אומגה 3 וקטניות: המזונות שמסייעים לשיקום השיער ומונעים נשירת שיער

שיער בריא, מלא ברק ושופע הוא סימן לבריאות וגם אקססורי אופנתי. מחקרים מראים שכחמישים אחוז מהנשים סובלות בסביבות גילאי הארבעים משינויים בשיערן, שפוגמים בחיות, במלאות ובברק.

 

עוד ב- Onlife

 

"נשירת שיער, דילול או יובש בקרקפת אצל נשים מעל גיל 40" אומרת שלומית בר, דיאטנית קלינית,  "יכולים להיגרם כתוצאה מחוסר איזון של בלוטת התריס, שינויים הורמונליים, מחלות ואפילו נטילת תרופות שיכולים להשפיע עלעובי, מלאות וצמיחת השיער".

 

היא מוסיפה כי הסיבות הנפוצות ביותר לשינויים בשיער אצל נשים מעל גיל 40 הם חוסר איזון הורמונלי, איבוד משקל פתאומי ודרסטי, אירוע טראומטי, גורמים תורשתיים או סגנון סירוק שיער מסוים הנמשך זמן רב כמו צמה הדוקה וקוקו, למשל, שגורמים לנזק, קרחות או שבירה של השיער.

 

אבל, זהו אינו סוף פסוק. מומחי התזונה טוענים כי הסוד בשיער בריא ומלא הוא לא שמפו כזה או אחר, כמוסות אקזוטיות או משקה פלאים אלא תזונה מאוזנת ובריאה המכילה חלבון, ברזל, אומגה 3, ביוטין, ויטמנים ומינרלים.

השיער הוא בעצם חלבון

"השיער מורכב בעיקר מחלבון", אומר ד"ר פרדי מירמיראני, רופא עור וחבר באגודה האמריקנית לחקר השיער. 99  אחוזים של השיער הוא  חלבון בשם קרטין,  אותו חלבון מהווה רכיב חשוב גם בעור והציפורניים. "יש אנשים שלוקחים בטעות תוספת סידן, אבל השיער והציפורניים הן סיבי חלבון".

 

בכל זמן נתון, כ- 90% מהשיער נמצא בשלב של צמיחה. שלב זה נמשך כשנתיים שלוש, בתום הזמן הזה יש שלב מנוחה של 3 חודשים ואז נשירה וצמיחה חדשה. "אם התזונה אינה כוללת מספיק חלבון, מספר גדול של שערות יכול להיכנס לשלב המנוחה", מסביר ד"ר מירמיראני.  

 

אולם, יש גם חדשות טובות, אם הסיבה היא מחסור בחלבון, כאשר מעשירים שוב את התפריט בחלבון כמו קטניות, דגנים מלאים, סויה, בשר, ביצים, בשר, דגי מים קרים (סלמון, מקרל, הרינג, סרדינים, אנשובי), עוף ללא עור, קטניות (סויה, חומוס, שועעית ועדשים), מוצרי חלב, אגוזים (בעיקר אגוזי מלך, קשיו, אגוזי פקאן ושקדים, אפשר יהיה לעצור את נשירת השיער.

 

"אולם החלבון הוא לא החומר המזין היחידי הנדרש בכדי לשמור על שיער בריא",  מסבירה בר, "מלבד חלבון יש צורך בברזל, ויטמין E, ומינרלים כמו סלניום, נחושת, מגנזיום כדי לשמור על השיער של במצב בריא וטוב, כל אלה מעורבים בייצור חלבונים שונים המרכיבים ומגינים על השיער".

 

גם ויטמינים עוזרים

עוד חומר מזין וחשוב לבריאות השיער הוא ויטמין D, "מחקרים מראים כי ויטמין D משחק תפקיד חשוב במחזוריות השיער", אומרת לב, "אנחנו יכולים לקבל ויטמין D מהשמש או ממקורות תזונתיים המעושרים או עשירים בויטמין כמו חלב, מיץ תפוזים ודגנים, טונה וחלמון הביצה".

