כסימפטום של מחלה אחרת. כאשר נדודי השינה הם התלונה העיקרית הם נקראים נדודי שינה ראשוניים.

 

אולם אם נדודי השינה מתרחשים כסימפטום של מחלה אחרת, לרוב על רקע דיכאון או הפרעות חרדה, הם נקראים נדודי שינה שניוניים.

 

כיום ידוע שנדודי שינה אף עלולים להוביל לסיבוכים בריאותיים ולהתפתחות של מחלות שונות כגון סוכרת, השמנה, יתר לחץ דם ועוד. לכן, היום ברור שלא ניתן להתייחס לנדודי שינה רק כאל "מטרד" או בעיה קלה באיכות חיים אלא מדובר בבעיה בריאותית לכל עניין ודבר.

טיפול בנדודי שינה : יש מה לעשות

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי: טיפול פסיכולוגי עשוי להיות יעיל לטיפול בנדודי שינה פסיכו-פיזיולוגיים ובעל שתי מטרות עיקריות: הפרכת תפיסות מוטעות לגבי השינה (המרכיב הקוגניטיבי) ושינוי הרגלים שליליים המונעים שינה טובה (מרכיב התנהגותי).

 

הטיפול נערך לזמן קצר יחסית של עד מספר חודשים,ודורש משמעת רבה,הכנת "שיעורי בית" ותרגול מצד המטופל. שיעורי ההצלחה של טיפול זה טובים בקרב המטופלים המקפידים בתרגולים ובעלי משמעת גבוהה.

 

כדורי שינה. כדורים מהדור הישן (הבנזודיאזפינים) פועלים על מרכז השינה במוח ומשרים שינה. מרביתם אינם משמרים את שלבי השינה ועלולים לגרום לקיצור משך השינה העמוקה ולישנוניות ביום שלמחרת.

 

הכדור הנפוץ ביותר ממשפחה זו הוא הבונדורמין המכיל את החומר הפעיל ברוטיזולאם. כדורים מהדור החדש (הנון-בנזודיאזפינים) פועלים גם הם על מרכז השינה במוח אך אלה שומרים על שלבי השינה ואינם גורמים לתלות במינונים המומלצים.

 

בשונה מכדורי השינה מהדור הישן, כדורי השינה מהדור החדש סלקטיבייםיותר למרכז השינה במוח ואינם גורמים לתופעות נלוות כגון הרפיית שרירים.

 

באחרונה החל בישראל שיווקו של  אמביאן CR– כדור השינה הנמכר ביותר בארה"בהמכיל חומר פעיל המשתחרר בשני שלבים במהלך הלילה.בשלב הראשון של הלילה משתחררת השכבה הראשונה של החומר הפעיל ומסייעת להירדמות מהירה. בשלב השני של הלילה משתחררת השכבה השנייה של החומר הפעיל ומסייעת לשמירה על שינה רציפה.

 

מלטונין. הידוע גם בכינוי "הורמון החושך", הוא הורמון המווסת את השעון הביולוגי היומי. רמתו של המלטונין עולה כאשר יש חושך, ועלייה זו עשויה להשרות שינה. ירידה טבעית ברמות המלטונין עשויה להתרחש אצל חלק קטן מהאנשים, לרוב בגיל מבוגר, ומתן מלטונין עשוי לעזור בטיפול בנדודי שינה.

 

רפואה משלימה וטיפולים טבעיים. התוסף הצמחי הפופולארי ביותר המשווק לטיפול בנדודי שינה הינו ו?לריאן, המבוסס על שורש צמח הולריאן. ולריאן עשוי לקצר את משך הזמן הנדרש להירדמות, אבל מחקרים לבדיקת יעילותו של כדור טבעי זה שנערכו, לא הגיעו למסקנות חד-משמעיות, כאשר מחצית מהמחקרים שנעשו על כדור זה הגיעו למסקנה שהוא לא יעיל.

 

מחקרים מדעיים על תכשירים צמחיים אחרים לא קיימים ברמה מדעית מקובלת. לעומת זאת, נמצאה יעילות מסוימת בטיפולים משלימים כמו טאי צ'י, אקופונקטורה (תוצאות מעורבות) ויוגה. באופן מפתיע, לא נעשו מחקרים מדעיים לבחינת יעילות טיפולים פופולאריים כמו ארומתראפיה, מסאג', הומיאופתיה ואוסטיאופתיה לטיפול בנדודי שינה.

תגובות (0)
הוסף תגובה