בעיות שינה או שינה משותפת?

 

שינה משותפת הפכה למנהג אופנתי בשנים האחרונות באירופה, בארה"ב וכמובן גם בארץ. שינה משותפת עם ההורה הוא חלומו של כל ילד, הרי זה המקום הכי כייפי בעולם. להרבה הורים יש דעה נחרצת אודות השינה המשותפת ולעיתים משתנה לאחר הלידה.

 

עוד בonlife:

 

לא מעט הורים שהתנגדו לשינה משותפת בסוף "נשברו" והביאו את התינוק למיטתם בעקבות עייפות שנגרמה מהתעוררות רבה של התינוק במהלך הלילה וכך הם הצליחו לישון מעט יותר במהלך הלילה.

 

הורים רבים מתלבטים אם לאפשר לתינוק או לילד לישון יחד איתם במיטתם. אין תשובה חד משמעית לגבי וכמובן שיש לא מעט חילוקי דעות בנושא זה. יש מדינות שמשרד הבריאות שלהם הודיע על המלצה נגד שינה משותפת עם תינוקות קטנים יותר מגיל שנתיים ומנגד, יש מחקרים ששינה משותפת מומלצת להתפתחות התינוק.

 

שינה משותפת: יש לזה יתרונות?

הנקה: שינה משותפת מועילה להנקה, למעשה כשהתינוק ישן במיטת ההורים, כל פעם שהוא מתעורר האם מניקה אותו, כדי שיוכל להירדם חזרה במהרה.

 

נוחות: כל פעם שהתינוק מתעורר במהלך הלילה, אין צורך שההורים יצאו מהמיטה כדי להרגיע את התינוק, מניחים יד על הילד או מנסים להאכיל והילד נרדם חזרה במהרה לעומת ריצה לחדר הילד ולהרגיעו במשך דקות ארוכות עד שנרדם חזרה.

 

קשר עם התינוק: כל פעם שהתינוק מתעורר במהלך הלילה הוא נרגע במהרה ולא מרגיש שנוטשים אותו אלא הוא נרגע במהרה מנוכחות ההורים בקרבתו ויוצר  קשר רגשי חזק יותר עם ??הילד. שינה משותפת גורמת לקשר טוב יותר בין התינוק להוריו, במיוחד אם התינוק מבלה את רוב יומו עם מטפל אחר.

 

מונע בכי: השינה המשותפת תימנע ניתוק בין ההורים לתינוק בתחילת הלילה וימנע בכי.

 

הורמון גדילה: בזמן שינה עמוקה ורגועה מופרש הורמון גדילה, כך שתינוק שישן במיטת ההורים ישן שינה שלווה והורמון הגדילה מופרש ברמות גבוהות.

 

הורמון הפרולקטין: הורמון הפרולקטין (הורמון האימהות)  מופרש ברמות גבוהות יותר בתגובה  לשינה משותפת וכתגובה להנקה (גירוי הפטמה).

 

זהירות זה מסוכן

שינה משותפת יכולה להיות חוויה אבל עשויה להיות מסוכנת לתינוק, בעיקר לתינוקות צעירים. חשוב להכיר את הסכנות ולהתנהל לפי הוראות בטיחות:

 

סכנה לתינוק:ל שינה משותפת על התינוק יכולות להיות חסרונות, חלקם בטיחותיים: שינה משותפת עלולה לגרום לתינוק חנק מהכריות ומהשמיכות של ההורים.

התינוק עלול ליפול מהמיטה כשאחד ההורים קמים מהמיטה. ההורים יכולים לחנוק בטעות את תינוקם כשאחד ההורים יסתובב על הילד ולא ירגיש זאת.

תוך כדי שינה אנחנו זזים והתינוק פגיע ועלול לקבל מכה חזקה תוך כדי שינה, מאחד ההורים.

 

תלות: ככל שהתינוק ישן עם הוריו הוא עלול לגרום לתינוק להיות תלותי בגורם תלות חיצוני (שינה רק עם ההורים אחרת לא יירדם בשום דרך אחרת).

השינה של התינוק נפגעת מכיוון שכל תזוזה קטנה שלו, ההורים מרגיעים אותו ולא נותנים לו להירדם חזרה בלי עזרה.

 

מה זה עושה לזוגיות?: שינה משותפת עלולה להזיק לפרטיות של בני הזוג ולגרום למריבות במידה וקיימת מחלוקת בנושא השינה המשותפת.

 

עייפות: שנת ההורים אינה רציפה וכל פעם שהילד מעט זז או ממלמל תוך כדי שינה הם מתעוררים.

