כיצד לבחור שם לעסק

כל עסק חייב שם. אבל רגע לפני שאתן ממהרות להדפיס כרטיסי ביקור, בואו נדבר קצת על הדברים שיש לשים לב אליהם לפני שבוחרים אותו.

 

עוד ב Onlife:

 

לרוב הנשים שאני מכירה כבר התרוצץ משהו בראש. זה קצת כמו לחפש שם לילד שלך, אבל בהבדל אחד מהותי: כשאנחנו בוחרות שם לילד אנחנו לא יכולות לדעת האם מה שדמיינו כמאפיינים אישיותיים אכן יתממש. אבל בכל הקשור לעסק שלנו אנחנו בהחלט יכולות לתכנן מראש מה אנחנו רוצים שיקרה עם איתו, מה הוא יגדל להיות. לכן חשוב לבדוק איזה מסר אנחנו רוצות שהשם שלנו יעביר ועד כמה הוא ישקף את ערכי המותג הנבחר, וגם האם הוא מתאים לקהל היד שלנו ועד כמה הוא נשמע ייחודי.

 

שם שאפשר לקרוא ולהגות

שמות הם סוג של חווית זיכרון שמלווה אותנו, לפעמים יש להם צבע, יש להם לעיתים גם ריח ובעיקר יש להם טון וקול. לכן חשוב לשים לב לשני אלמנטים מרכזיים מאוד בבחירת שם: נראות וקריאות.

 

1. נראות: איך השם נראה. פשוט לבחון מאיזה אותיות הוא מורכב. להקליד בוורד את השם בכמה פונטים ולראות איך זה נראה. לא פעם, צרוף אותיות יכול להוות בסיס לשם העסק, או להתחבר למילה אחרת שמתאימה לתחום בו אתן עוסקות. בנוסף, זה ישפיע גם על מראה הלוגו העתידי. היזהרו משמות שיש בהם יותר מ – י' אחת, שמות קצרים עם 3 אותיות בלבד, או שם מאוד ארוך (כמו ציקיקיטוס).

 

2. קריאות: האם השם קריא? איך הוגים אותו? האם הוא נכתב בדיוק כמו שהוא נקרא? שמות כמו טפליא, או אניוזואל יכולים להיות בעיתיים וקשים לקריאה. כשאנחנו בוחרות שם אנחנו רוצות שהלקוחות שלנו יוכלו להגות אותו ולומר אותו בנוחות. אם יהיה להם קשה לבטא את השם שלנו או שיבטאו אותו לא נכון אנחנו בעצם מפספסות את כל המטרה. לא נרצה שלקוח שלנו יגיד "קניתי בחנות המעולה ההיא". אנחנו רוצות שהוא יוכל לומר "קניתי אצל ענתי".

 

המסר שמאחורי השם

3. השם של העסק שלכן צריך להעביר מסר ברור, לשקף את ערכי המותג, החזון או אווירה התואמת את ייחודיותו של העסק. לדוגמה: "אקפלה – מוזיקה והפקת אירועים", או "פשמינה – עיצוב אופנה". ישנם טרנדים ברורים בעיסוקים שונים המשדרים ניחוחות חו"ליים (שיק, בוטיק, סטודיו וכדומה), המצטרפים לשם הנבחר וכבר עושים לנו חלק מהעבודה. לדוגמה "בוטיק סנטרל – בית עוגות".

 

שמות של עסקים שנשמעים כמו שם חיבה בניחוח של פעם (כגון חיימק'ה או חנהל'ה), וגם שמות מתיילדים (לימורוש, דורית'וש וכדומה), מאפשרים לנו הזדהות גבוהה עם המותג, אם אנחנו מכירים את הדמות מאחורי השם. ובכלל – נוסטלגיה תמיד עושה לנו משהו טוב בלב.

 

כאשר אנחנו מוסיפות את האות ס' שמציינת שייכות לשם של העסק שלנו, אנחנו בעצם משלבות בין שתי שפות (עברית ואנגלית), וגם כאן הערך המרכזי הוא תחושת השייכות והקירבה. לדוגמא: לליס'. כל אחד מהשמות הנ"ל משדר משהו אחר לחלוטין, ואנחנו צריכות לבחור שם שישדר את מהות העסק שלנו.

 

 

שמות פרטיים זה טוב או רע?

4. השם שלנו הוא המוניטין שלנו. בעלי עסק רבים משתמשים בשמם הפרטי או בשם המשפחה שלהם כשם לעסק. הדבר נפוץ בקרב מעצבי אופנה, אדריכלים, עורכי דין ועוד. הבחירה בשם הפרטי שלנו בעצם קושרת אותנו באופן ישיר לעסק. השם שלנו הוא גם המוניטין שלנו, וזה בעיקר אומר שאנחנו נהפוך להיות הפנים של העסק שלנו, בדומה לעירית נוי, סיגל דקל ועוד רבים וטובים. אבל אם אתן לא מעוניינות להיות בחזית החברה, על כל המשתמע מכך, נסו לבחור משהו אחר. אורנה ואלה או רביבה וסיליה הם שמות של מסעדות שמתבססות על המטבח הביתי של בעלות הבית, ובמרה הזה זה עובד לטובתן.

