על צבע וצבעוניות: באיזה צבעים כדאי להשתמש?

אני משוטטת המון באינטרנט ומכורה לצפיה ביוטיוב, אבל רק פעם בהמון זמן אני "נתפסת" על קטע ורואה אותו שוב ושוב ושוב ושוב. הנה אחד מהם, שאין דברים כאלה.

 

האיש הזה קיבל אחר כך פרסומת לקודאק. (אולי בגלל זה הם פשטו רגל?) והאמת, אין לי מושג מה הוא לקח לפני שנתקל בקשת בענן הזאת, אבל אין ספק שזה אחד מפלאי הטבע היפים.

 

אם חושבים על זה, לא מדובר רק ביופי, הצבע גם ממלא תפקיד חשוב בעולם הצומח והחי: הוא מהדר את נוצותיהם של המחזרים, מצניע את הזקוקים להסוואה, בעולם הצומח הוא מושך בגוונים מסוימים ודוחה אחרים… בקרב בני האדם, הצבע משקף את מי שאנחנו. אבל לזה עוד נגיע.

בכלל, היקום מלא צבעים שמסתדרים כל כך יפה, שאני מקנאה באנשים שקיבלו את היכולת להעתיק, ולו שבריר, מכל הטוב הזה. יש לי חברות שקמות בבוקר, מוציאות מהארון מכנס ירוק, חולצה כתומה, צעיף פסים, כובע בורדו, ומגף תכלת ונראות כמו פרסומת לבנטון.
 
אני מוציאה את הדברים האלה ושמה על עצמי ונראית כמו פרסומת להכנת פצצה בעזה דרום. אין מה לעשות, אני לא מצליחה להבין למה ואיך צבע כזה כן משתלב עם צבע אחר וצבע אחר לא משתלב עם עוד צבע.
 
אולי בגלל זה רוב הזמן אני הולכת על בטוח. אפור. ואם התפרעתי ורכשתי חולצה אדומה, אז רוב הסיכויים שהיא תישאר בארון ובמקרה הטוב, אעיז לשים אותה עם ג'ינס… אה, ואם אני במצב רוח ממש יצירתי, אני משלבת שחור עם שחור.
 
גם המכונית שלי אפורה מבחוץ ומבפנים, וגם הבית שלי אומנם לא אפור אבל הרהיטים כמו שאומרים אצלנו בפולין "בסטנדרט"- מן חום שכזה- לא צועק, לא מפריע, ולא נוכח.

רוצה להפסיק להיות אפורה

וזה לא שאני חושבת שבמהות החיים שלי חלילה אפורים, (הם נעים בין אדום כהה לורוד כחול עמוק ולפעמי כתום) אבל הצבעים האלה איכשהו תקועים בי ולא מצליחים לצאת החוצה ולהביע במה שאני בוחרת או עושה, את מה שאני מרגישה.
 
יש לי מדקר מופלא שהוא שילוב של קוסם ופסיכולוג, ותמיד כשאני באה אליו עם גב תפוס אני מסיימת את הטיפול בלהבין שזו בכלל הנפש שצועקת, ואחרי כמה דקות של ?הכנסת? צבע כחול למקום, הכאב נעלם.
 
עכשיו, בשביל השיפוץ, ובעיקר כי בא לי להעז גם במקום הזה, ולא ליצור עוד בית שיראה כאילו כל אחד יכול לגור בו אלא שלי, התחלתי לעלעל קצת במגזינים ולראות שילובי צבעים מקסימים שבחיים לא הייתי מעזה לחשוב עליהם, כמו זה למשל.
 
 

וביחוד עכשיו, כשיש לי ילדים, לא ממש בא לי שהחדרים שלהם יהיו אפורים וסתמיים. ראיתי בזמן האחרון כאלה חדרי ילדים מתוקים שצבועים בשילובים מקסימים, שאם הייתם מתארים לי אותם בלי לראות, הייתי עשויה לחשוב שזה יראה קרקס, אבל זה באמת מתוק נורא.
 

 

 
 
אחרי שהבנתי, ש"אמור לי איזה צבעים אתה אוהב, ואומר לך מי אתה", או שבחירת הצבעים בעצם מעבירה כל כך הרבה מסרים, שכדאי לעצור ולהקדיש מחשבה לא רק לאיך זה יראה אלא גם מה אני רוצה להגיד בזה או איך אוכל לתרגם לצבע את מי שאני ומה שאני מרגישה.
 
