ירידה במשקל: הדברים הכי מפתיעים שתוקעים אתכם

האגודה הבריטית לתזונה פרסמה בשבוע שעבר את רשימת 100 הגורמים שמשפיעים על המשקל שלנו ומייצרים אצלנו עודף משקל.  בין הגורמים האשמים הקבועים נמצאים כמובן שעות שינה מעטות מדי, אי שתיית מים, שתיית מיצים מרובה, אכילה מועטה של פירות וירקות, של קמח לבן.

 

עוד ב- Onlife

 

כמובן גם הרגלי אכילה גרועים וחיים בסטרס הם מהגורמים הבולטים לעלייה במשקל. בין 100 הגורמים מצאנו כמה קצת לא מוכרים ובעיקר, מאוד מפתיעים.

1. קורנפלקס על הבוקר
מחקר אמריקאי מצא שאכילת דגני בוקר ממותקים (בתוספת סוכר) גורמת גם לעלייה במשקל ואינה מונעת תחושת רעב. כלומר, אנשים שאכלו דגני בוקר חשו רעב מהר יותר מאשים שאכלו ארוחת בוקר עם ביצים, למשל, וצרכו יותר קלוריות עד הגיע השעה לארוחת הצהריים.  צרכני הביצה לארוחת הבוקר, לעומתם, הרגישו שובע ונעשו רעבים רק לקראת ארוחת הצהריים ולא לפני כן.

2. בוא נשתה תה עם חלב

חוקרים מהודו גילו ששתיית תה עוזרת להפחית את כמות השומן בגוף ועוזרת במלחמה בכולסטרול. מצד שני, אם מוסיפים חלב פרה לתה, נפגמת הפעולה של מרכיבי התה שמייצרים את הפעילות הזו.

 

3. לא קראתם את התווית

מחקר של הירחון לצרכנות גילה שאנשים שמקפידים לעיין בתוויות המוצרים לפני הקניה וגם מתאמנים על בסיס קבוע – ירדו במשקל יותר מאנשים שרק מתאמנים ואינם מקפידים לבחון את מרכיבי המוצרים שהם אוכלים. אגב, גם אנשים שרגילים רק לבדוק את התוויות וכלל אינם מתאמנים, גם פה ניתן לראות יתרון בהורדה במשקל לעומת האנשים שרק מתאמנים ואין להם מודעות תזונתית.

4. תת תיבול של האוכל

חוקרים מאוני' אינדיאנה גילו שאם תוסיפו מעט פלפל טחון לארוחה, הדבר עשוי לעזור בשריפת הקלוריות. בנוסף, הפלפל גם מרסן את המשיכה והתיאבון למאכלים שמנים, מלוחים ומתוקים, אם לא ידעתם.

5. התנזרות מיוגורט

מחקר שפורסם בירחון השמנת-היתר הבינלאומי מצא שמבוגרים בעלי משקל עודף שצרכו שלושה גביעי יוגורט דל-קלורי ביום כחלק מהדיאטה שלהם, השילו ממשקלם ב-22 אחוז יותר מאנשים בעלי עודף משקל שרק קיצצו בקלוריות. גם בשומן הגוף הצליחו חובבי היוגורטים לנצח את המקצצים – והם השילו כ-61 אחוז יותר משומן הגוף מאשר סותמי הפה.

6. חברים עם עודף משקל

אם החברים שלכם מתחילים לעלות במשקל, סביר להניח שגם אתם תעלו בהתאם, מציין מחקר מהרוורד. "אם יש לך 4 חברים בעלי עודף משקל חריג, יש לך סיכוי כפול להיות שמן בעצמך – לעומת אנשים שאין להם חברים שמנים",  אומרת אליסון היל, מנהלת המחקר.  התשובה טמונה אולי, בממצאי מחקר הולנדי,  שגילה שיש לנו נטייה לחקות התנהגויות של אנשים שנמצאים בסביבתנו כשאנו אוכלים – כמו למשל לקחת ביס בכל פעם שהם לוקחים.

 

7. קריאת מתכונים וספרי בישול

פרופ' קתלין פייג', פסיכולוגית מאוני' דרום קליפורניה גילתה שצפייה בתמונות של מאכלים עתירי קלוריות ושומן מעוררת את מרכז השליטה בתיאבון במוח, דבר המייצר תשוקה לדברים מתוקים ובכלל לאוכל מנחם.

8. לא לעסתם מספיק

ככל שהאוכל נמצא בפה זמן רב יותר, כך מצליחה הלשון להעביר שדרים עצביים למוח שמשחרר את מיצי העיכול הנדרשים, וכך עיכול המזון המוצק גורם לתחושת שובע גדולה יותר.

9. אכילה בצלחת מהצבע הלא נכון

מחקר מהירחון למחקר צרכני מצא שאוכל המונח בצלחת בעלת אותו הצבע, נוטה "להיעלם" בצלחת ולגרום לאנשים לאכול ממנו יותר. כאשר אותה כמות מזון מוגשת על צלחת בצבע מנוגד  – למשל ספגטי אדום על צלחת ירוקה – הכמות נראית בעין גדולה יותר ויותר מספקת "פסיכולוגית".

