משהו מצחיק אתכם?

ביום האחרון של ספטמבר, ייפתח "פסטיבל הצחוק" בשיטים במדבר. ולא, לא יהיו שם הופעות סטנד אפ או הצגות מצחיקות. למען האמת, כל האנשים שמארגנים, מתכננים וחיים את הצחוק, הם אנשים רציניים לגמרי.

 

מוקד העשייה במהלך שלושת ימי הפסטיבל יהיה שיטת היוגה-צחוק, שסוחפת את העולם כבר 15 שנה. שיטת היוגה צחוק, שאין לה אגב, כל קשר לתנועות היוגה, אלא רק לנשימות, היא שיטה שעל פניו אולי נראית פשוטה, אבל למעשה היא מורכבת ביותר. אנשים המתרגלים יוגה צחוק, נאספים בקבוצות ובעזרתו של מנחה צוחקים צחוק מודרך, המשולב בתרגילים וללא כל גירוי חיצוני מצחיק.

 

לדברי ד"ר אוטה לימנט, רופאה משוהם, שבשנת 2002 הביאה את בשורת היוגה צחוק לישראל והייתה המנחה הראשונה בארץ, צוחקים המשתתפים בסדנאות יוגה-צחוק באופן קבוע, מדווחים על שיפור משמעותי בבריאות ובהרגשה הכללית שלהם. וצחוק הוא, אחרי הכל, לא רק בריאות, הוא בעיקר מצב נפשי.

הרופא שהמציא את הצחוק

שיטת היוגה-צחוק פותחה בשנת 1995 על ידי ד"ר מדאן קטריה, רופא הודי ממומבאי, שגילה כי חולים בטיפולו שצחקו עם בני משפחה וחברים, הראו סימני התאוששות מהירים יותר. לא רק זאת, הנתונים של החולים שצחקו באופן קבוע ולאורך זמן, הראו שיפור מתמיד. הוא הקים קבוצה שצחקה ביחד כל בוקר בפארק במומבאי, ומאז ההיסטריה פשטה בכל העולם.

 

בשנת 2008 , אחרי ששיטת היוגה-צחוק כבר הפכה להיות שיטה לריפוי של ממש, ואחרי שד"ר קטריה צחק והכשיר צחקנים בכל העולם,  הוא הציג בכנס של "האגודה האמריקאית ליתר לחץ דם" תוצאות של מחקר בו השתתפו 200 עובדי היי-טק. לאחר שהשתתפו ב-7 הפעלות יוגה-צחוק בנות חצי שעה לאורך תקופה של 3 שבועות, ירד לחץ הדם של העובדים בממוצע מ 128/82 ל 121/79. בקבוצת הביקורת לחץ הדם הממוצע של 126/82 לא השתנה.

 

בנוסף, תוצאות המחקר הראו כי נמצאה ירידה של קורטיזול בדם אצל משתתפי סדנאות הצחוק. אגב, קורטיזול הוא אחד ההורמונים שהגוף מפריש כאשר אנחנו נמצאים במתח. בתשאול דיווחו המשתתפים גם על תחושה יותר נינוחה ועל ירידה בתחושת הלחץ הכללי.

צחוק צחוק, זה עובד

ד"ר לימנט מסבירה, כי בשנים האחרונות חוקרים התחילו לבדוק את השפעת הצחוק על הבריאות, וגילו נתונים ומספרים שקשורים לצחוק, וקשה מאוד להתווכח איתם. אחד המחקרים  פורסם בשנת 2007  על ידי פסיכולוגים מבית החולים האוניברסיטאי של ויסקונסין: המחקר עקב אחרי 33 עובדים שהשתתפו מדי יום בסדנת בת רבע שעה של הפעלת צחוק ללא גירוי מצחיק, לאורך תקופה של 15 יום. המשתתפים מילאו שאלון מדי יום, בו דיווחו את דעתם לגבי היכולות שלהם. עורכי המחקר גילו עלייה משמעותית בתחומים של אופטימיות, תחושות חיוביות, הזדהות חברתית ושליטה (self-regulation). הם הגיעו למסקנה שצחוק גורם להשפעה ממושכת שמשפרת את המורל, את הגמישות והאמון ביכולות.

 

ד"ר לימנט מציינת שלא פשוט כלל לכמת את הצחוק ולבודד את ההשפעה הכוללת והחיובית של הצחוק על כל מערכות הגוף. "במהלך הצחוק – הריאות, הלב והשרירים פועלים. אבל הצחוק הוא יותר מתנועה מכנית. התחושה והרגש שמלווים את הצחוק משפיעים על תהליכים פיזיולוגים וביוכימיים בגוף, וכך הצחוק מפעיל את כוחות הריפוי הטבעיים שטמונים בנו".

 

במחקר נוסף של אוניברסיטת טיבינגן שבגרמניה וססקס שבאנגליה שפורסמה באפריל השנה ב Journal Of Voice , נבדקו התכונות האקוסטיות של הצחוק. החוקרים מצאו כי תדר הקול (1F) מגיע במהלך צחוק עד ל -1100 הרץ אצל גברים ו 1500 הרץ אצל נשים – ערכים גבוהים כאלו לא נמדדו בעבר, ועולים אפילו על התדרים שמשיגות זמרות סופרן מיומנות.

