שמן זית: כדאי להוסיף אותו לתפריט

מחקר חדש שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'והן הופקינס  ופורסם בחודש שעבר, מגלה כי תפריט המבוסס על שומנים רב לא רוויים המורכבים משמן זית, אבוקדו ואגוזים משפר את בריאות הלב גם כאשר אינו מלווה בהפחתת משקל.

 

עוד ב- Onlife

צוות החוקרים ניתח נתונים שהשוו שלושה תפריטים שונים:

  • תפריט עשיר בפחמימות
  • תפריט עשיר בחלבונים
  • תפריט עשיר בשומנים רב לא רוויים

 

כל אחד ממשתתפי המחקר ניזון מאחד משלושת התפריטים במשך שישה שבועות, בעוד שהחוקרים אספו מידע על יכולתו של הגוף לווסת את רמת הסוכר בדם ולשמור על רמת אינסולין בריאה במהלך ההקפדה על אחד משלושת התפריטים.

 

לדברי החוקרים, אי יכולתו של הגוף להשתמש באינסולין באופן אפקטיבי, עלולה להוביל לסוכרת מסוג 2, שהינה גורם סיכון משמעותי למחלות לב.

שילוב של טעם ובריאות

תוצאות הניתוחים הראו שתפריט עשיר בשומנים רב לא רוויים כמו כאלה המצויים בשמן זית, אגוזים ואבוקדו, שיפר את השימוש באינסולין בהשוואה לשני התפריטים האחרים. לדברי החוקרים, התפריט המועדף דומה לתפריט הים תיכוני השואב את השראתו ממזונות הנצרכים בדרום איטליה ויוון ושם דגש על שומנים בריאים, פירות וירקות.

 

אביה שנער דיאטנית קלינית ויועצת תזונה לבית הבד 'זיתא', טוענת כי השפעותיו הבריאותיות הרבות של שמן הזית הוכחו כבר במחקרים מצטברים.

 

הן כוללות השפעה על הורדת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, מניעה של סוגי סרטן שונים, הגנה מפגיעה קוגניטיבית הקשורה לגיל ואלצהיימר, והשפעות אנטי דלקתיות אשר מיטיבות עם מחלות כמו סוכרת, לחץ דם, דלקות פרקים ואסטמה.

 

היא מוסיפה כי שמן הזית כולל מלבד חומציות השומן, עוד מאות רכיבים נוספים בעלי פעילות ביולוגית חשובה: חלקם תורמים להשפעה מיטיבה על הבריאות, אחרים משפרים את יציבות השמן וחלקם אחראים לטעם הייחודי של שמן הזית.

 

רכיבים אלו כוללים בין השאר: ויטמין E, קרטנואידים, רכיבים בעלי פעילות אנטי סרטנית, רכיבים בעלי פעילות אנטי דלקתית ורכיבים פנוליים. הרכיבים הפנוליים, אחראים, בין היתר, לטעמו הייחודי של שמן הזית (מר, חריף, מעקצץ) והם פועלים כאנטיאוקסידנטים שתפקידם להגן נגד רדיקלים חופשיים ולהאריך את חיי המדף של שמן הזית.

 

תגובות (0)
הוסף תגובה