הצעת חוק: שמות לתינוקות יהיו בפיקוח המדינה

הצעת החוק, שיזם יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת ח"כ זבולון אורלב מכעיסה ומצחיקה בו זמנית הורים רבים. ח"כ אורלב, הזוכה לתמיכת המועצה לשלום הילד, מציע למנוע מהורים לקרוא לילדיהם בשמות מוזרים או מיושנים. ההצעה הועלתה על רקע  שמות שונים ויצירתיים או פוגענייים, שמעניקים בשנים האחרונות הורים לילדיהם.

 

בין הדוגמאות שניתנו לשמות פוגעים או מוזרים היו השמות: נענע, אשכלותי, אתרוג, חלון, גוזל נשרים, מנורה, מתוק, מרה, גחלילית, שוויונה, זרובבל, סנאית, ארנב, זרם, אדולף, שולחנה ועוד.

 

חשוב לציין כי לא מדובר באיסור ובסופו של דבר, על פי ההצעה, ההחלטה תישאר בידי ההורים. לפי ההצעה, פקידי רישום השמות במשרד הפנים יהיו רשאיים לעכב בקשה של הורים לרשום את ילדיהם, אם השם שבחרו עלול לפגוע בטובת הילד. השמות הבעייתיים יועברו לוועדת שמות, שתורכב מעובדים סוציאליים, מפסיכולוגים ומאנשי חינוך. הוועדה תשוחח עם ההורים על משמעות השם ועל הנזק העתידי לילד בבחירת שם חריג. 

 

הוועדה לא תפסול שמות למעט שמות חריגים במיוחד, שיש בהם גרימת נזק לקטין. שאר השמות, גם המוזרים, יאושרו לאחר שההורים הבינו את משמעות השם והשלכות נתינת השם לתינוק.

 

גילת מלכאן-סטיקלרו, פסיכולוגית קלינית מומחית ומאבחנת פסיכולוגית רואה את המורכבות שבהחלטה: "מחד, קיימת בעייתיות מסוימת בכך שלמדינה תהיה דריסת רגל בנושא כל כך אישי ופרטי כמו בחירת שם לילד. אך מאידך, חשוב שיהיה מי שיגן על אותם ילדים שהוריהם מעניקים להם שמות העשויים בעתיד לפגוע בהם, לשמם ללעג בקרב חבריהם ולפגום בביטחונם העצמי".

שמות יכולים לפגוע

מלכאן סטיקלרו, חושבת שישנה חשיבות לשמו של האדם: "נאמר: "שמו של אדם הולך לפניו", ולא בכדי. לשם יש משמעות עצומה בחיי האדם, ופעמים רבות מבוגרים שנקראו  על שם אדם מסוים חשים כי הם דומים לו וחולקים את תכונותיו. ילד שנושא על כתפיו עול של שם פוגעני או מזלזל כגון: אכזבה או מרה, יאלץ להתמודד תכופות עם הקנטות והשמצות מצד בני גילו, דבר העשוי בסופו של דבר לפגוע בדימויו העצמי שלו".

 

"לעיתים, אנו כהורים, רוצים להיות מיוחדים ומקוריים ופחות נותנים דעתנו לאופן שבו מיוחדות זו הופכת לנטל עבור ילדינו. בשנות הגן ובית הספר ילדים עשויים לספוג מידת מה של הקנטות, הדבר לא תמיד פוגע בהם, זה עשוי לחשל אותם, כל עוד זה במידה והם חשים פוטנטים ומסוגלים להתמודד. אולם, ילד שבאופן מתמיד נדרש להסביר את פשר שמו או להתגונן, בנוסח: "אני שיר הבן", או: "קוראים לי חלון וזה שם מיוחד", עלול לחוש שמשהו בו אינו כשורה ושעליו להתנצל ולהסביר כל הזמן. ילדים מפנימים חוויות אלה והן צובעות את הדרך שבה הם מתבוננים על העולם, ממקום מתנצל ומתגונן".