ובסדנאות? "תחושות של אופוריה, של היי, בעיקר בגלל שחרור האנדורפינים והסרוטונין האחראים על תחושת ההתעלות הזו -תחושות שדומות מאוד לתוצאה של החומרים המשתחררים אחרי סקס", אומרת אוסנת יעקובוביץ -סלע, שותפתה של ד"ר לימנט בארגון הפסטיבל. "אנשים באים לסדנאות, בטוחים שזה הזוי, ושהם לא יעשו את השטויות האלה, אבל לצחוק יש כוח, במיוחד לצחוק קבוצתי. ובעיקר לצחוק רועם".

אפשר גם לזייף

אחד הגורמים הבולטים למחלות, הוא ללא ספק הסטרס. ד"ר לימנט מסבירה כי מחקרים ברחבי העולם מראים שוב ושוב, כי צחוק מנטרל את הסימפטומים השליליים של סטרס. "הצחוק מפעיל את המערכת החיסונית ומאפשר לגוף להתמודד עם חיידקים, וירוסים וגידולים בצורה יעילה יותר. הצחוק מגדיל את היכולת שלנו לשאת כאבים ומשפר את מצב הרוח, ובאופן לא מודע גם משנה את המצב ההכרתי שלנו". 

 

אבל הקושי הגדול ביותר הוא קבלת ההחלטה לצחוק. זה הרי נראה לנו מביך ולא טבעי – לצחוק בקבוצה, ללא כל גירוי חיצוני,כשבעצם אין סיבה לצחוק. "אנשים שעוברים סדנת יוגה-צחוק, עוברים תהליך", מסבירה דבי ינקו- חדד, דוקטורנטית באוניברסיטת בן גוריוןחוקרת הומור מוסמכת ומנחה ומורה ליוגה צחוק, "הצחוק הוא כביכול תהליך טבעי, אבל היכולת האמיתית של השימוש בצחוק היא דווקא ברגעים שאין לנו מצב רוח לצחוק. המטרה היא להביא אנשים לשנות את המצב הרגשי שלהם, ובעקבות כך את המצב הפיזי. זה שינוי מכוון –  לקבל החלטה שאני עומד לשנות את המצב הרגשי שלי".

 

ינקו-חדד, שמעבירה השנה, לראשונה, קורס אקדמי בנושא באוניברסיטת בן גוריון,  אומרת כי ההבדל המהותי בין צחוק להומור (שמכיל גירוי חיצוני כלשהו שמעורר צחוק), הוא בדיוק ההבדל בין הממד ההתנהגותי לבין הממד הקוגניטיבי. "ההומור נמצא בממד המחשבתי. אנשים עושים קישור בין דברים שאין ביניהם קשר, ואז זה מצחיק. ההומור גורם לשינוי מצב מחשבתי, ואז קשה לי יותר להיות כועס ולחוץ. אבל הצחוק משנה את ההתנהגות, וההתנהגות משנה את כל ה'סטייט אוף מיינד'. אם אתה צוחק, זה משפיע על כל המערכות הפיזיולוגית והרגשיות. זו גם אחת המנטרות של ד"ר קטריה: fake it, fake it, until you make it   – כלומר, מבחינת המערכות הגופניות, זה בכלל לא משנה, אם מדובר בצחוק מזויף או אמיתי, התוצאה תהיה זהה. חוץ מזה, שבמהלך סדנת יוגה-צחוק, הצחוק שמתחיל כמזויף, הופך באיזשהו שלב לאמיתי".

לוקחים את הצחוק ברצינות

 

ליום הצחוק הבינלאומי, שצוין במאי השנה ברוב הדר וצוחקים בתל אביב, הגיעו מאות אנשים לצחוק. "רבים בכלל לא ידעו מה זה", מסבירה יעקובוביץ- סלע, שהיתה גם ממארגני יום הצחוק. "אנשים ראו אותנו צוחקים, ולא הבינו למה. אבל כל מי שהציץ פנימה, נפגע ונשאר".

יעקובוביץ-סלע מסבירה כי "כל אחד יכול ללמוד לצחוק ללא סיבה אבל כדי לגעת ללמד דרושים כישורי הנחייה ורגישות מאוד גדולה. כדי שאנשים יעברו תהליך ויתפתחו עם הצחוק, חשוב לתת לכל אחד להתקדם בקצב שלו, להימנע מלגעת במקומות הכואבים (לפחות בתחילת התהליך) ולהקל על הצוחקים בתהליך הסרה המסכות והחומות אותם בנו במשך שנים רבות". ולסיכום, היא ממליצה, "קחו את הצחוק ברצינות!"

 

 

"פסטיבל הצחוק" יתקיים בחג שני של סוכות 30.9-2.10, באשרם במדבר , שיטים.
פרטים מלאים על הפסטיבל ניתן למצוא באתר www.hitlahavut.co.il

 

 

לוקחים את הצחוק ברצינות

ליום הצחוק הבינלאומי, שצוין במאי השנה ברוב הדר וצוחקים בתל אביב, הגיעו מאות אנשים לצחוק. "רבים בכלל לא ידעו מה זה", מסבירה יעקובוביץ- סלע, שהיתה גם ממארגני יום הצחוק. "אנשים ראו אותנו צוחקים, ולא הבינו למה. אבל כל מי שהציץ פנימה, נפגע ונשאר".  לא כל אחד יכול ללמוד איך לצחוק, היא מזהירה. "זה לא שכל אחד יכול פתאום להתחיל. למרות שצחוק הוא הפעולה הכי טבעית בעולם, צריך לדעת איך לאסוף את האנשים, איך לא להיכנס למקומות הכואבים, ובעיקר, איך לדעת בדיוק, למה כל אחד צוחק. הצחוק", היא מסכמת,  "הוא בסופו של דבר עניין רציני".

תגובות (0)
הוסף תגובה