דיאטה עם שוקולד: מיתוס או מציאות

עלעול קצר באחד העיתונים היומיים, הצליח להרגיז אותי כבר על הבוקר.  לקראת חלקו האחרון של העיתון קראתי כתבה בשם "מבחן ארוחת הבוקר" שם היה כתוב כי חוקרים ישראלים מצאו כי קינוח מתוק בארוחת הבוקר דווקא יכול לסייע בדיאטה להורדה במשקל.

 

עוד ב- Onlife

 

ישר קפצתי. איך זה יכול להיות? איזה קינוח בדיוק? בראשי כבר עולים שמות של כמה אנשים שרואים בתת הכותרת הזו אישור לאכול איזה מוס שוקולד על הבוקר בטענה ש"זה עוזר לי לדיאטה". נחרדתי מהמחשבה.

 

בקריאה מעמיקה יותר של הכתבה נראה כי במסגרת הניסוי באמת נתנו לקבוצה אחת לאכול כל בוקר ארוחת בוקר גדולה בהיקף של 600 קלוריות המכילה פחמימות בצורת דבר מתיקה (עוגת שוקולד/מוס שוקולד/סופגנייה), בעוד קבוצת הביקורת קיבלה ארוחה דלת פחמימות בת 300 קלוריות בלבד.

 

במשך ארבעה חודשים לא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות ושיעור הירידה היה דומה. אולם לאחר שתמה הדיאטה, משתתפי הניסוי המשיכו להגיע למעקב ובארבעת החודשים שלאחר מכן נראה שאלה שאכלו ארוחת בוקר עתירת קלוריות ופחמימות במסגרת הניסוי ירדו לאחריו במשקל 20 קילוגרמים בממוצע. יש לציין שהמחקר נערך על אוכלוסייה במצב של השמנת יתר.

 

אז האם יש פה המלצה לאנשים במצבי השמנת יתר לאכול עוגת שוקולד על הבוקר? או אולי סופגנייה? מה עם כמויות הסוכר? מה עם כמויות השומן? ומה עם כל המחקרים שטוענים שבארוחת הבוקר יש לצרוך פחמימות מורכבות, ודגנים מלאים?

 

השורה התחתונה של המחקר אכן קובעת כי תוספת של פחמימות לארוחת הבוקר מסייעת למנגנוני הפיצוי של הגוף להתמודד עם ההורדה במשקל ומשפרת את יעילותן של דיאטות להרזייה לאורך זמן.

 

מצוין. פחמימות בארוחת הבוקר:  דייסת שיבולת שועל היא פחמימה, פרוסת לחם מלא זה פחמימה, פירות זה פחמימות. נשמע לי הרבה יותר פשוט, מאוזן ושפוי להמליץ שהפחמימה תהיה משהו מהרשימה הזו.

כמה זמן אפשר להתמיד בדיאטה?

ד"ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי תל אביב וראש המחלקה לתזונה במרכז האוניברסיטאי אריאל התייחסה לממצאי המחקר.

 

ד"ר רז התייחסה לשני אלמנטים:

1. היכולת להתמיד בדיאטה לאורך זמן – דיאטה דלה בפחמימות ועשירה בחלבונים היא דיאטה שקשה מאוד לשמור עליה לטווח ארוך, לכן שילוב של פחמימות מאפשר לשמור על דיאטה לאורך זמן.

2. איכות הפחמימה הנצרכת – "כעוסקת בבריאות הציבור ובמניעת מחלות, אין לי ספק שכדי לרדת במשקל ולקבל מזון בריא, הפחמימות המתאימות ביותר הן פחמימות מורכבות – ספציפית לארוחת בוקר אפשר להמליץ על לחם מלא, קוואקר וכדומה, ולאו דווקא על עוגה".

 

היא הוסיפה כי מבחינה התנהגותית, זה דווקא עוזר למטופלים שמטרתם לרדת במשקל, לאכול מדי פעם ממתק האהוב עליהם, זה שובר את האיסורים. אולם היא לא הייתה ממליצה להחדיר למודעות אכילה יום יומית של עוגה כגורם לירידה במשקל, משום שהרי לא כולם נמצאים במסגרת מחקרית, כך שבמרוצת הזמן פרוסה אחת עלולה להפוך לשתים, שלוש ויותר, מה שקורה בפועל בחיים הרגילים. ממתיקים ועוגות הנם הגורם החשוב לעלייה במשקל.

אם כבר פחמימות, אז רק בבוקר

אבל איך הם החליטו לשלב בארוחת הבוקר דווקא עוגת שוקולד או סופגנייה? הרי מחקרים ממליצים על אכילה של פחמימות מלאות, ולעומת זאת מקשרים צריכה של פחמימות פשוטות בארוחת הבוקר עם בעיות של קשב וריכוז ועוד לא התחלתי בכלל לדבר על כך שפחמימות פשוטות מקושרות עם השמנה, סכרת ועוד צרות אחרות.

 

אז אם ננסה לפתור את סימן השאלה הזה בגישה חיובית, אז אולי אפשר להסיק מהמחקר שאם מישהו מתכוון לאכול פרוסת עוגה או סופגניה בכל מקרה, עדיף שייעשה זאת בבוקר… שילוב של אותה פרוסת עוגה או סופגנייה בארוחת הבוקר אמור להעלות (לפי תוצאות המחקר) את מדד השובע האובייקטיבי הנמדד באמצעות הורמון הגרלין (המכונה גם הורמון הרעב).

 

אז מה השורה התחתונה? בכל מקרה, עדיף להימנע ממתוקים. לכל אלה שחשבו להמיר את דייסת שיבולת השועל שלהם בחתיכת עוגה לטובת ירידה במשקל, אתם יכולים להמשיך בשלכם, אני לא הייתי בונה על ירידה במשקל לאחר אכילה יומיומית של עוגת שוקולד לארוחת הבוקר במשך 4 חודשים. וכמו שד"ר רז אומרת: "כפי שכולנו יודעים, מחקרים זה נחמד, אבל יש הבדל משמעותי בין מחקר ולבין החיים האמיתיים."

תגובות (0)
הוסף תגובה