לפתוח ביחד עסק בלי להרוס את החברות

כמי שמנחה ומלווה עסקים קטנים של נשים, הכרתי לאורך הדרך הרבה שותפויות עסקיות של נשים, ונוכחתי לדעת שאופי השותפות הנשית מעט שונה משותפות עסקית בכלל. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על נשים שהן גם אימהות.

 

עוד ב Onlife:

 

 

באופן כללי, ההגדרה של שותפות עסקית היא הקמה של עסק שמטרתו הפקת רווחים, בין שני אנשים או יותר. לא חייבים להירשם כשותפות, מספיק לחתום על הסכם שותפות שיהיה מקובל על שתיכן.

 

החיסרון המרכזי של הקמת שותפות עסקית מכל סוג שהוא, הוא הצורך להתחשב בדעתה של האחרת, בתחומים שונים בעסק, וכמובן הקטנת חלקה של כל אחת מכן ברווחים.

גם אם אתן החברות הכי טובות מבית הספר, או שנפגשתן במקרה ומיד נוצר החיבור הכי קרוב, וגם אם הכרתן ב"שידוך"  או מודעת חיפוש שותפים – אם יש לכן עסק משותף, כדאי שתחשבו על השותפות העסקית שלכן ותנסחו בהסכם את העקרונות החשובים של השותפות.

 

כל היתרונות של השותפות העסקית

1. חלוקת הנטל

עבודה בשתיים מאפשרת חלוקת עבודה טובה יותר ויעילות יצרנית.כשאתן בוחרות שותפה לעבוד איתה כדאי שתמצאו את היין ויאנג אחת בשנייה – חשוב לבחור שותפה שהיא לא בדיוק התאומה הסיאמית שלכן, אלא מי שתשלים אתכן במקומות בהם אתן פחות חזקות. כך, גם חלוקת התפקידים בעסק תהיה יותר ברורה ואפקטיבית.

 

2. מחלקות את העוגה

יש כל מיני סוגים של שותפויות, וחשוב להגדיר מראש כיצד מתחלקים הרווחים, ובוודאי כיצד מתחלקות ההוצאות. אם אתן יחד מההתחלה בדרך כלל מדובר על חלוקה של 50-50. היתרון המרכזי הוא בהקטנת נטל ההשקעה הראשונית. אם אתן מצרפות מישהי לעסק שכבר התחיל ללכת, תבחנו מה הייתה מידת ההשקעה הכספית שלכן עד לנקודה הזאת, לפני שאתן מציעות חלוקה כל שהיא.

 

כמובן שאין אליה בלי קוץ בה: התחלקתן בהוצאות, זה בהכרח אומר שאתן מתחלקות ברווחים. ישנה אפשרות לקיים שותפות בתנאים מגבילים, שבה תנאי השותפות מגבילים שותפה כזאת או אחרת בנושאים שונים.

 

3. מישהי לרוץ איתה

אנחנו נשים, ולפעמים אנחנו אוהבות לדבר אחת עם השנייה, אנחנו זקוקות לשחרור לחצים – להתייעץ קצת ולשתף, לא רק על מה שקורה בעבודה. ומי יותר טובה לזה מהשותפה שלנו? הנה האישה שאפשר לשבת ולקטר איתה, בלי קמצוץ של רגשות אשם.

 

חשוב לבחור שותפה שהיא לא בדיוק התאומה הסיאמית שלכן (צילום אילוסטרציה)

 

 

אז למה לי פוליטיקה עכשיו?

אז סיכמנו: אתן מסתדרות מעולה, משלימות אחת את השנייה ויש לכן את כל היתרונות של עבודה בשותפות. אז למה בכל זאת לנסח הסכם שותפות, ועל מה כדאי להתעכב בראיה נשית?

 

1. כסף כסף כסף

בראש ובראשונה, החליטו על אופן ניהול הכספים בעסק שלכן. הדרך הכי טובה היא לפתוח חשבון בנק משותף. זה עוזר לשמור על סדר והפרדה מוחלטת בין ההוצאות של העסק וההוצאות של הבית. וודאו שיש אחת שמטפלת בנושא הכספים (הדבר כולל גם גביה מלקוחות ותשלומים שוטפים), גם אם אתן מנהלות את העסק שלכן עם מנהל חשבונות או רואה חשבון. אל תזניחו את הטיפול בכסף.

