10 מיתוסים על הגלולה של "היום שאחרי"

הצטרפי למועדון יולדות שיבא בייבי בפייסבוק

 

פרופ' דניאל זיידמן, רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ-גופית ואחראי על יחידת המחקר של האגף למיילדות וגניקולוגיה, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר, עושה סדר.

 

1. ניתן לקחת את הגלולה רק בבוקר למחרת קיום יחסים לא מוגנים.

נכון חלקית.

 

למרות שגלולות למצבים דחופים נקראות עד היום בשם "גלולות לבוקר אחרי", הרי שהשם נועד רק להצביע על החשיבות של נטילה מיידית של התרופה. זאת מאחר שכל עיכוב בנטילת הגלולה מפחית מאד את יעילותה במניעת היריון. עם זאת, נטילת גלולה יעילה גם 72 שעות לאחר קיום היחסים הלא מוגנים, ולמעשה יש מחקרים שמורים כי הגלולה יעילה למניעת הריון אפילו כעבור עד 5 ימים.

 

2. נטילת גלולה קשורה לתופעות לוואי רבות.

לא נכון.

 

נטילת הגלולה אינה קשורה בתופעות לוואי חמורות או נמשכות. פחות מחמישית מהנשים יסבלו מתופעות לוואי קלות, בעיקר הפרעה בסדירות הווסת. תופעות לוואי אחרות כוללות עייפות, אי נוחות בבטן ובחילות.

 

3. קיים נזק בריאותי אם נוטלים את הגלולה מספר פעמים באותו חודש.

לא נכון.

 

אפשר ליטול את הגלולה מספר פעמים באותו מחזור ללא נזק בריאותי ידוע, אך במקרה זה הסבירות לשיבוש בסדירות המחזור, בעיקר איחור בהגעת הווסת, עולה. אין אפשרות למינון יתר עם תרופה זו.

 

4. גלולה מעלה את הסיכון להריונות מחוץ לרחם.

לא נכון

 

 גלולה מפחיתה את כלל ההריונות וכך מפחיתה גם את ההיארעות של הריונות מחוץ לרחם. מחקר שסיכם נתונים מ- 46 מחקרים שכללו  15,696 נשים שנטלו את הגלולה מצא כי מתוך 315 הריונות שהתרחשו רק 3 (1.0%) אירעו מחוץ לרחם. שיעור זה אינו עולה על השיעור הצפוי גם בקרב נשים שלא נטלו את הגלולה. כמובן שיש לזכור שכמו בכל היריון, גם נשים שהשתמשו בגלולה נמצאות בסיכון נדיר להריון חוץ לרחם.

 

5. אפשר לגרום להפסקת הריון על ידי נטילת הגלולה.

לא נכון

 

דרך הפעולה של גלולה היא מניעת ביוץ ומניעת ההפריה של הביצית על ידי הזרע. הגלולה לא מונעת השרשה של העובר ולא גורמת להפלה של עובר שהשתרש. בהתאם גם נטילת הגלולה במהלך היריון, אפילו במינון גבוה מהרגיל, לא תוביל להפלה.

 

6. גלולה אסור לשימוש לנשים בנות 35 שנה ויותר שמעשנות.

לא נכון

בניגוד לגלולה המשולבת למניעת היריון שמכילה אסטרוגן ופרוגסטרון, גלולת "הבוקר אחרי" מכילה רק פרוגסטרון, ועל כן אינה מעלה את הסיכון לשבץ או להיווצרות קרישי דם. בהתאם, גם לנשים שאסור להן ליטול גלולות משולבות למניעת היריון, כמו מעשנות בנות 35 ויותר או נשים עם מיגרנות תכופות, כן מותר להשתמש בגלולה. גם לנשים שמניקות ולנשים שסבלו בעבר מהיריון חוץ רחמי מותר להשתמש בגלולה.

 

7. השימוש בגלולה עלול לגרום למומים בעובר.

לא נכון

 

מחקרים מורים שבמידה והאישה בכל זאת הרתה לאחר נטילת הגלולה, הרי שאין חשש לשלום ההיריון. נמצא שבהריונות שאירעו לאחר טיפול שנכשל עם הגלולה, אין יותר מומים, לידות מוקדמות או סיבוכים מילדותיים. 

 

8.  הגלולה עלולה לפגוע בפריון העתידי .

לא נכון.

 

ההשפעה של הגלולה קצרת טווח ולא ידוע על כל השפעה שלילית על מערכת הרבייה. למעשה אפשר לשוב ולהרות עוד באותו מחזור. יתרה מזאת, מניעה של הריונות לא רצויים שעלולים להסתיים בהפסקת היריון יזומה עשויה דווקא להפחית את הסיכון לפגיעה עתידית בהריון.

 

9. הגלולה מחייבת מרשם רופא.

לא נכון

 

למרות שהגלולה מכיל תרופה הדומה להורמון פרוגסטרון, השימוש בה אינו מחייב פניה לרופא וניתן לרכוש את הגלולה בבתי המרקחת ללא צורך במרשם רופא. אין צורך בבדיקה גופנית או בבדיקת היריון לפני נטילת הגלולה.  התרופה אושרה למכירה ללא מרשם בשל הבטיחות הרבה שלה והחשיבות של נטילת הגלולה מיד לאחר קיום היחסים הלא מוגנים. עם זאת, חשוב לזכור שנטילת התרופה אינה מהווה תחליף להתייעצות עם רופא נשים.

 

10.  אפשר להשתמש בגלולות רגילות למניעת היריון כגלולות "היום שאחרי".

לא נכון

 

נטילה של 2 גלולות למניעת היריון מסוג מיקרוגינון וכעבור 12 שעות עוד 2 גלולות מסוג זה יכול לתת הגנה מפני היריון לאחר מגע מיני לא מוגן. הבעיה היא שגלולות משולבות אלו מכילות גם אסטרוגן, שבנטילה של 4 גלולות תוך 12 שעות עלול לגרום לבחילות ואף הקאות. לא הוכח עד כה שגלולות אחרות, שמכילות פרוגסטין מסוג אחר, נותנות הגנה מספקת לאחר מגע מיני לא מוגן.

תגובות (0)
הוסף תגובה