איך להתמודד עם נזלת וצינון בחורף?

בתקופה זו בשנה מרגישים את הווירוסים בכל מקום. גני הילדים לא מלאים ובעבודה הורים נעדרים כדי לשמור על הפעוט המקורר, או שהם נדבקו בעצמם. החורף מביא איתו צינון, נזלת ווירוסים שונים שבמקרה הטוב, חולפים תוך מספר ימים, אך לעיתים מדובר בתופעה כרונית שנמשכת לה כל העונה ואף יותר.

 

לדברי ד"ר דניאל שינהר, מומחה לכירורגית ילדים והומאופתיה מודרנית, מבית החולים שיבא, "הסיבה הבלעדית היא הדבקה של וירוס. הוירוסים מתפשטים יותר בתקופת החורף, משום שיש פחות אוויר בחדר, יותר צפיפות ואנשים שוהים במקומות סגורים זמן רב וכתוצאה מכך יש המון מקומות עבודה וגני ילדים שנדבקים אחד מהשני".

 

עוד בonlife:

 

ד"ר שינהר מפריך את המיתוס לפיו קור הוא זה שמביא את מחלות החורף. "מדובר באמונה תפלה.אמנם כאשר קר המערכת החיסונית שלנו, שנמצאת בריריות סובלת מירידה באספקת הדם ואז נוצר מצב של חוסר בכדוריות הלבנות וירידה בחיסוניות של הגוף. עם זאת ההדבקה בין אחד לשני היא זו שיותר משמעותית או לחילופין הוירוסים הנמצאים בגוף ממילא באופן טבעי".

 

תינוקות, ילדים ומבוגרים כולם נדבקים?

"אין הבדל בהדבקה", טוען שינהר, "מדובר באותה הדבקה, אך ההבדל הוא בדרך שבה הגוף מתמודד ויש הבדל בין ילדים למבוגרים מבחינה זו. האף של תינוק או של ילד הוא קטן יותר ודרכי הנשימה הם יותר צרים ולכן כשיש גודש אז מייד נתקלים בקשיי נשימה וגם בשיעול".

 

"הביטוי של התופעות הללו הם יותר משמעותיים וללא ספק הקטנים סובלים יותר. כך שהם לא יכולים לקנח את האף למשל. ההסתמנות תהיה אצלם יותר דרמטית. צריך להבין שגם מערכת החיסון של תינוקות עדיין לא מספיק בשלה לוירוסים השונים. למרות שאם הם בבית הסיכוי שהם יחטפו וירוס הוא בוודאי קטן יותר מהסיכוי שישהו בפעוטון".

מתי צריך לגשת לרופא?

ד"ר שינהר ממליץ לגשת לרופא כאשר ישנו חום של למעלה מ-38.5 מעלות שנמשך יותר מיומיים שלושה. אם הילד מצונן ויש לו קצת חום לא צריך לרוץ לרופא. כמובן שטיפול רפואי נדרש לטפל גם בדרגות קשות יותר של צינון שבאה לידי ביטוי בקשיי נשימה לצד עלייה נוספת בחום ועוד תסמינים נוספים שיכולים להגיע עד לכדי מצב של דלקת ריאות ולכך יש להיות ערניים.

 

ד"ר שינהר ממליץ לטפל בצינון כדי להקל על התינוק וגם  עלהמבוגרים הסובלים: "עבור תינוקות קטנים מתחת לגיל שנה מומלץ להשתמש בתרסיסי אף מי מלח, או מי ים. אין ביניהם הבדל. הסיבה היא שתרסיסים המיועדים לבוגרים יותר מכילים חומר שמכווץ כלי דם אשר פוגע ברירית, ניתן גם להשתמש בתרסיסים הומאופתיים שנמכרים בבתי המרקחת".

 

"מעל גיל שנה" מציין דר שינהר, "אפשר להשתמש, אך לתקופה מאד מוגבלת, בתכשירים חזקים יותר לאף. כמו כן אפשר להשתמש באדים קרים, שהם עדיפים על אדים חמים העלולים לגרום לכוויות. אדים קרים יכולים להקל על הנשימה, מוסיפים לחות לאוויר והם מומלצים גם למבוגרים".

 

בתקופת החורף, עולה גם השימוש באינהלציה בקרב ילדים, זאת משום שהצינון גורם לקוצר נשימה ומגרה התחלה של התקף אסטמתי. "בכל מקרה הטיפול באינהלציה הוא בהוראת רופא בלבד", מדגיש ד"ר שינהר.

 

שינהר אינו היחיד שאינו ממליץ על שימוש בטיפות אף לתקופה ממושכת, בשל ההשפעות שלהם. רב הרופאים ממליצים להימנע משימוש  בטיפות המיבשות.

