בית חכם או בית טיפש? הטור של מיכל ינאי

 

תמיד אהבתי סרטי ג'יימס בונד. ובמיוחד את הגאדג'טים שלו ואת השכלולים שמר Q, (האחראי על מחלקת הפיתוח בסוכנות הביון) הכין עבורו. מי היה מאמין שיום אחד זה יהיה כאן, וג'יימס בונד אמנם ישאר לנצח חתיך אבל קצת חלוד.

 

עוד ב-Onlife:

 

לפני שנתיים בערך, בן התלבט אם להחליף את הנייד לאייפון, כי זה נראה לו קצת מסובך

לתפעול ו"מי בכלל צריך את כל הפונקציות האלה?". עניתי לו, שזה בערך כמו לסרב להחליף למרצדס כי אפשר להפריד את החימום והקירור של הנהג וזה שיושב לידו, לכוון כל צד לטמפרטורה מדוייקת, ואפילו לחמם את הטוסיק במושבים.

 

אז למה בית חכם?!

 

ברוכים הבאים לעולם שכולו נוחות ושליטה בכל האלמנטים בבית מכל מקום. לא עוד אתם "עובדים" עבור הבית, אלא, הבית "עובד" עבורכם.

 

 

בעידן שבו אנחנו רוצים לחסוך באנרגיה – יש לנו חיישנים ואוטומציה (שימוש באביזרים על מנת לבצע רצף פעולות ללא מגע יד אדם) שיכולים לכבות צרכני חשמל שנשארו דולקים למרות שאין אף אחד בחדר. בנוסף, ניתן לראות מה קורה בבית כשלא נמצאים בו, ולהפעיל או לכבות צרכני חשמל בהתאם לצורך.

 

גם בענין הבטיחות והביטחון יש עלית מדרגה – האפשרות לכבות דברים באופן אוטומטי או עצמאי כגון כיריים חשמליות, תנור אמבטיה (למשל כשהילדים לבד בבית), סגירת תריס שנשאר פתוח, דריכת מערכת האזעקה מרחוק אם שכחנו כשיצאנו מהבית. וגם לא צריך לתת לעוזרת מפתח – פשוט פותחים לה מרחוק כשהיא ליד הדלת, או לילד ששכח או איבד את המפתח הביתה.

 

עם חשמל חכם יש פחות קרינה אלקטרומגנטית – יש פחות קווי חשמל בבית היות וכל המפסקים בבית עובדים על מתח נמוך.

 

והמערכת באמת חכמה, היא יודעת מתי נגמרים המים החמים ויכולה להפעיל לך את הדוד, מתי חורף וקיץ ובהתאם לכך להפעיל את מערכת ההשקיה ואם אתה ממש מפונק – יש חיישן שיקלוט מתי התעוררת ויחמם את קומקום המים לקפה.

 

הנה שי הורוביץ החמוד שאירח אותי בביתו וסיפר לי קצת על אהבתו החדשה – מערכת הבית החכם:

 

 

כן כן אתה יושב על הספה, ואתה יכול בפשטות לנהל את חייך. עם מכשיר חכם קטן אחד אתה יכול לשלוט בביתך על התאורה, האודיו, התריסים, הוידאו, מערכת ההשקיה והדוד.

 

אתה בוחר לך תרחיש. נגיד, אנחנו בשבת בסביבות 13:00, כשהילדים ישנים צהריים, אוהבים לראות סרט בסלון. ניתן ללחוץ על כפתור מסוים דרך האייפון (אותו תכנתת מראש לפי צרכיך ושאתה יכול לשנות שוב ושוב למה שמתאים לך) ואז מתחיל התרחיש:

התריס יורד כדי שהסלון יהיה חשוך יותר ויהיה נוח לראות את הסרט, המזגן נדלק, האור מתעמעם, המקרן נפתח, והמחשב שעליו הסרטים שלך נדלק ומופיע לך על הטלויזיה כדי שתבחר איזה סרט בא לך לראות היום.

 

פגשתי את רונית רולר סמנכ"לית השיווק של contec שהסבירה לי מה חשוב לבדוק לפני שמחליטים איזו מערכת לבחור:

 

* כדאי לבדוק מה קורה אם המערכת החכמה לא עובדת, כיצד מפעילים את הבית?!

* אילו מפסקים יש לרכוש? האם הם ייעודיים לחברה ממנה קונים את המערכת? האם יש בהם רכיבים אלקטרוניים או מתאמי תקשורת? האם ניתן לבחור מפסקים רגילים ולהפעילם בצורה חכמה?

* האם ניתן לשנות או לבנות במערכת דברים באופן עצמאי- כגון בניית חדרים או אזורים, התניות של תזמונים ואוטומציה, תרחישים (והאם מספרם מוגבל), שמות של הפעלות, ייעוד של הפעלות ועוד…

*מה גודל לוח החשמל הנדרש והאם זה כלול במחיר העסקה

?

 

 

 

אני באמת חושבת שבעתיד הלא רחוק, בית חכם יהפוך לסטנדרט – כמו שדי.וי.די החליף את הוידאו, כמו שהסמארטפון החליף את הטלפון הנייד והמחשב (ועוד כמה דברים בדרך),כך גם חשמל רגיל יהפוך לחשמל חכם (בבנייה קבלנית כרגע בעיקר באזור המרכז זה נכנס כבר בלא מעט מקומות כסטנדרט ויש תחושה שזה מתפשט לשאר חלקי הארץ במהירות).

תגובות (0)
הוסף תגובה