ילדים מחוץ לנישואין

התא המשפחתי המודרני הכולל זוג הורים נשואים כדת וכדין המביאים ילדים לעולם במשותף, הפך מזמן לדבר שאינו מובן מאליו. לאחרונה התוודענו כולנו למקרים מתוקשרים של ילדים שנולדו מחוץ לנישואין. ארנולד שוורצנגר או בג'סטין ביבר,  הם רק דוגמא לסוגייה של אבות אשר נולדו להם ילדים מחוץ לנישואין.

 

קיימים מספר לא מבוטל של מקרים, בהם נכנסת אישה להריון כתוצאה ממערכת יחסים, או מאירוע חד פעמי, כאשר האב הביולוגי טוען שהוא כלל לא רצה או תכנן להביא ילד לעולם עם האם. יחד עם זאת, יהיו טיעוניו של האב באשר לטיב הקשר שהוביל ללידת ילדו אשר יהיו, הדין בישראל מטיל עליו חובה לזון את ילדיו הקטינים, גם במקרים בהם הם נולדו מחוץ לקשר הנישואין.

 

הגישה המשפטית בישראל גורסת כי אין להפלות בין ילד "חוקי" אשר נולד בתוך מערכת יחסים, לבין ילד "לא חוקי" שהבאתו לעולם נעשתה מחוץ למסגרת הנורמטיבית של בני זוג נשואים. כאשר מדובר בצדדים יהודים, יפסקו המזונות על פי הדין האישי – העברי. דמי המזונות במקרה זה מתחלקים לשניים: מזונות הכרחיים ומזונות מדין צדקה.

 

במזונות ההכרחיים חב האב באופן אבסולוטי.

 

במזונות מדין צדקה שהינם מעבר להכרחיים – חלה חובה משותפת על ההורים שניהם, בהתאם להכנסותיהם ויכולתם.

במקרים בהם קיים ספק בנוגע לזהותו של האב, רשאי בית המשפט להורות על עריכת בדיקת סיווג רקמות, אשר תוצאותיה מצביעות על זהותו של האב הביולוגי. על מנת לבצע את הבדיקה, יש לקבל צו שיפוטי של בית המשפט לענייני משפחה. מדובר אך ורק במקרים בהם אין מניעה משפטית לביצוע הבדיקה, כמו היותה של האם נשואה.

 

כאשר האישה נשואה אזי יחול הכלל של רוב בעילות אחר הבעל, על מנת שהילוד לא יוכרז כממזר. ילד זה אשר נולד לאשה לא נשואה וזהות אביו ידועה, הוא ילד חוקי (ואינו ממזר), ללא קשר עם מצבו המשפחתי של האב.

 

אב שאינו מעונין להכיר בילדו בשום פנים ואופן, יוכל לנסות ולהגיש תביעת פיצויים כנגד האם בגין הנזק שנגרם לו כתוצאה מהולדת הילד וחיובו במזונותיו של הילד עד הגיעו לגיל 21 שנים, נזק שניתן לכמתו בחישוב אריתמטי פשוט. בתביעה כזו על האב יהיה להוכיח כי "נגנב" ממנו זרע ללא הסכמתו; כי ההיריון היה בניגוד לרצונו; כי ההיריון הושג בתרמית  וכיוצא באלה דברים. יובהר כי אין הדבר פוגע בזכאותו של הילד למזונות מהאב.

 

יש לתת את הדעת כי מדובר בילדו של האב לכל דבר ועניין, גם בכל הקשור לפן של הירושה. על פי חוקי הירושה, הילד, גם אם נולד מחוץ לנישואין, הינו יורש חוקי על פי דין, כצאצאו של האב. אב אשר אינו מעוניין להכיר בילדו שמחוץ לנישואין כבעל זכויות כיורש חוקי לאחר פטירתו, חייב לערוך צוואה כדין, אשר על פיה הוא מנשל את הילד מהעיזבון.

 

קיימת חשיבות גדולה לדמות גברית- אבהית, ואם קיים אב ביולוגי אין טוב מכך, בחיי הילד ככל שניתן, על כך הרחיב בספרו המומלץ ד"ר עלי כ"ץ – אינטלגנציה אבהית. חשיבותו של האב בהתפתחותם התקינה של ילדיו, כבר מרגע היוולדם, גדולה ומשמעותית בדיוק כמו של האם. כך יהפוך הילד לאדם שלם. אבות "נעלמים" כפי שמכנה ד"ר כץ או אבות מנותקים ומרוחקים, עשויים לפגוע אנושות בילדם.

 

לאתר של עו"ד קארין  פילוסוף

תגובות (0)
הוסף תגובה