אח חדש: מדריך למשפחה המתרחבת

בשעה טובה נולד ילדכם השני, אתם חוזרים מבית החולים עם תינוק ובבית ממתין ילד נוסף, המקבל מעמד חדש – מילד יחיד הוא הופך לילד הגדול, הבכור.

 

עבור הבכור לידת תינוק חדש במשפחה, יכולה להיות אחד הדברים הקשים ביותר. קיים קושי גם להורים, מהורים לילד יחיד להפוך להיות הורים ל-2 ילדים, זה משנה את המערך המשפחתי שכלל עד כה 2 הורים וילד. כל בני המשפחה צריכים להתרגל ולהסתגל למצב החדש.

 

עוד בonlife:

 

לאחר הגעת התינוק הביתה ולעתים עוד לפני כן,  קרוב ללידה, עלולים להיות לבכור מצבי רוח משתנים, רגרסיות במספר תחומים: הרטבה בלילה וביום, התעוררות במהלך הלילה, גם אם לילד הרגלי שינה קבועים. כמובן שיתכנו תגובות של כעס, קנאה וכו', תגובות אלה הן תגובות זמניות ולרוב יעברו לאחר תקופה קצרה יחסית.

טיפים להתמודדות עם המצב:

1. אלימות ויריבות: לפעמים, עוד לפני הלידה, קיימת יריבות סמויה או גלויה בין האחים. ברגע שהתינוק נולד ומגיע הביתה, הבכור בודק את הגבולות שלכם והתגובות שלכם למעשים שלו. ייתכן שהוא ינסה לדרוך על התינוק או להניח כרית או חפץ אחר על פני, נסו לשוחח איתו בלי לצעוק עליו, דברו איתו בגובה העיניים והסבירו לו למה המעשה מסוכן ובעיקר השגיחו כל הזמן.

 

2. חזקו את המעמד החדש שלו: השתמשו הרבה במושג "האח/ות גדול/ה", תדגישו את היתרון שלו לעומת התינוק לדוגמא: אתה יכול ללכת לשחק עם חברים, אתה יכול לצייר, לישון יותר מאוחר וכו'. אפשרו לו מקום מיוחד משלו שהוא יכול לשחק שם בלי שהתינוק יפלוש למקום הזה. דאגו שכל החפצים שנמצאים בחדר של הילד או במקום המיוחד של הילד הבכור, לא יגיעו לידיו של התינוק.

 

3. היעזרו בילד הבכור: שאלו את ילדכם אם הוא רוצה לעזור לקלח את התינוק, להאכיל אותו, לדחוף את העגלה וכו'. תשתדלו שהוא יהיה שותף פעיל בטיפול של התינוק רק אם הוא מעוניין. אם אתם חוששים מכך, ניתן לתת לו בובה ומוצץ, חיתול, בגדים, כדי שהוא יוכל לטפל בהם.

 

4. זמן איכות: במהלך היום מצאו כ- 10-15 דקות להיות לבד עם הילד הבכור בלי שהתינוק יהיה איתכם. אם הילד מתקשר ומדבר, תקשיבו לו ותנו לו להתבטא בלי להנחות אותם יותר מידי. במידה והילד קטן יותר, בחרו יחד איתו משחק ושחקו יחד כעשר דקות רבע שעה. מומלץ להעניק לילד מגע רב בזמן שאתם מבלים יחד.

 

5.  שינויים בהרגלי השינה: ילדים רבים בעלי הרגלי שינה טובים יעברו רגרסיה במהלך הימים הראשונים לאחר הלידה. התנהגות זו יכולה להימשך גם תקופה של חודש או חודשיים. הילד עלול להתעורר מספר פעמים כדי להרגיש אתכם ולקבל מכם תשומת לב. אם הילד מגיע אליכם למיטה, החזירו אותו למיטתו בלי ליצור קשר עין ובלי לדבר

לאותם ילדים שבוכים הרבה במהלך הלילה, מומלץ להעניק להם מגע רב ותשומת לב  לפני ההשכבה במיטה איתם.

6.  חדר משותף לילדים: אם התינוק עובר לחדרו של הבכור, שתפו אותו ועדכנו אותו בשינוי, מספר ימים קודם לכן. חשוב להסביר לו מה עומד לקרות, איפה המיטה תמוקם וכו'. הסבירו לו שהוא שומר על האח הקטן במהלך הלילה, כך הוא ירגיש גדול ובוגר.

 

7.  במהלך ההריון:  בשלב בו ההריון בולט ספרו לילד על ההריון ועל התינוק שנמצא בבטן. השתדלו לספר את האמת ולא להגזים במילים חמות וטובות מידי, כדי שהילד לא יצפה רק לדברים טובים לאחר הלידה.

 

8.  עזרה מהסביבה: אם אתם מתקשים להעניק מספיק תשומת לב לילד הגדול, בקשו עזרה מהסביבה- חברים ומשפחה קרובה שישמרו על התינוק כך שאתם תוכלו לבלות עם הילד הגדול. אם אתם מתקשים להיפרד מהתינוק, בקשו מחברים לקחת את הילד הגדול לבילויים מחוץ לבית.

 

9. מתנות: לאחר הלידה, חברים ומשפחה יביאו מתנות, בקשו מחברים קרובים ומהמשפחה הקרובה שיביאו גם מתנה צנועה לבכור. כמובן שהבכור צריך לדעת שלא כל המתנות עבורו אך מומלץ לתת לו מידי פעם מתנה צנועה.

 

כל ילד מגיב בצורה שונה להולדת התינוק ולכן חשוב להיות קשובים ולתת לו את המענה הנכון. חשוב לא להיבהל ולנסות למצוא את הדרך הנכונה עבורכם ובמידה ויש לכם ספקות מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע.

 

לאתר של דבורה זהבי

תגובות (0)
הוסף תגובה