חיים בריאים וניקוי רעלים: כל היתרונות של שייק ירוק

ה – Green Smoothie  הוא כינוי לשייק ירוק שמורכב משילוב של עלים ירוקים. השילוב יכול להיות מגוון: שילוב של חסה ופטרוזיליה יחד עם ירק ירוק כמו מלפפון או קישוא, פרי –  או כל ירק אחר. "המתחילים" בשתיית השייק מרכיבים שילובים פשוטים יותר, כש"המתקדמים" יכולים להעז יותר ולשלב דברים כמו זרעי פשתן, שקדיה, טחינה גולמית, תמר, אגוזים שונים ועוד.

עוד ב- Onlife

מה כדאי לאכול לפני המחזור כדי להקל על הסימפטומים

לא רק בט"ו בשבט: למה כדאי לאכול פירות יבשים במשך כל השנה

10 ארגונים שיעזרו לכם עסק קטן משלכם

לצורך  יצירת שייק ירוק, אפשר לערבל סוגים שונים של ירקות ופירות אולם מומלץ לשמור על ההמלצות הבאות:

  • יחס הירקות לפירות בשייק צריך להיות בערך:3:1, כלומר 3 ירקות על כל פרי.
  • אפשר להשתמש בכל עלה ירוק, בהתאם לטעם אולם לא בירקות שורש.
  •  בשלב ראשון מומלץ להשתמש בירקות פחות דומיננטיים בטעמם, ובהמשך לגוון ולהתנסות בעוד טעמים.

היתרונות הבריאותיים של השיק המתקבל – הגרין סמודי– משתנים בהתאם לעלים הירוקים אותם בוחרים לשלב בשייק. על פי מחקרים מהתקופה האחרונה, השייק הירוק מנקה רעלים , עוזר בהתמודדות עם חוסר בברזל, מנקה את מערכת העיכול, מטפח העור, מונע מחלות, משפר ראייה, עוזר במניעת ריח רע מהפה, מקל על כאבי גרון ועוד ועוד.

"ההבדל המרכזי בין שייק ירוק למיץ ירקות, הוא שהשייק בניגוד למיץ מכיל סיבים תזונתיים העוזרים בפינוי פסולת מהגוף. אומרת רעות עופר דיאטנית המתמחה בהקניית הרגלי תזונה בריאים. לדבריה, בגלל שהשייק הירוק  נעשה בבלנדר, הוא מהיר וקל להכנה, משביע  ויכול להוות ארוחה קלה בפני עצמה.

עלים ירוקים – מקור לחלבון

"העלים הירוקים הם גם מקור מצוין של ברזל, מינרלים, סידן, מגנזיום, מנגן, נחושת, אבץ, אשלגן", מוסיפה שרון אבן-חן נטורופתית ומטפלת ברפואה סינית.

"אם למשל, הבחירה בירקות שמשתלבים בשייק הם תרד או כרוב, אז השייק יהיה עשיר בקרוטנואידים, לוטאין וזאקסנטין אשר פועלים כחומרים נוגדי חמצון במטרה להגן מפני השפעות מזיקות של רדיקלים חופשיים. ישנם ב"ירוקים" גם חומרים אשר ממלאים תפקיד בשמירה על בריאות העיניים ועוד כימיקלים צמחיים שבעלי תכונות של מניעת מחלות והגנה".

עופר מוסיפה: "מעטים יודעים כיהעליים הירוקים הכהים הם מקור טוב של סיליקה, אשר יחד עם ויטמין C חיוני ליצירת קולגן. מחקרים הראו כי הקולגן יעיל במיוחד לטיפול בבעיות עור כגון אקנה, אקזמה ופסוריאזיס ולצד זה הוא שומר על מראה עור בריא וזוהר".

 כמה כוסות שייק מומלץ לשתות ביום?

ההמלצות התזונתיות מדברות על צריכה של חמש עד תשע מנות פרי וירק ביום, כדי להילחם במחלות שונות, החל מסוכרת, מחלות לב וגם סרטן.