 

2. כל היום מכבסת תולה

כשפותחים עסק משקיעים בו לא רק כסף, אלא גם הרבה מאוד זמן. החליטו מראש מהי מידת ההשקעה הנדרשת מבחינת הזמן שלכן. הקפידו להבהיר ציפיות כבר בהתחלה.

כנשים יש לנו נטייה לעשות הכל ביחד, גם ללכת לשירותים, אבל לא תמיד האינסטינקט הזה משרת אותנו. לא הכל צריך לעשות יחד, לפעמים כדאי ורצוי לעשות דברים במקביל. דברו על החופשות שאתן מתכננות, על ימי מחלה, מה קורה אם בן הזוג יוצא למילואים, או פתאום הילד חולה. הנושא הזה חשוב על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בשותפויות בהן הסטאטוס המשפחתי והזוגי אינו זהה.

 

3. בשותפות גם עם המשפחה

יסלחו לי, אני מקווה, הפמיניסטיות מבינכן שקוראות את הטור הזה, אבל בכל זאת לסטטוס המשפחתי והזוגי יש משקל רב בקבלת ההחלטות המשותפות בעסק. כשאת שותפה בעסק עם אישה נוספת, את גם שותפה של המשפחה שלה. כן, ככה זה, עכשיו קיבלת במתנה גם את הבעל והילדים של שותפתך. ואם אתן לא באותו סטטוס אישי בחיים, אז כל שינוי עלול לגרור התנגדויות ובעיות. לכן חשוב לדון בהם עוד בהתחלה.

 

דברו על חופשת לידה, על ירח דבש, ועל התנגדויות אפשריות של בני הזוג בהווה ובעתיד. לא פעם קורה כשכאשר הסטאטוס האישי של אחת מהשותפות משתנה משתנים גם הצרכים והרצונות שלה.

 

החליטו מראש מה קורה כשהסטטוס המשפחתי משתנה (צילום אילוסטרציה)

 

 

4. מי בעלת הבית?

לנשים יזמיות יש הרבה מאוד תכונות חיוביות שהובילו אותן להקים עסק. הן אסרטיביות, דעתניות, יצירתיות ועוד. דווקא התכונות האלו עלולות להוות מוקש בשותפות עסקית, משום שהצורך לקבל החלטות חשובות בשתיים יכול ליצור מתחים וריבים.

 

שימו לב כבר בהתחלה למי מכן יש נטייה להיות אסרטיבית ואמיצה יותר בקבלת החלטות. וודאו שהחלטות אכן מתקבלות במשותף ולא נכפות האחת על השנייה, או שתחליטו מראש על הפרדה בנושא קבלת החלטות בנושאים שונים, כגון רכישות עסקיות וניהול משא ומתן עם גורמי חוץ.

 

5. היום שאחרי

לפעמים זה גם נגמר. וגם כאן חשוב מאוד לדבר על העניין ולהגדיר מראש מה קורה ביום שאחרי. האם מפרקים את החבילה וכל אחת הולכת לדרכה להקים עסק אחר? מה קורה אם אחת רוצה לעזוב אבל השנייה מעוניינת לשמור על העסק הקיים, על השם, על המותג? האם לשותפה שעוזבת יש זכות להקים מחדש עסק מתחרה? האם תתבצע חלוקת לקוחות וכיצד? אם הסיבה לפרוק השותפות היא הפסדים כלכליים, איך תתבצע חלוקת הנטל? כמה זמן יש להודיע מראש על הרצון לעזוב? לפעמים רגע הפרידה הוא השלב הכי לא נכון לקבל את ההחלטות האלה, וודאו שהבהרתן את הדברים כבר בתחילת הדרך.

 

ואם אחרי כל אלה עדיין תישארו החברות הכי טובות, ספרו לנו על זה, ואנחנו נדאג כבר לספר לכל העולם.

 

לאתר של שלי סבר: "עסקי נשים" – ייעוץ, ליווי ועיצוב עסקים קטנים של נשים

 

____________________________________

הכנסי לפורום נשים ועסקים של Onlife

תגובות (0)
הוסף תגובה