אז מה עדיף, בקבוק או הנקה?

מחקר חדש שפורסם באוניברסיטת קמבריג' בבריטניה מעמיד את ההמלצה המקובלת, על פיה הנקה היא תזונה הנכונה והבריאה ביותר לתינוקות להנקה  – בסימן שאלה. המחקר מדווח כי תינוקות יונקים נוטים לבכות יותר, לצחוק ולחייך פחות, קשה יותר להרגיע אותם, והם מתקשים להירדם או לישון לילה שלם.

 

עוד בonlife:

 

החוקרים מציינים כי מדובר בנתונים שנאספו מהורים לתינוקות ותוך השוואה בין תינוקות שינקו לכאלה שניזונו מתרכובות מזון לתינוקות  לחוקרים לא ברור אם מה שדווח ותואר על ידי ההורים כעצבנות הוא אכן כזה, או שזן דרך לקבלת תשומת לב אותה מחפש התינוק. עוד ציינו החוקרים כי בבריטניה אחוז גדול מהאמהות מנסות להניק את התינוק אבל תוך שבועות ספורים צונח מספר המניקות לשליש. ככל שעולה גיל התינוק כך אחוז התינוקות היונקים יורד, למרות שההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא להזין את התינוק רק בחלב אם למשך 6 חודשים.

 

הסיבה הנפוצה ביותר להפסקת ההנקה היא התחושה של האם כי אין לה מספיק חלב. "יתכן כי מדובר בפרוש של התנהגות התינוק כעצבנות וכרעב, כאשר בכלל לא מדובר בבעיה שכזאת" מציין אחד החוקרים. סיבות נוספות להפסקת ההנקה היא האכלה לעיתים תכופות יותר מהאכלה בבקבוק.

ורד לב, יועצת הנקה ונטורופטית טוענת כי חלב אם אכן מתעכל מהר יותר אבל גם באופן מושלם יותר בגוף, תוך כשעה וחצי- שעתיים: "בהחלט סביר שתינוק ירצה לינוק בטווח שבין 1.5-3 שעות. לפעמים מהר יותר, לפעמים אחרי פרק זמן ארוך יותר. זה צריך וחייב להישאר בשליטת התינוק לגמרי, כי אף אחד לא יודע איזה גודל ארוחה נדרש לו ברגע הנתון".

 

לב רואה בעיכול האיטי דווקא חיסרון: "תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) קשה יותר לעיכול ולוקח לתמ"ל יותר זמן עד שהוא מתעכל ומתפנה ממערכת העיכול ובתגובה הגוף רעב שוב. חשוב לזכור שזה שיש "שקט" ל 3-4 שעות אינו אומר שזה הדבר הנורמלי והטבעי או הרצוי. זו התוצאה של התמודדות עם משהו שמקשה על מערכות גוף שעדיין אינן מפותחות דיין כדי להתמודד עם חומרים שקשים להן יותר לעיכול".

 

לדברי לב שינה עמוקה בגילאים המדוברים היא לא דבר חיובי. מחקרים מציינים את הנקה כגורם מונע מוות בעריסה והקשר הוא כנראה השינה הלא עמוקה של תינוקות יונקים. לב מציינת כי תינוקות יונקים ומתנהגים באופן אינדיבידואלי. "החוויה המתוארת במחקר, היא בהחלט לא החוויה האישית שלי עם הילדים שלי, שישנו שעות רבות למרות שינקו. כאשר תינוק ערני יותר, או מתעורר לעתים תכופות יותר,  הוא מזמין הזדמנויות רבות יותר לקשר, לאינטראקציה, ללימוד, לאימון" . 

 

 אנחנו מעדיפים תינוק שקט

"אפשר לפרש את המחקר בדרכים שונות" מציינת לב, " האם תינוק ערני יותר פשוט נחשב ל"עצבני" כי היינו רוצים לראות אותם שותקים וישנים כל הזמן? למה זה טוב שרק ישנו כל הזמן ולא ייקחו חלק במה שקורה סביבם? מי אמר שתינוק ערני הוא בהכרח עצבני יותר? מי אמר שתינוק שנמצא "על הידיים" זה דבר לא בסדר? אולי זו בעצם הנורמה שלנו? אולי כך אנחנו מתפתחים בצורה המיטבית ביותר? ולא חסרים מחקרים על תינוקות שלא זכו למגע ולתנועה ועל ההשפעות של זה עליהם בהמשך החיים".

 

"נקודה נוספת שחשוב להתייחס אליה לדעתי", אומרת לב, "היא שאולי תינוקות שניזונים מתמ"ל מקבלים יותר מדי אוכל, שאינם בהכרח זקוקים לו. הקיבה היא הרי שריר, כמו בלון, אנחנו יכולים להחליט כמה אנחנו מנפחים אותה. השאלה היא האם אנחנו צריכים להחליט את זה, או שהתינוק הוא זה שאמור להחליט? ואם נמלא את הקיבה יותר מדי? איך זה ישפיע? מעבר למראה "בריא" של תינוק. האם הם באמת זקוקים לזה? אולי זה מתכנת את הגוף שלהם לייצר יותר תאי שומן, או לצפות לתחושת מלאות כזו של בלון מלא בהמשך חייו".

 

דבורה זהבי, יועצת שינה בכירה ומנכ"ל המרכז לייעוץ שינה, חושבת שמדובר בהרגלים הקשורים לשינה ולא להנקה, לפחות מגיל 4 חודשים, ורואה בכך החלטה של ההורים: "לא מעט תינוקות בני 4 חודשים ומעלה, יודעים להירדם בכוחות עצמם בתחילת הלילה, אך מתעוררים לינוק כל שעתיים, שלוש. במידה והתינוק עולה במשקל ונמצא באחוזונים ה- 25 ומעלה, אין צורך להאכיל את התינוק כל שעתיים שלוש. לרוב, ההתעוררות בלילה במקרים כאלה, נובעת מהרגלים שהתינוק סיגל לעצמו ולא מתוך רעב. תינוק בן 4 חודשים יכול לישון 5 שעות רצופות במהלך הלילה ולכן  אין סיבה להאכיל".

 

זהבי מציינת כי הורים רבים חוששים שהתינוק רעב ומתעורר מספר פעמים במהלך הלילה משום שלא אכל מספיק ולהורים אין אפשרות לאמוד את הכמות מדויקת של התזונה שלו כמו תינוק שאוכל מבקבוק.

 

"ההנקה היא חוויה נעימה עבור האם והילד  אך במקרה כזה חשוב לשנות לתינוק את הקשר השינה שהתרגל אליו. אין ספק שחלב אם מתעכל בצורה מהירה יותר מתחליב  חלב אך עדיין התינוק יכול לפתוח פערים של שינה במהלך הלילה בהתאם לגילו" מדגישה זהבי שלא רואה צורך לסיים את ההנקה כדי שהתינוק יירדם ויישן", מציינת זהבי.

תגובות (0)
הוסף תגובה