כך למשל, אחד היתרונות הבולטים של השייק הירוק הם הסיבים התזונתיים והמצאות כמות גדולה של כלורופיל. "המחקרים  מעודדים לצריכה של סיבים תזונתיים", אומרת עופר, "היתרונות עצומים לבריאות המעי הגס ולמערכות נוספות שונות בגוף.

"שלא כמו במיצים השייק הירוק שומר על ערכים תזונתיים גבוהים וכשזה מתווסף לכלורופיל, מדובר במתנה. הכלורופיל הוא הצבע הירוק שיש בעלים, הפירות והירקות הירוקים",  מסבירה אבן –חן, "הוא לא רק פיגמנט, הוא מתחבר עם טוקסינים ורדיקליים חופשיים והופך אותם לחומרים נייטרלים.

מחקרים הראו כי הוא מסייע בניקוי מתכות כבדות הנוטות להצטבר בגופנו במקומות שונים ופועל כאנטי סרטן, באופן ספציפי שמדובר בכבד".

זהירות: עלים מרוססים

אולם למרות התרומה של השייק לבריאות, כדאי לדעת כי העלים הירוקים מרוססים מאוד. העלים הירוקים נוכחים ברשימת הירקות שסופגים לתוכם את חומרי ההדברה בהם הם מטופלים, לצד אפרסקים, תפוחים, פלפלים מתוקים, סלרי, נקטרינות, תות שדה, דובדבנים, פטל, חסה, ענבים, אגסים, תרד ותפוחי אדמה.

"יש גישה המצביעה על כך כי כל הירקות העליים כמו חסות, עלי בייבי,  פטרוזיליה, שמיר, נענע וכו' מזמנים לא פעם חרקים שאוכלים ומחוררים את העלים ולכן הם מרוססים יותר מאחרים", טוענת  אבן חן.

מתכונים לשייק ירוק

אי אפשר לדבר על השייק הירוק מבלי להזכיר את ויקטוריה בנדקו, שהביאה את הנושא למודעות ציבורית גוברת, לאחרונה פותחה אפילו אפלקציה למכשירי דור 3 והוקם אתר אינטרנט אשר מציג בין השאר אינספור מתכונים למתחילים, מתקדמים, לילדים ואפילו לחיות מחמד.

מתכון למתחילים

1: עלי חסה, 5-6, החסה היא ירק עם טעם נטרלי, טוב יהיה להתחיל איתה ,אחכ אפשר להחליפה עם עלים בעלי טעם דומננטי יותר

2: מלפפון 1 אפשר גם סלרי אם אוהבים

3: נבטים, חופן

4: פרי ירוק, אגס, קווי או תפוח – לא גדול ואם יש צורך אפשר לחתוך

5: תמר מיובש ללא גרעין

6: מים  קרירים לפי הצורך בהתאם לרמת הסמיכות הרצויה

מכניסים את כל המרכיבים לבלנדר, ללא המים, טוחנים ומוסיפים מים בהדרגה עד לקבלת הסמיכות שאתם רוצים.

שייק ירוק "למתקדמים"

הטעם עושה את ההבדל והשמיים הם הגבול, תשמרו על היחסים ותרשו לעצמכם להסחף.

הצעה, לא מחייבת,

1: צרור פטרוזיליה או כוסברה

2: חופן תרד או מנגולד

3: נענע, מעט

4: כף שקדיה או טחינה

5: אפשר: זרעי פשתן או צי'ה – לתוספת של אומגה 3

6: מים  קרירים לפי הצורך בהתאם לרמת הסמיכות הרצויה

מכניסים את כל המרכיבים לבלנדר, ללא המים, טוחנים ומוסיפים מים בהדרגה עד לקבלת הסמיכות שאתם רוצים.

 

גרין סמודיניקוי רעליםסיבים תזונתייםריח רע מהפהשייק ירוק