 

שינה משותפת- כללי בטיחות

ההחלטה לישון עם התינוק ביחד באותה המיטה מחייבת הערכות בחדר.  שינה משותפת מחייבת גם להקפיד ולשמור על כללי זהירות:

1.      הסירו כריות ושמיכות מיותרות מהמיטה.

2.      הקפידו לא להשאיר לבד את התינוק במיטה, הוא עלול ליפול מהמיטה גם אם תתחמו אותו.

3.      הקפידו להשכיב את התינוק על גבו.

4.      הניחו מזרון לצידי המיטה, כך שגם אם התינוק זוחל מהמיטה ומנסה לרדת מהמיטה, הוא ירד להמזרון ולא יהיה חשש של נפילה מהמיטה על ראשו.

5.      אין לעשן בחדר השינה גם כשהתינוק נמצא בחדר אחר.

6.      וודאו שהמזרון לא רך מידי.

7.      אם במיטתכם 2 מזרוני יחיד מחוברים ולא מזרון זוגי אחד, וודאו שהתינוק לא יכול להיכנס ביניהם או בין המזרון ללוחות הראש.

8.      מומלץ שהתינוק ישן בין הקיר לבין האם ובמקביל סדרו את הרווח שקיים בין הקיר למיטה(המעקה). האם לרוב יותר מודעת לנוכחות התינוק.

9.      אם שתיתם אלכוהול או שהשתמשתם בכל סוג של סם לא מומלץ לישון עם התינוק מכיוון שאתם פחות מודעים לנוכחות התינוק.

10.אל תלבישו את התינוק ביותר מידי שכבות או אל תחממו את החדר יתר על המידה מכיוון שהוא מתחמם גם מחום גופכם.

 

איך מעבירים את התינוק לחדר משלו?

השינה המשותפת נוחה להורים רבים בשלבים הראשונים אבל לאחר תקופה חלק מהמשפחות מעוניינות לחזור לשגרה ולהעביר את התינוק או הפעוט לחדרו. המעבר לא תמיד פשוט, הפעוט ישן עם הוריו תקופה ורגיל לכך, לכן המעבר צריך להיות מעבר הדרגתי וחשוב להמשיך להקנות לתינוק  או לפעוט את הביטחון שחש עד כה.

 

1.      ניתן להעביר את התינוק או הפעוט למיטה משלו, כאשר הוא ממשיך לישון איתכם בחדרכם. רק כאשר הוא מרגיש מספיק בטוח במיטתו, העבירו אותו לחדרו. בלילות הראשונים מומלץ לשבת לצדו עד שהוא נרדם.

2.      הניחו בצמוד למיטתכם מזרון על הרצפה והניחו את ילדכם על המזרון כאשר אתם יושבים לצידו של הפעוט עד שהוא נרדם.

3.      במידה והפעוט מספיק גדול, הסבירו לו שמעכשיו לכל אחד יש את המיטה והחדר שלו, חשוב לשחק עם הילד בחדרו על מיטתו במהלך היום. בנוסף הסבירו לו שכל פעם שקשה לו אתם נמצאים בחדרכם והוא יכול לבוא ולקבל חיבוק.

4.      ניתן לישון על מזרון במיטת הילד במהלך מספר ימים ולאחר 3-4 לילות, צאו מהחדר כשהפעוט נרדם וכל פעם שהוא מתעורר חזרי לחדרו במהרה, כדי שיבין שאתם לא רחוקים ממנו.

5.      הניחו על המזרון של הילד את המצעים שלכם עם הריח שלך. אם לתינוק יש חפץ מעבר הניחי אותו לצידו כל פעם שהוא הולך לישון.

6.      ברגע שתתחילו להעביר את הפעוט או התינוק לחדרו, חשוב להיות עקביים ותוך מספר ימים, הכל ייראה אחרת והפעוט ירגיש בטוח לישון לבד במיטתו ובחדר שלו.

 

כששואלים אותי האם שינה משותפת נכונה ובריאה אני חייבת לציין כי הורות הוא תקפיד קשה וכל אחד נוהג לפי אמונותיו ועקרונותיו. אין ספק שהורים מסוימים לא לשינה משותפת של הילדים איתם ועבור אחרים, זו יכולה להיות החלטה הגיונית ודרך חינוך ואפילו אורח חיים.

 

בכל דרך שתבחרו חשוב שתהיו מאושרים מהחלטה זו, ושזו תהיה החלטה משותפת לשני בני הזוג.

 

לאתר של דבורה זהבי כהן- פיית השינה

תגובות (0)
הוסף תגובה