10. אל תגידו "אסור לי" אלא "אני לא"

מחקרים מציעים לכם במקום לענות "אסור לי לאכול עוגות",  הגידו "אני לא אוכל עוגות". בצורה הזו אתם מגדילים את הסיכוי שלכם להתמיד ולעמוד בדיאטה. ד"ר ונסה פטריק מאוני' באפלו שערכה מחקר בנושא, מסבירה שהביטוי "אסור לי" טומן בחובו פיתוי ותחושת מניעה ואובדן. כשמשתמשים במונח "אני לא אוכל" הדבר משדר לך ולסביבה תחושת מחויבות, כוח והתמדה.

11. לא לברוח מהמראה

אכילה ליד מראה עשויה להוות גורם משמעותי לצריכת קלוריות פחותה. מחקר אמריקאי הראה שאכילה מול מראה חוסכת כשליש מכמות האוכל שאתם אוכלים. דירדרה מקאלו, פסיכולוגית מאוני רוהמפטון מסבירה שכשאדם מסתכל על עצמו בעיניים בעתה אכילה, זו תזכורת למשקל שהוא מנסה להוריד ולמשימה שלפניו.

 

12. מזל טוב, התגרשת

אם התגרשת לאחרונה או התחתנת – שינויים בסטטוס הזוגי הם זעזועי משקל, כך גילה מחקר של אוני' אוהיו שנערך על מעל ל- 10,000אנשים. עורכי המחקר גילו שאצל אנשים מעל גיל 30 נרשמת עלייה משמעותית במשקל מיד לאחר גירושין או חתונה. הסיבה נעוצה, כנראה בהרגלי האכילה המשתנים כתוצאה וכן עקב מצב של סטרס וחרדה.

13. שומעים מוסיקה באמצע האוכל

אם אתם אוכלים וברקע מתנגנת מוזיקה, אתם עלולים לאכול הרבה יותר ממה שתכננתם. חוקרים מאוני' ג'ורג'יה ממליצים לחובבי המוזיקה דווקא להקשיב למוזיקה שקטה תוך כדי האכילה, משום שמוזיקה קצבית עלולה לגרום לאכילה מהירה יותר, ולצריכת מזון גדולה יותר.

14. אימון בקצב קבוע

אימון קצר, מהיר ואינטנסיבי עשוי להיות יעיל באותה המידה כמו אימון ארוך ומונוטוני. בנוסף, טוענים החוקרים הקנדיים שערכו את המחקר, סוג אימון כזה עשוי להגדיל את הסיכוי להתמדה בו.

 

החוקרים השוו יעילות של אימון אופניים מתון של שעה וחצי-שעתיים לאימון ספינינג מהיר הבנוי מ6 פרצי דיווש בני 20-30 שניות דיווש ו-4 דקות הפסקה. לאחר שבועיים גילו החוקרים שיפור זהה אצל שתי קבוצות המתאמנים, הן בירידה במשקל והן ברמת הכושר, למרות שהאימון של קבוצת רוכבי האופניים היה ארוך הרבה יותר מהקבוצה השנייה.

15. אל תיכנעו לרעב אחרי אימון

מחקר שפורסם בירחון האמריקאי לתזונה גילה שנשים שעוסקות בפעילות גופנית מאומצת נוטות לאכול מיד בתום האימון כמות קלוריות זהה לזו ששרפו – כדי לפצות על הקושי והסבל של האימון.

16. אימון גופני בלי מוזיקה

מוסיקה היא זרז נפלא, טוענים מחקרים מאוני' ברונל. המוזיקה גם מסיחה את הדעת מהכאב וגם מעוררת לפעולה. היא בעצם משמשת כמו סם-ספורט, אומר ד"ר קארג'ורג'יס שערך את המחקר. המוסיקה מפיגה את תחושת המאמץ ומחזקת את ההתמדה ב-15 אחוז, לדבריו.

17. אתם רגישים מדי לריחות

אנשים בעלי עודף משקל מוסיפים למשקלם רק בגלל שהם רגילים יותר לריח אוכל מאשר אנשים רזים.

18. את אישה

חוקרים מארה"ב גילו בעזרת סריקת מוח, שגברים בעלי משקל עודף יכולים לדכא חשק ותיאבון או כפי שמכנים זאת החוקרים , את "תודעת התשוקה לאוכל" בצורה טובה יותר מאשר נשים. ההנחה היא שההבדל ההורמונלי בין המינים הוא האשם.

19. ירדתם לאחרונה במשל ולא נזהרתם.

מדענים כיום סבורים שחילוף החומרים של אנשים בעלי עודף משקל שמשילים ממשקלם ומגיעים למשקל נורמלי – מואט כתוצאה מהירידה והם סובלים גם משינוי הורמונלי המייצר אצלם תחושת תיאבון מוגברת. מדענים אוסטרלים הוכיחו בשנה האחרונה כי הירידה במשקל משפיעה על התיאבון גם לטווח ארוך. מסקנתם היא שאנשים בעלי משקל עודף שרזו – צריכים להיות זהירים מאוד גם בשנים שלאחר מכן, שכן המאבק לא מסתיים עם הירידה במשקל.

20. הכל בגלל אמא
הקשר החזק בין בת ואם ובין אב ובן גם הוא משפיע. מחקר משנת 2009 הראה שרק 4 אחוז מהנערות בעלות משקל עודף היו בנות לנשים בעלות משקל נורמלי, לעומת 41 אחוז מהנערות השמנות (obese) שהיו בנות לנשים שמנות גם הן.

לא נמצא, באופן פרדוקסלי, קשר משקלי בין אב ובת ובין אם ובן.
 

תגובות (0)
הוסף תגובה