עיצוב לוגו לעסק שלכם

החלטתם להקים עסק חדש. אתם כבר יודעים מה הוא אמור להיות ואיך אתם רוצים שהוא יראה. עכשיו מגיע אחד התהליכים החשובים בבניית העסק: תהליך המיתוג.

 

עוד ב Onlife:

 

בשביל מה נחוץ מיתוג

כשאנחנו שומעים את המילה מותג (או מותגים), לרוב אנחנו מדמיינים בעיניי רוחנו את העסקים הגדולים, הענקיים, אלה שאנו מיד זוכרים את שמם ומזהים את הלוגו שלהם מתוך שינה. אז האם המשמעות של להיות מותג היא בהכרח להיות גדולים? ענקיים? האם זה מחייב אותנו להשקיע הון עתק בשיווק ופרסום? לא בהכרח.אולי כדאי קודם לשאול את עצמנו למה כדאי לנו להיות מותג.

 

ובכן, דמיינו לכם שוק ללא מותגים. שוק בו הרבה יצרנים מייצרים סחורה דומה או מספקים שרות זהה. איך נדע להבחין ולהבדיל בין המוצרים והשירותים? סביר להניח שבשוק כזה שם המשחק יהיה המחיר. אבל אז איך נדע אם המוצר או השרות טובים יותר או פחות? אם המוצר או השרות מתאימים לנו? בזה טמון כוחו של המיתוג.

 

מיתוג מבדל אותנו מהמתחרים ומאפשר לנו להתחרות גם על מאפיינים אחרים של המוצר או השרות, שאינם המחיר. מיתוג יוצר הזדהות עם המוצר או השרות, ומתוך כך גם מייצר אצל הצרכן העדפה. לא רק בעלי העסקים נהנים מתחושת הסיפוק כי הם נחשבים למותג, המיתוג הוא בעל ערך גם עבור הצרכן. בסיכומו של דבר, אם הצרכן תופס את המותג כבעל ערך עבורו, הוא יהיה מוכן לשלם עבורו יותר מאשר עבור מותג מתחרה. ברוב המקרים, לבעל העסק יש אינטרס שלא לפגוע בעמדות הצרכנים כלפי המותג. אם המוצר או השירות לא יעמדו בציפיות הצרכנים, הם לא ישובו לרכוש אותם. לפיכך המותג מבטיח לצרכן, או אמור להבטיח לו, מוצר או שרות העומדים בציפיותיו.

 

מה הזהות של המותג שלכם?

תהליך המיתוג, שבסיומו אמור להיוולד מותג חדש, מתחיל בפיתוח הסממנים החיצוניים של המותג והחלטה על ערכי המותג הרצויים. "ערכים" היא מילה עמוקה, אין ספק, אבל היא במקומה. ממש כפי שאנחנו בוחרים את השם של העסק שלנו, אנחנו בוחרים גם אלו ערכים אנחנו רוצים להדגיש על מנת ליצר בידול והזדהות עם המותג שלנו. דוגמאות? פשטות, קידמה, תמימות, צמיחה, צניעות, רוחניות, עצמאות, טבע, טכנולוגיה, חופש, איכות סביבה, משפחתיות, יצירתיות, עוצמה, מסורת ועוד. מכאן נוכל לייצר זהות מותגית למוצר או לשרות שלנו, לבחור שם שישקף את המוצר או השרות ולעצב לוגו בהתאמה.

 

לוגו (סמליל) על פי ההגדרה הוא אלמנט גרפי, איור או עיבוד טקסט, שנוצר או עובד במטרה לסמל ולייצג גורם מסוים (בדרך כלל, ארגון או מוצר) ולהיות מזוהה עימו בתודעת הציבור. ברוב המקרים, ילווה את הלוגו טקסט.

 

לוגואים טובים

 

הלוגו המוכר של חברת "ילדותי" הוא דוגמה ללוגו מצוין (אפילו שמדובר במותג שכבר לא קיים):

 

 

הלוגו של החברה המציא את טרנד השימוש בפונט ישן – וינט'גי (בעקבותיו הגיעו הרבה מאוד לוגואים דומים שניסו לחקות את הטרנד, לא רק בתחום האופנה). הלוגו ברור, משדר בדיוק את אופי המוצר, והכי חשוב – קליט וזכיר מאד.

 

 

להלן כמה דוגמאות ללוגואים שעיצבנו בעסקי נשים:

 

  

 

מדובר בחברה המשווקת כלים חד פעמיים למסיבות. בתהליך עיצוב הלוגו הקפדנו להביא לידי ביטוי את ערכי המותג שאותם בחרנו יחד עם הלקוחה: הרגשה של חו"ל, יצירתיות ושמחה, ילדות ומשפחתיות. לכן נבחרו צבעים שמחים, זרחניים כמעט.במקרה הזה ברור מיד באמצעות הלוגו מה החברה עושה.