 

כשמדובר בעסק של שותפות, רבים פשוט משלבים את שמות השותפים ויוצרים מהם שם לעסק. אם אתן בוחרות לקרוא לעסק שלכן בשם שמהווה צרוף השמות של שתיכן קחו בחשבון שהקשר הזה עלול להיגמר (ולעיתים בטונים צורמים), ואז כל העבודה שהשקעתן במיתוג תרד לטמיון. אם עדיין חשקה נפשכן לתת לעסק שם שיכיל את השמות של שתיכן, נסו ראשי תיבות או רק אותיות ראשונות, בדומה למותג אלף אלף שמורכב מהשמות איילת ואפרת.

 

השיק פריזאי אבל הלקוחות מרעננה

5. כשאתן בוחרות שם לעסק שלכן חישבו טוב: מי קהל היעד? האם תרצו בעתיד להתרחב לשווקים בינלאומיים? שם של עסק באנגלית מאוד נפוץ גם בישראל, אבל לפעמים לקוחות אוהבים דווקא ניחוחות ישראלים.

 

כל עסק חייב אתר אינטרנט. גם במקרים בהם לכאורה אין צורך באתר – חשוב שיהיה כזה, ולו רק מטעמי תדמית. לכן, כשמחליטים על שם מותג, מציאת דומיין פנוי באינטרנט היא משימת חובה, והיא יכולה להתגלות כמאד לא פשוטה. שם באנגלית מיטיב איתנו כאשר נרצה להקים אתר אינטרנט, ונרכוש דומיין בשם העסק. אין ספק שמציאת שם מותג ודומיין זהה משדרים מסר שיווקי אחיד, חזק וברור יותר.
 

למכור את המוצר באמצעות השם
6. לעיתים אפשר למצוא שם ייחודי לעסק מתוך עולם המונחים של התחום בו אנו עוסקים. לדוגמה, שם מותג בעולם המזון ניתן למצוא בעזרת שם של מרכיב מזון, ירק, פרי וכדומה. אפשר לראות את עובד היטב בבתי קפה המשלבים בשם בעיקר את אלמנט הקפה: קופי בין, ארקפה קפה קפה וכדומה.

 

אחת הנקודות שיש לשים לב אליהן, מונחת בפער בין נקודת הפתיחה שלנו לבין היעד אליו אנחנו שואפות. פעמים רבות העסק שלנו יוצא לדרך כי יש לנו מוצר מנצח, והוא המוצר המייצג אותנו. אבל צריך לחשוב קצת קדימה: האם תמיד נרצה להיות מזוהות רק עם המוצר הזה או שנתפתח גם לאלמנטים נוספים? למשל, חנות לוילונות שבהמשך תתפתח גם לעסק שמספק שירותי סטיילינג, או מעצבת מנשאים שתפתח את המותג שלה לפריטים נוספים. לפעמים, כאשר מפתחים קו מוצרים למותג, לכל מוצר יש שם משלו כחלק מחוויות המיתוג, כמו, למשל, באיקאה.

 

מישהו כבר חשב על זה?

7. יש לוודא שלא קיים כבר עסק בשם הזה. ברגע שכבר החלטתן מה השם הנבחר ניתן לבדוק באתר רשם החברות, ובמאגר סימני המסחר האם כבר יש שמות כאלה, האם השם מוגן בזכויות סימון מסחרי, היכן נמצא העסק והאם הוא עוסק בתחום דומה לשלכן.

 

אחרי שבחרתן, חשוב לבדוק: תשאלו את החברים הקרובים ואת המשפחה מה הם חושבים, תנו להם להגות את השם, לקרוא אותו ובעיקר בקשו מהם לספר מה השם משדר להם והאם הם חושבים שהוא מתאים לעסק שלכם. בדרך כלל תקבלו תשובות כנות (אלא אם כן החלטתן לקרוא לעסק שלכן על שם הילדים שלכן).

עוד טיפים קטנים לסיום

  • שם צריך להיות קצר וקליט – מקסימום 3 מילים.
  • שמות נקלטים מהר יותר כאשר הם באים בזוגות כגון: סומסום, זוזו, יויו קוקו.
  • חשבו על תוספות ייחודיות לשם כגון: אנד קו, ליטל, קידס, שיק, בוטיק וכדומה. אם כי יש לקחת בחשבון שזה עלול להיות לעיתים טרנדי מדי ונדוש.
  • לפעמים אפשר לחבר בין העיסוק לשם הפרטי ואז יתקבל שם ייחודי שמכיל כמעט הכל, כמו "בישולימור".

 

 

דוגמאות לשמות שעובדים למען המותג

  • Umbrella  – מעצבים תחת מטריה אחת, חנות אופנה שהיא קואופרטיב של מספר מעצבות אופנה, בגדים, תיקים נעליים ותכשיטים. אפשר ממש לדמיין את כולן תחת מטריה אחת. 
  • Party-Set – מסיבה חד פעמית. חנות אינטרנטית לכלים חד פעמיים יחודיים לאירועים. מיד ברור מה העסק מוכר. 
  • קפה המדרחוב – בית קפה קטן וביתי במדרחוב של כפר סבא. שילוב של המיקום בתוך השם עוזר לזכור איפה הוא ממוקם וגם משדר את האווירה.

 

 

לאתר של שלי סבר: "עסקי נשים" – ייעוץ, ליווי ועיצוב עסקים קטנים של נשים

________________________________________________________

עוד לא הצטרפת לפורום נשים ועסקים של Onlife? היכנסי לפורום ופתחי אתר עסקי משלך בחינם

תגובות (0)
הוסף תגובה