בננה במקום סוכר: איך הופכים אפייה לבריאה

האם אפשר לקחת מתכון מוכר, אהוב מושחת, ולהפוך אותו לבריא יותר מבלי להשפיע על הטעם? יש לא מעט פתרונות שמאפשרים להפוך את הבישול והאפייה לבריאים יותר. זה לא מסובך, זה רק דורש קצת ניסיון. אחרי כמה פעמים שבהם תצא לכם עוגת שוקולד קצת משונה, תעלו על דרך המלך לשילוב מרכיבים בריאים במתכונים המוכרים.

 

עוד ב-Onlife:

בננה במקום סוכר

 

"על היתרונות התזונתיים של הבננה נאמר הרבה", מסבירה שרון בר נתן, תזונאית ונטורופתית. "הבננה היא אחד הפירות בעל הערכים התזונתיים והסיבים הרבים ביותר. בננה משמשת אותנו במטבח לא אחת, בתוך מאפים כמו עוגות ופנקייקים, ובמנות קצת יותר מורכבות, אולם מחית הבננה יכולה להוות גם תחליף לסוכר ולחמאה או בכלל שומן באפייה.רק חשוב לזכור שבשביל שהטקסטורה של המאפה תישאר כמו שאתם מכירים, צריך להמעיט בנוזלים שבמתכון. הניסיון ילמד אתכם את היחסים הנכונים".

 

 

תחליף נוסף לחמאה יכול להיות מחית אבוקדו. בתחליף הזה משתמשים לא מעט במתכונים של רופוד (אוכל לא מבושל ולא מעובד). האבוקדו העשיר בערכים תזונתיים מחליף לא פעם מרכיבים שומניים והטעם לא נפגע.

 

רסק תפוחים במקום שמן, חמאה וסוכר

 

יש כבר לא מעט ספרי בישול שבהם אפשר למצוא את השימוש ברסק תפוחים במקום סוכר. פיליס גלזר עושה שימוש בתחליף הזה כבר לא מעט שנים. "רסק תפוחים הוא התחליף הכי מוצלח לאופה הבריא", אומרת בר נתן, "הוא לא רק מוסיף מתיקות אלא גם יתרונות תזונתיים וסיבים וכל זה בפחות קלוריות ושומן. בהחלט מתנה".

 

 

אפשר להשתמש ברסק תפוחים במתכונים של לחמים, עוגיות ועוגות. את היחסים תצטרכו לפענח בעצמכם: "בכל מתכון ולכל משפחה יש את ההעדפות האישיות שלה. אני בכל מקרה ממליצה פשוט לנסות, מי שלא חושש יכול לטעום ולהוסיף פשוט לפי הטעם, לפני האפייה כמובן", מוסיפה בר נתן.

חוקרים גילו כי תפוחי עץ עשויים להגן על נשים מפני אוסטיאופורוזיס, להגן על ילדים מפני אסטמה, להוריד את הכולסטרול, להוריד את הסיכון לחלות בסרטן ריאות, סרטן השד וסרטן הכבד גם בזכות הסיבים התזונתיים שבו ובנוסף לתרום  לתהליך הרזיה.

 

קמח מלא במקום קמח לבן

 

קמח הוא אחד מאבני היסוד של כל מתכון אפייה, מדפי הקמח בכל מרכול גדושים ומלאים באפשרויות שונות, אולם לא אחת אנחנו פונים למוכר והלבן מהחשש שהעוגה לא תצליח ויורגש הבדל בטעם.

 

 

"החשש אינו במקומו" מבהירה בר נתן, "היום אפשר להמיר כמעט לחלוטין את הקמח הלבן בקמח שיעשיר את העוגה או הלחם בערכים תזונתיים, מינרלים וויטמינים". את הקמח אפשר להחליף בקומבינציה של קמח שיפון, קמח מלא, קמח כוסמין, קמח 70%, או קמח חומוס. "לכל קמח התנהגות וטעם אחרים, אולם המאמץ שווה, כי כשתגיעו ליחסים הנכונים תגלו שהטעם נשאר. מי שחושש יכול להתחיל עם שינוי של חצי מהכמות במתכון, ואחרי שתראו שהטעם לא השתנה והילדים אוכלים תמשיכו הלאה."

 

אגוזים במקום קרוטונים

 

"העדפה של אגוזים על פני קרוטונים עשויה להואיל למערכות הגוף השונות כמו מערכת הלב", אומרת בר נתן, "אולם חשוב לזכור לא להגזים, שכן כשמדברים על אגוזים מדברים על הרבה דברים טובים אבל גם על קלוריות".  כשיש לנו מתכון המבקש שימוש בקרוטונים, כמו למשל בסלטים, השינוי לשקדים, אגוזי מלך ואגוזים אחרים יעניק לנו מנה גדושה של ערכים תזונתיים מועילים".

 

 

באגוזים יש מינרלים כמו סידן, ברזל, מגנזיום, אבץ, אשלגן, מנגן, ויטמינים שונים וחשובים כמו ויטמיןe, קומפלקס ויטמני b,  וחומצות שומן "טובות" שעוזרות לאזן את ערכי הכולסטרול.הם מקור מצוין לאומגה 3 וחומצות שומן חיוניות, יש בהם נוגדי חמצון אשר נמצאו כמגנים מפני מחלות כמו מחלות לב, סרטן, מחלות מערכת העצבים וזיהומים.

 

יוגורט במקום שמנת חמוצה

 

מתכונים רבים דורשים שימוש בשמנת חמוצה, ואחת האופציות להחלפת שמנת חמוצה היא יוגורט יווני. היוגורט יתנהג דומה במתכון אולם יכול להיות שתאלצו להוסיף מרכיבים טעם , גם כאן נדרש ניסיון.ליוגורט יווני יש יתרונות לא מבוטלים, הוא עשיר בחלבון, יש בו פחות נתרן אבל עדיין שומר על גוף מלא של טעם, הוא דל פחמימות, פחות לקטוז והוא קל לעיכול.

 

העדיפו יוגורט על פני שמנת חמוצה

 

שיבולת שועל במקום חלק מהקמח

 

שיבולת שועל נחשבת לאחת ממזונות העל: יש לה אינספור יתרונות תזונתיים ובריאותיים.היא מורידה את הכולסטרול, עשירה בסיבים תזונתיים שמגנים על בריאות הלב ומחזקים את המערכת החיסונית, היא מייצבת את רמת הסוכר בדם לאורך זמן ומורידה את הסיכון לסוכרת, מחקרים בבריטניה הראו כי היא מגנה מפני סרטן השד ולמרות שהיא מכילה כמות קטנה של גלוטן היא נחשבת כנסבלת גם לחולי הצליאק.

 

מומלץ לשלב אותה בכל דרך בתפריט המשפחתי, באפייה אפשר להמיר חלק מהקמח בשיבולת שועל, ולהעדיף עוגיות שיבולת שועל על פני עוגיות אחרות, בכך להעשיר את המזון באותם יתרונות.

תגובות (0)
הוסף תגובה