 

ד"ר רוברט שמרלינג, מנהל קליני של ראומטולוגיה ופרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה של הרווארד, מבהיר כי אין דבר כזה יותר מדי חלבון. "נכון, תת תזונה חמורה בחלבון עלולה לגרום לנשירת שיער, אבל אנשים שאוכלים בצורה מאוזנת עם תיאבון נורמלי ועיכול תקין לא אמורים לחוות נשירת שיער עקב צריכת חלבון נמוכה".

 

לדבריו הכמות המספיקה של חלבון ליום היא בערך 50 גרם חלבון מדי יום, המהווים 10 אחוז מסך הקלוריות. למשל, מנה של שעועית שחורה (1 כוס), 3 גרם של טונה או  8 גרם של יוגורט דל שומן.

 

מקורות נוספים לחלבונים הם דגי מים קרים כמו סלמון, מקרל, הרינג, סרדינים, אנשובי, עוף ללא עור, קטניות , ביצים, אגוזים – בעיקר אגוזי מלך, קשיו, אגוזי פקאן ושקדים.

אז מה לאכול כדי לקבל מראה נהדר?

 

1.  קטניות – מקור מצוין לביוטין

קטניות כמו שעועית, חומוס, סויה ועדשים מספקים חלבון אשר מהווה בסיס לצמיחת השיער, אבל לא רק, הקטניות עשירות גם בברזל, אבץ וביוטין.  איגוד התזונה האמריקני ממליץ על שלוש או יותר כוסות של עדשים או שעועית מדי שבוע.

 

2. סלמון – מקור לאומגה 3

דג הסלמון מהווה מקור לאומגה 3 , חומצת שומן ומקור איכותי לחלבון מלא ,ויטמין B-12 וברזל. "חומצות השומן אומגה 3 חיוניים מאוד בכדי לתמוך ולשמור על בריאות הקרקפת", אומרת דוברת איגוד התזונה האמריקני, אנדריאה גינקולי, "מחסור בחומצות אלה עלול לגרום לקרקפת יבשה, מגרדת ושיער חסר ברק".

 

לא אוהבים סלמון ? אפשרות נוספת למקור של אומגה 3 בתפריטך, כף אחת או 2 כפות של זרעי פשתן טחון במסגרת התזונה היומית.

 

מזונות עשירים באומגה 3: אגוזי מלך, זרעי פשתן, סרדינים, סלמון, סויה, צדפות, טופו, שרימפס וטונה.

3. עלים וירקות כהים

תרד, ברוקולי, מנגולד, פטרוזיליה, כרוב ועוד הם מקורות מצוינים של ברזל, סידן, ויטמין A ו –C, לשני האחרונים הגוף זקוק כדי לייצר חלב. אותו נוזל שנוצר בקרקפת מאזן ושומר על זקיק השיערה. לצד זה, מחסור בברזל עלול לגרום לשורה ארוכה של בעיות עור ושיער.

 

4. אגוזים – מצבור של ויטמינים ומינרלים

אגוזי ברזיל הם אחד המקורות הטובים ביותר של הטבע לסלניום, מינרל חשוב לבריאות הקרקפת. אגוזי מלך מכילים חומצה אלפא לינולאית, חומצת שומן אומגה 3 אשר עשויים לסייע במצב השיער. הם גם מקור לאבץ, כמו גם אגוזי קשיו, אגוזי פקאן, שקדים.

 

5. ביצים – ויטמין B12

ביצים הם מקור לחלבון איכותי, הם מכילים ביוטין וויטמין B 12 ששניהם מהווים מרכיב חשוב בבריאות השיער.

 

6. דגנים מלאים – עושר של ויטמינים ומינרלים

לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, דגנים מלאים – מכילים אבץ, ברזל, וויטמינים מקבוצת B.

שיפון, קוסקוס, קינואה, כוסמת, אורז, חיטה ועוד.

 

כאשר מדובר בתזונה ושיער בריא, תפריט מגוון ורחב הוא הדרך היעילה והטובה ביותר. "תזונה מאוזנת הכוללת חלבונים רזים, פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, דגים שומניים כמו סלמון חלב דל שומן – כל אלה יעזרו לשמור על שיער בריא", אומרת לב.

תגובות (0)
הוסף תגובה