 

לעומת תכשירים רפואיים ניתן למצוא בחניות ובבתי המרקחת תרסיסי מי ים, כדוגמת אוטרימר, בעבר הורים נהגו להכין מי מלח בבית, אבל הטיפות והספרי הקנוי מדוייקים יותר בכמויות המלח ולא יוצרים נזק, אלא מועילים. אוטרימר מבית נוברטיס, ללא חומר משמר, הוא מיועד לשימוש יומיומי ועוזר להיפטר מעודפי נזלת וליחה ללא השפעות על רירית האף. מתאים גם לפעוטות וגם לתינוקות.

 

אפשר למנוע הידבקות?

מסתבר שניתן למנוע או לפחות להקטין את הסיכון להדבק: "כדאי לא להתקרב לחולים. אני גם ממליץ לקחת ויטמין סי המשפר את פעילות מערכת החיסון. אם לתינוקות אז בטיפות, אם לגדולים יותר, אפשר בטבליות. כמו כן, חשוב לשמור על תזונה נכונה ועל חדר מאוורר".

 

ד"ר שינהר טוען כי לרפואה המשלימה יש גם מה להציע מבחינת תכשירים שמונעים ומטפלים בצינון ובתופעות ההתקררות השונות. "ישנם סדרות של תכשירים יעילים החל מתכשירי מדף ועד תכשירים יותר מורכבים שבונים אותם למטופל וכך אפשר להגיע למצב של מניעת מחלות והגברת התפקוד של המערכת החיסונית".

הרפואה האלטרנטיבית ההומאופתית מנסה מענה לתופעות צינון שונות באמצעות הגישה כי יש להתאים לכל מטופל טיפול משלו. עדי ברומר, הומאופתית קלאסית משלבת בטיפוליה תרכובות ייחודית של צמחים, מלחים, מינרלים ועוד.

 

ברומר: "העיקרון ההומאופתי הוא למעשה הכנה של טיפול לפי התמונה האישית של המטופל. כלומר, אם עשרים אנשים חולים בווירוס מסוים, הטיפול לא בהכרח צריך להיות זהה לכולם. הרפואה הקונבנציונאלית נכנסת לתמונה כאשר מדובר בחיידק ואז יש צורך בהתערבות מסוג אחר".

 

מבחינה הומאופתית יש הבחנה בטיפול בין מטופל שנדבק בווירוס או למשל חלה בעקבות רגישות כלשהי."בכל מקרה מדובר בטיפול שמתחיל ונגמר תוך יום יומיים בערך. אנו מטפלים באופן נקודתי".

 

לפי ברומר, ניתן לנסות למנוע צינון ונזלת, למשל על ידי הכנה של מזונות מחממים. "אני ממליצה שכאשר מכינים מרק עוף לדוגמא, אז להוסיף אליו שורש של אציטובוליס שנחשב מאד טוב לחיזוק המערכת החיסונית וניתן למצוא אותו בחנויות טבע".

 

בטיפול בנזלת, אני לא רואה בעיתיות בשימוש במי מלח, אך הם יעילים לתקופה קצרה מאד.

 

אם מדובר למשל בנזלת שקופה (נזלת שקופה היא נזלת אלרגית אך אם היא ירוקה או צהובה היא מעידה על זיהום), זו יכולה להיות רגישות למזון כלשהו ויש להוריד מהתפריט מזונות מעוררי ליחה כגון: בוטנים, בננות, מוצרי חלב פרה ויש שטוענים שגם תפוזים. כדאי גם לנסות את שיטת הסבתא של בצל ליד המיטה. אדי הבצל יכולים לפתוח את האף ולעזור גם במקרים של נזלת שקופה וגם בנזלת זיהומית.

 

הילד כל הזמן מצונן?

צינון כרוני יכול להיות סוג של אלרגיה או שקד שלישי, סוג של גידול שמתבלט מתוך קרום רירי באחורי האף, כך שנוצרת חסימה במעבר האוויר. זהו מצב מאד נפוץ בקרב ילדים. הסימפטומים הם אף סתום כרוני, נחירות ועוד.

 

ברפואה הקונבנציונלית אפשר לנתח, אך באמצעות הומאופתיה אפשר להימנע מניתוח על ידי טיפול שנמשך כשישה שבועות וכבר נמצא שיש שיפור.הטיפול בשקד בעזרת ההומאופתיה בטוח, כיון שההומאופתיה מגרה את המערכתהחיסונית של הילד ללא שימוש בתרופות כימיות או בסכין מנתחים. וככלל, הטיפולההומאופתי הקלאסי מתחשב במכלול החיים ולא מתמקד באספקט אחד שלהם".

תגובות (0)
הוסף תגובה