הנקה בציבור – אל תחלקו איתי את הפטמות שלכן

שוו בנפשכם את הסצנה הבאה – שבע בבוקר, בית חולים אי שם במרכז הארץ, וקבוצה של 20 ומשהו נשים שילדו לפני כמה דקות יושבות יחד במעגל. המטרה, לקבל שיעור מיועצת הנקה. "מי שלא מניקה", אומרת המדריכה במבטא אנגלו-סקסי, "מעמידה את ילדיה בסיכון גבוה יותר לחלות בסכרת, השמנה ודלקת ריאות".

 

עוד ב Onlife:

 

מדינה שמעודדת הנקה באמצעות רגשות אשם

הסצנה המתוארת מבוססת על סיפור אמיתי לגמרי. לפני כמה שנים ערכתי תחקיר לסדרה דוקומנטרית שבדקה באילו מדדים מדורגים הישראלים במקום הראשון. באופן לא מפתיע בעליל כל סוגיית הילודה, בדיקות ההיריון וכמובן הנקה, הציבו את ישראל בראש הטבלה. יצאתי אם כך לבדוק הכצעקתה, ומצאתי את עצמי בשיעור הנקה בבית החולים איכילוב, שהועבר על ידי חברה בליגת לה לצ'ה, ארגון שכל מטרתו בחיים היא לעודד נשים להניק את ילדיהן במשך כמה שנים טובות.

 

אני רוצה להאמין שהאמירה הזאת הסתמכה על מחקרים, אבל למעשה גם אם כן – היא קוממה אותי מאוד. כשנשים יולדות, ויש לזכור שמדובר בזכות שהיא בכל זאת בחירה ולא חובה, הן יולדות עם העולל גם צונאמי של רגשות אשם. מלכתחילה הן מובנות כאימהות-לא-מספיק-טובות, ולכן כל אזהרה מהסוג הזה רק מכנסת אותן חזק יותר לתוך המשבצת שמוחקת את עצמיותן ומעמידה במקום זה את התואר "אימא" – קטגוריה תרבותית שכל עניינה ותפקידה בעולם הוא להיות בשירות אנשים אחרים.

 

והנה המלחמה על ההנקה מגיעה גם אל מחוץ לכותלי בתי החולים, אל בתי הקפה והקניונים. אם במקרה לא היה לך ברור שעלייך להניק, קמות קבוצות של אימהות ודורשות את הזכות לנופף בשדיהן השלופים במרחב הציבורי – כדי שכולם ידעו שהן עומדות בסטנדרט.

 

האם את מספיק אימא? השער המדובר של מגזין Time (צילום מסך)

 

 

לא מעוניינת לחזות בפטמות שלך כשאני שותה קפה

חשוב להגיד: אם אישה יושבת בבית קפה, ובאופן צנוע ומכוסה מניקה את ילדה, אני מניחה שלאף אחד (כולל לי, כמובן) זה לא היה מפריע. אפשר לעשות דיון על העובדה שתינוקות צורחים בבית קפה זאת לא חוויה נעימה ליושבים מסביב, ושממש – אבל ממש לא דחוף לי לראות פליטה בזמן שאני אוכלת לי סלט טונה. מצד שני, בתוך עמי אני יושבת, ואני גם לא בעד שום חוק שמכריח אימהות להישאר בבית.

 

אבל גם להנקה ולזכות להניק בציבור יש גבולות, והם גבולות העירום והטעם הטוב. זוהי לא טענה פוריטנית חלילה, אלא כזאת שמבקשת לא להשתתף במערכת היחסים האינטימית בין אימא לילד שלה. סליחה אבל אני פשוט לא מעוניינת שתחלקו איתי את הפטמות שלכן, ממש כמו שאני לא חולצת את שלי ברבים. וכן, אם אישה בוחרת לחשוף חזה בפומבי, זה ממש לגיטימי לבקש ממנה להצניע – מבלי שהעניין יהפוך להיות קייס בשם הזכות הטבעית להניק.

 

בישראל הנקה היא לא זכות – היא דרישה

כדאי להזכיר לכל אותן חולצות-שד בפרהסיה, שלא פחות חשובה וטבעית מזכותן להתפשט בציבור – היא זכותם של אחרים להסתובב במרחב הציבורי מבלי להיות חשופים למראות שיביכו, יעליבו או יקשו עליהם לבלוע. בחרת ללדת? ברכות! בחרת להניק? שיעבור בקלות. לא כל עם ישראל צריך לשאת בתוצאות.

 

הטענה כאילו הנקה היא דבר טבעי ויפה היא שמרנית במקרה הטוב, ומהותנית במקרה הגרוע. משום מה, הטבע נשלף בטיעונים מהסוג הזה רק כשזה נוגע לדרישות מנשים להתכנס אל תוך תפקידיהן החברתיים. אגב, אם התינוק הוא גם בן שלוש, הופך כל המראה הזה ללא נעים עבור הרבה מאוד אנשים. וכשנזכרים באותה מדריכת הנקה, מבינים שבישראל הנקה היא ממש לא זכות, אלא דרישה – שכל החלטה לסרב לה או לשנות בה את החוקים, היא כמעט בלתי אפשרית וגוררת תגובות אלימות ממש מצד החברה.

תגובות (0)
הוסף תגובה