אז הרמתי טלפון הראשון לקרן מנירלט שמאמינה שצבע יכול לשנות דרכי חשיבה, ולהשפיע על הדרך בה אנו פועלים. היא אמרה לי ש"הצבעים שמסביבנו, מעבר לביטוי טעם אישי, משפיעים גם על התחושה שלנו בחלל, והם כלי דומיננטי כדי לתת ביטוי לאישיות ול"אני הפנימי" שלנו".

אז אם חיפשתם טיפים, הנה כמה שעשויים לסיייע:

  • כשבוחרים משפחת צבעים רצוי לבדוק תחילה מהם הצבעים שאנחנו אוהבים ושאליהם אנו נמשכים באופן טבעי ומהם הצבעים שבמחיצתם נרגיש הכי נוח. במידה ולא נוח לנו עם גוון מסוים, אין שום סיבה ל"דחוף" אותו בכוח. בסוף היום אנחנו אלו שצריכים לחיות בבית, וגוון שלא מתאים לנו ישרה תחושה לא נעימה, בדיוק כמו ללבוש בגד לא מתאים.

 

  • לצבע יש קשר ישיר לתאורה ולכן בתאורות שונות יראו צבעים שונים לגמרי מאשר בסביבת אור יום טבעית. 

 

  • אם מטרת עיצוב הבית ליצור תחושה רכה ושלווה, מומלץ להקפיד ששילוב הצבעים ייעשה מאותו צד של גלגל הצבעים או לעשות שימוש במשחק של טונים ( כהויות משתנות ) מאותו גוון.

 

  •  כשבוחרים גוון, חשוב לזכור שהוא יראה שונה בצירופים עם גוונים שונים. צהוב על רקע לבן יראה חיוור ולעומתו צהוב על רקע שחור יראה מודגש וקורן.

 

  • שילוב של צבעים משלימים באותו חלל מחזק את הנוכחות של כל אחד מהם ונוצר קונטרסט בולט ומעניין. אדום עם המשלים ירוק, וכתום עם המשלים כחול. בגלגל הצבעים מופעים הצבעים המשלימים אחד מול השני צבעים מכיוונים שונים של גלגל הצבעים מייצרים קונטרסט הגורם לכל אחד מהצבעים להיות מודגש יותר ולכן מעצימים את הדרמה. לעומת זאת, שילוב צבעים מאותה משפחה בגלגל הצבעים מייצרת הרמוניה וזרימה  רגועה יותר.

 

  • כאשר בוחרים צבע יש להתחשב בגימור שלו, מבריק, מט, משי או טקסטורה חלקה או גסה. צבעים בעלי גימור מט יוצרים מראה קל ואוורירי לעומת צבעים מבריקים המחזירים אור. 

 

  • נועזות בהחלט יכולה להסתמן כהפתעה נעימה כאשר מוסיפים מגע צבעוני בלתי שגרתי, אבל מומלץ לעשות זאת במינון הנכון ובטעם. כך לדוגמא, ריהוט עץ בעל מסה ונוכחות בחלל עלול להיבלע אל מול צבע כהה מדי. במקרה כזה, רצוי אף לחשוב על צבעים חיים, "לא שגרתיים", שישברו את האיפוק והקלאסיות של העץ, כך שתוצאת עיצוב הבית תהיה מקורית, מעניינת ורבת רושם.

 

  • ניתן להוסיף לכל חלל גם  שטיחים בסגנון קלאסי ורומנטי מעודן, כריות משולבות תחרה וכיסוי מיטה תואם, אשר ישנו וישדרגו את החלל בתוספת צבע.

 

  • ולא לשכוח בשלב תכנון החלל להשאיר מקום גם להפתעות שהחיים מזמנים ולא לייצר חלל "מתוכנן" מידי מבחינת צבע. כגון מקום לאגרטל החדש שמקבלים מהדודים, פרחי העונה וכיו"ב.
 
כן כן, יש מצב שטחנתי לכם הפעם במוח, אבל תודו שזה מרתק.
מה שבטוח, ככה לא הולך להראות הבית שלי.

 

תגובות (0)
הוסף תגובה