פרוקטוז: "להגביל צריכת סוכר פירות כמו שמגבילים אלכוהול"

הכמיהה למתוק והמודעות הגוברת לבריאות גורמת לתעשיית המזון לחפש ממתיקים, הובילה לפיתוח פתרון פופולרי, בעיקר בארה"ב – פרוקטוז או בשמו המוכר יותר "סוכר פירות".

 

בגלל שהאינדקס הגליקמי שלו נמוך (רמת הסוכר בדם עולה באיטיות אחרי שצורכים ממנו), ומשום שהוא גורם לגוף להפריש מעט אינסולין, הוא נחשב לממתיק הכי פחות לבריאות ואף המליצו לחולי סוכרת להשתמש בו.

 

עוד ב- Onlife

 

אבל עכשיו מתברר כי לא רק שסוכר הפירות משמין הוא אף גורם למחלות כרוניות. החודש פרסמה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת UCSF בסן-פרנסיסקו מאמר בכתב העת Nature בו היא קראה לרשויות לטפל בצריכת פרוקטוז באותם אמצעים המשמשים להגבלת צריכת האלכוהול והטבק.

איפה מוצאים פרוקטוז?

ד"ר שירה זלברג שגיא, דיאטנית קלינית, חברת עמותת עתיד ומומחית לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בביה"ס לבריאות הציבור אוניברסיטת חיפה מסבירה כי פרוקטוז מהווה 50% מהסוכר הלבן המוכר לנו. ה-50% האחרים הם גלוקוז.

 

פרוקטוז מצוי בשיעור גבוה במיצי פירות ממותקים, אך גם טבעיים שבעיני רבים נתפסים בריאים. לדברי ד"ר זלברג שגיא, אחת הבעיות בקלוריות שמקורן בשתייה היא שאנו צורכים אותן כתוספת לקלוריות שמקורן במזון.

 

"מחקרים מראים כי כשסוכר מגיע כמוצק הגוף יודע לקזז ומוריד את צריכת הקלוריות ממקורות אחרים. כשזה בא בתוך משקה, הגוף לא מפרש את זה כמזון, לא מתקיים קיזוז, ולמרות שאנו מכניסים לגוף עוד קלוריות אנו לא אוכלים פחות", היא מסבירה ומוסיפה כי "יש המון מחקרים שמראים קשר ברור בין צריכת משקאות ממותקים להשמנה. וכאלה שמראים כי משקאות מתוקים מעלים את הסיכון לפתח סוכרת פי 2-1.5".

 

צחי כנען, דיאטן קליני, מוסיף: "פרוקטוז מצוי בכל החטיפים האמריקאיים, בקורנפלקס, בדונטס, בסירופ מייפל ועוד. צריכתו בישראל נמוכה יותר,  כי בתעשיית המזון כמעט ולא משתמשים בו, אך אפשר להעריך כי זה יגיע גם אלינו בסופו של דבר".

 

הסוכר מתחבא בתוך הוויטמינים

במחקר האמריקאי נמצא עוד כי אנשים שהמתיקו את מזונם עם פרוקטוז העלו את אחוז השומן בבטן בשיעור רב יותר מאלו שצרכו גלוקוז. במספר מחקרים אחרים נמצא קשר בין צריכת משקאות ממותקים (עתירי פרוקטוז) להתפתחות סוכרת. בנוסף לכך, צריכה מוגברת של סוכר פירות מגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

 

כנען מוסיף: "יצרני המזון מכשירים את השרץ באמצעות הוספת ויטמינים למוצרים. אחרי שהם מכניסים את הסוכר, הם עוטפים את המוצר במילים יפות, אבל הוויטמינים שמוסיפים הם כאין וכאפס לעומת הנזקים הבריאותיים מצריכת סוכר פירות".

 

ד"ר זלברג שגיא מסבירה: "הפרוקטוז מעודד ייצור שומן בגוף, כתוצאה מכך יש עלייה של שומנים בדם, עלייה בטריגליצרידים (חומר שומני שרמה גבוה מידי שלו בדם עלולה לגרום לתחלואה, א.ג), ירידה בשיעור הכולסטרול הטוב ה-HDL, וסיכון לפתח כבד שומני. בניגוד למה שחשבו בעבר, הפרוקטוז גורם גם לעלייה ברמת הסוכר והוא מאוד לא מומלץ לחולי סוכרת. בנוסף, הוא גורם לייצור חומצה אורית ששיעור גבוה שלה בדם גורם למחלת גאוט (דלקת מפרקים כרונית, א.ג)".

לא להפסיק לאכול מתוקים

ד"ר זלברג שגיא: "אי אפשר למנוע מאנשים מתוק, אבל אני בהחלט חושבת שצריך להטיל מס על משקאות מתוקים כמו על סיגריות. בגלל שכל מזון שמכיל סוכר, מכיל לפחות 50% פרוקטוז כדאי להמעיט בכלל באכילת מתוק. במיוחד כדאי להמעיט  בשתייה ממותקת כולל מיצי פירות טבעיים. עדיף לאכול את הפרי ולא לשתות את המיץ".

 

גם כנען מוסיף: "ההשוואה בעייתית משום שלאלכוהול יש השפעות חברתיות שליליות שאין לסוכר. מכיוון שיש קשר בין צריכת פרוקטוז למחלות שונות צריך למצוא דרך שתגרום לאנשים לצרוך ממנו פחות, כנראה שהפתרון הוא הטלת מיסוי. למי שמרגיש צורך עז במתוק אני ממליץ לספק אותו על ידי אכילת פירות. כך לפחות זה עטוף ברכיבים טובים כגון ויטמינים וסיבים תזונתיים".

תגובות (0)
הוסף תגובה