איך לנצל את החופש כדי לקדם עסק עצמאי

במהלך השנים בהן אני מלווה עסקים יש מחזוריות קבועה ומתחדשת בכל פעם שמגיעה תקופה של חופשים. אני קוראת לה "סינדרום החופש הגדול" (למרות שהיא נפוצה גם בתקופות החגים) והיא מתאפיינת בנבואה שמגשימה את עצמה. "כל הלקוחות שלי בחו"ל", "כולם בחופש ולא זמינים עכשיו", "מי יכול לעבוד כמו שצריך עם ילדים בלי מסגרות על הראש" ועוד כהנה וכהנה אמירות, שככל שמאמינים בהן יותר כך הן מסתברות כנכונות. התוצאה היא אחת: חודשיים של רווחיות נמוכה, מינימום פעילות שיווק, אפס תכנון קדימה והשפעה שניכרת גם בחודשים הבאים על תוצאות העסק.

 

עוד ב Onlife:

 

סינדרום החופש הגדול פוגע בכל בעלי העסקים, אבל בנשים עצמאיות ביתר שאת ובאמהות יותר מכולם. והוא לא בלעדי לחופש הגדול, הוא קורה גם במהלך תקופות של חגים. עכשיו, כשהחופש הגדול מאחרוינו והחגים בפתח, אפשר וצריך להסיק מסקנות ולמצוא פתרונות, כי זה ממש לא חייב להיות כך. גם אם כולם בחו"ל, גם אם יש פחות פנאי וגם אם הפעילות הרגילה מצטמצמת, חופשים הם הזדמנות פז ניהולית, דווקא כשהפוקוס מוסט למקום אחר, להקפיץ את העסק לשלב הבא שלו כדי שבחופש הגדול הבא, דברים יראו בדיוק כמו שתכננתם.

 

איך עושים את זה?

 

1. ניצול הזמן לדברים שאף פעם אין אליהם זמן
אין לקוחות? נהדר! נצלו את הזמן ליצירת תכניות עבודה, שיווק, להקים דף בפייסבוק וכל אותם דברים שאף פעם אין לכן זמן אליהם.

 

2. לראות את התמונה הגדולה
החופש הגדול לא מגיע בהפתעה, והוא מהווה בסך הכל חודשיים מתוך שנה שלמה. הדבר נכון גם לגבי החגים, והם קצרים הרבה יותר. כדאי ורצוי להיערך אליהם תוך תכנון שנתי ארוך טווח של הפעילות העסקית שלכן.

 

3. ליצור מהישן, להמציא מחדש
מצאו את האיזון בין המצאה ויצירה מחדש (של מוצרים, מבצעים, שירותים ותהליכים בעסק), לבין שימוש ברעיונות, חומרים ומשאבים קיימים, בהם כבר הושקע זמן ומאמץ.

 

4. לתכנן את "אחרי החגים"
הגדירו מה הצורך של הלקוחות שנדחה בגלל החופש גדול או החגים, והציעו לו את התשובות שהמוצרים/שירותים שלכם יתנו לצרכיו של "אחרי החגים". עדכנו אותו על המענה שיש לכם להציע לו. ויפה שעה אחת קודם, לפני שילך לחפש לבד.

 

5. מיקוד הפעילות השיווקית
אם ביתר השנה אני ממליצה על יצירת בידול עסקי ומיקוד שיווקי, החופש מאפשר תת-מיקוד שיכול להפתיע אתכן בתוצאות העסקיות שלו. מכון קוסמטיקה שמציע טיפולים אסתטיים למורות בחופשה, חנות שמקימה מתחם פעילות לילדים משועממים, מדריכת טיולים שיוצרת תכניות מיוחדות למשפחות בחופש, בעלת קייטרינג שיוצרת קייטנת בישולים – אלו הן רק דוגמאות קטנות לאפשרויות העסקיות הבלתי נגמרות של החופשים.

 

6. ליהנות מהחופש
אל תשכחו שגם לכן מגיע חופש ולכן, אם החלטתן שבשבוע מסוים אתן נופשות עם הילדים – עשו את זה מכל הלב. מצאו מחליף/ה, עדכנו את הלקוחות ודאגו לסידור מתאים שעובד עבורכן, העיקר שאפשר יהיה לכבות את הנייד, לנתק את המחשב ולהיות באמת באמת עם המשפחה.

 

למעשה, מדובר בתפיסת עולם של חשיבה חיובית וראיה של כל אתגר כהזדמנות – חשיבה נכונה בכל מקרה, בכל מצב בעולם העסקי וגם מחוצה לו. רק היכולת להסתגל למציאות משתנה, לנהל במקום להתנהל ולתכנן מראש (כן, למרות שתכנון נחשבת למילה גסה בהוויה הישראלית), תאפשר בסופו של דבר לבעלת העסק להצליח להציג תוצאות בדיוק במקומות בהם רבים אחרים נכשלים.

תגובות (0)
הוסף תגובה