 

מלכאן סטיקלרו  מזכירה להורים כי לילדים מצפים אתגרים רבים והתמודדויות שונות לאורך שנות התבגרותם, ואין צורך להוסיף להם מעמסה כבדה, שתלך עמם לכל מקום: "כדאי להתייחס לצורך של ההורה להיות מיוחד, כאילו שאם לילד יהיה שם רגיל אז הוא חלילה לא יהיה מיוחד דיו ולא יזכרו אותו. אני יודעת שזה נושא רגיש שמקומם הרבה אנשים, אולי גם בשל חברי הכנסת שהציעו את החוק, ודעותיהם הפוליטיות. אבל חשוב לזכור שהמדינה לא תחליט, היא רק תייעץ ותנסה להסביר להורים את העלויות המלוות את השם שבחרו".

השם הוא מתנה עם משמעות

מור אסאל, נומרולוגית ומרצה על נומרולוגיה, מסבירה שלא סתם הורים מתלבטים כל כך על בחירת שם לתינוק החדש: "לפי הנומרולוגיה הקבלית, יש להם סיבה טובה: השם הוא מתנת יום הולדת – הצידה לדרך שההורים מעניקים לילדם במסע שעליו לעשות בעולם הזה".

 

"לפי נומרולוגיה קבלית, לכל אחד מאיתנו יש נתיב מיוחד משלו שעליו לעבור בדרך לייעוד שלו. כדי להקל על ביצוע המטלות הנקרות בדרך, רצוי לתת לילד ערכת כלים מתאימה: ערכת הכלים הזו היא השם. כל שם מכיל בתוכו אוסף תכונות ויכולות מיוחדות: אופטימיות, חריצות, יכולת להבחין בפרטים או דווקא יכולת לראות את התמונה הגדולה; כוח, נדיבות, מקוריות, אינטימיות, החלטיות ועוד".

 

"על פי התפיסה של נומרולוגיה קבלית, על האם לבחור את שמו של התינוק – מפני שבתקופה הראשונה, היא האדם שמחובר אליו מכל, ולכן קולטת אינטואיטיבית מהו השם הנכון בשבילו. אם קיימת התלבטות בין כמה שמות, ניתן לפנות לייעוץ נומרולוגי כדי לדעת איזה שם יוצר את ההרמוניה הטובה ביותר עם תאריך הלידה – כך שהצידה לדרך תתאים לצרכים ולאתגרים בהם ייתקל הילד בדרכו, וכלי העבודה שמעניק השם ישמשו אותו בצורה היעילה ביותר".

מה אומר עליכם השם שלכם?

אסאל מסבירה איך יודעים מה אומר השם על פי הנומורולוגיה: "התדר של השם או  אוסף היכולות שהוא מעניק לילד, נקבע על ידי הערך הנומרולוגי שלו. כדי לחשב את הערך הנומרולוגי, יש לחשב את הערך הגימטרי של כל אחת מהאותיות, ללא אפסים (כלומר: הערך של האותיות ג', ל' ו-ש הוא 3, ואילו ב', כ' ו-ר' ערכן 2). לבסוף, מחברים את הספרות עד שמגיעים למספר בן ספרה אחת – וזהו הערך הנומרולוגי של השם.

 

לדוגמה: יונתן = 1+6+5+4+5=21

2+1=3. כלומר, הערך הנומרולוגי של השם יונתן הוא 3.

 

חיברתם? יופי. עכשיו בדקו מה אומר הערך הנומרולוגי של השם שבחרתם:

ערך נומרולוגי 1: יוזמה, מנהיגות, חשיבה הגיונית, עצמאות.

ערך נומרולוגי 2: רגשיות, יכולת אינטימית, יכולת תיווך, אינטואיציה.

ערך נומרולוגי 3: יצירתיות, הגנה, שמחת חיים, ביטוי עצמי.

ערך נומרולוגי 4: אבחנה, תשומת לב לפרטים, נאמנות, נחישות, יציבות.

ערך נומרולוגי 5: כריזמה, אהבת חופש, חיבה לשינויים, חשיבה מהירה.

ערך נומרולוגי 6: משפחתיות, יכולת ליצור הרמוניה, אמנותיות, מסירות.

ערך נומרולוגי 7: מקוריות, עומק, רוחניות, יכולת טיפול.

ערך נומרולוגי 8: כוח, סמכות, הישגיות, ביצועיסטיות.

ערך נומרולוגי 9: נדיבות, אידיאליזם, יכולת העברת מסרים, אנרגטיות.

תגובות (0)
הוסף תגובה