 

לעתים, ישולב הטקסט כחלק מהאלמנט הגרפי:

 

בתהליך עיצוב הלוגו ל"אסנת דקל" חשוב היה ללקוחה לשדר מכון יופי אחר – מקום פסטורלי עם יחס אישי, נעים ורך. הצבעים הם הצבעים האהובים על הלקוחה, והם מייצגים אותה.

 

 לעתים הלוגו יכיל טקסט בלבד, ללא אובייקט גרפי נלווה:

לבקשת הלקוחה, מעצבת בגדי ילדים, עוצב לוגו נקי נטול צבע, המשדר יוקרה יחד עם נאיביות (על מנת להתאים למותג בגדי ילדים). הבחירה להשתמש בכיתוב באנגלית נבעה מהצורך להשתמש במותג גם בחו"ל.

 

לוגואים מכשילים

לעומת זאת, הנה דוגמה ללוגו שכמעט כל דבר בו מכשיל אותו:

 

הדמויות אמנם חמודות אבל הלוגו עמוס מאד, הכיתוב קטן מדי ושם המותג עצמו לא קריא כלל, אין שום דרך לנחש מהו. בנוסף, מדובר על מותג ישראלי לכל דבר, כך שהבחירה בכיתוב באנגלית בלבד לא משרתת אותו.

 

יש גם חברות בעלות תקציבי ענק לשיווק ומיתוג ועדיין הלוגו שלהן לא עובד לטובתן (אם כי לפעמים, בסדר גודל כזה, זה כבר לא מאד משנה). דוגמה טובה לכך הוא הלוגו של חברת "אגד":

 

 

הפונט איום ונורא, האות א' נראית כמו איקס, ואין הרבה דברים שמעלים אסוציאציה שלילית יותר מאיקס. הלוגו, למרות הניסיון לייצר תנועה, נראה מאד סטטי ומאד לא מתאים לחברת תחבורה ארצית. בקיצור, לא נעים לומר, אבל מדובר בלוגו פשוט מכוער.

 

לוגו הוא הבסיס לתדמית החברה

עיצוב לוגו נכון הוא המפתח להצלחת תהליך מיתוג של חברה, ארגון או מוצר, ויש לו חשיבות רבה בהצלחת הטמעת ערכי החברה בתודעת הציבור. עיצוב לוגו נעשה לרוב במטרה להעביר רעיון או קונספט באמצעות אלמנט גרפי, כך שייצור זיהוי מוחלט עם המותג ויבטא את המסר באופן בהיר ומובן. לוגו טוב הוא לוגו המעביר את אותו רעיון באמצעות טקסט, איור או שילוב של השניים. בפשטות, לוגו מוצלח הוא בסיס לתדמית המותג.

מכיוון שהלוגו מהוה אמצעי זיהוי עיקרי של העסק שלנו, הוא יופיע על גבי ניירת משרדית, אריזות ומוצרים, שילוט, מדי העובדים, פרסומים שונים ועוד, עובדה שצריכה להילקח בחשבון בתהליך העיצוב.

 

כמה טיפים לעיצוב הלוגו

  • השתמשו בשלושה צבעים לכל היותר
     
  • רצוי להסיר כל דבר שאינו הכרחי
     
  • ללוגו חייבת להיות זיקה כלשהי לתחום של העסק ולמה שהוא מייצג
     
  • הלוגו אמור להיות קריא לכל אחד
     
  • על הלוגו להיות אלמנט קל יחסית לזיהוי
     
  • רצוי לייצר צורה מיוחדת או להשתמש בגופן ייחודי
     
  • וודאו שהלוגו נראה טוב גם כאשר משנים את הגודל שלו
     
  • בנו את הלוגו כך שיתאים למסגרת כלשהי, במידת האפשר
     
  • חישבו על המקומות ועל הצורות שבהן הלוגו יוצג, על איזה אריזה הוא יופיע
     
  • לא מומלץ להשתמש ביותר משני גופנים
     
  • הלוגו אמור להיות קל לתיאור וזכיר
     
  • הלוגו אמור להיות מאוזן ברמה העיצובית

 

 

לאתר של שלי סבר: "עסקי נשים" – ייעוץ, ליווי ועיצוב עסקים קטנים של נשים

________________________________________________________

עוד לא הצטרפת לפורום נשים ועסקים של Onlife? היכנסי לפורום ופתחי אתר עסקי משלך בחינם

תגובות (0)
הוסף תגובה