מה זה אומר להשיג את הכל

לא מעט דיונים חוזרים ונשמעים באשר ליכולתן של נשים To Have It All, להצליח להשיג את הכל. אבל מה נשים מגדירות היום כהצלחה, כ – Having It All? האם אכן, מבחינת נשים, הצלחה חייבת לכלול בתוכה קריירה מצליחה, בן זוג אוהב ושלושה ילדים? או שאולי נשים השכילו להבין שגם לגברים אין "את הכל", והשאיפה הזאת היא מתכון לתסכול נצחי?

 

עוד ב Onlife:

 

האם נשים לא זקוקות לגברים?

מחקר שנערך באוגוסט השנה על ידי סיטי ולינקדאין, בקרב 520 נשות מקצוע ברשת לינקאדין, קשר חזק וביטחון כלכלי הם הגורמים החשובים ביותר שנמצאו, בסקר ששאל נשים כיצד הן מגדירות "להשיג את הכל". במקום השלישי נמצא "גידול ילדים שמחים ובריאים" ובמקום הרביעי "הימצאות במקום עבודה שאני נהנית ממנו ושבו עבודתי מוערכת".

 

עוד הראה הסקר ש 36% מהנשים לא כללו נישואים בהגדרתן ל – Having It All ו – 27% מתוכן לא כללו ילדים. בנוסף, נמצא כי חשיבות הנישואים פוחתת עם הגיל. 71% מהנשים מתחת לגיל 35 קיבלו את ההגדרה ש"להשיג את הכל" משמע להיות בנישואים אוהבים וחזקים, בעוד רק 60% מהנשים מעל גיל 35 חשו כך.

 

נתונים אלה אינם מפתיעים, אם לוקחים בחשבון את מסקנותיה של חנה רוזין (אמריקאית, בת להורים ישראלים) בספרהThe end of men and the rise of  women . נשים היום משכילות יותר מגברים, ומסוגלות לעשות שינויים מקצועיים כשהן נדרשות להתפרנס. לעומת זאת, האבטלה בקרב גברים גדלה והולכת, כך שלא ניתן לסמוך על הביטחון הכלכלי שהגבר העניק בעבר. בנוסף, עם גירושים המגיעים ל50%, נשים מבינות שהן חייבות לסמוך על עצמן ובמידה מסויימת הנישואים הופכים לעול.

 

האם אפשר בכלל להשיג את הכל? (צילום אילוסטרציה)

 

ואם היו עושים סקר כזה בישראל?

המושג של "להשיג את הכל" מיתרגם בעברית לשילוב של גם קריירה וגם משפחה, כאשר ההגדרה של משפחה כוללת נישואים וילדים. סביר להניח שבישראל, כחברה שמעודדת ילודה, חודרת לפרטיות של אנשים עד שיש להם לפחות שלושה ילדים, ומממנת טיפולי פוריות עד הילד השלישי – הסטטיסטיקה הייתה שונה מאשר בארה"ב, שם שליש מהנשים אמרו שילדים לא חייבים להיות חלק מהתמונה. סביר להניח שכאן היה מדובר במספר קטן בהרבה.

 

בישראל אין גם הרבה סובלנות למסגרות אלטרנטיביות כמו קשר ללא נישואים או זוגות חד-מיניים. לא, שני אלה אינם חלומה של אם עברייה. קשר זוגי ללא טבעת לא נחשב טוב מספיק, וקשרים שאורכים מספר שנים ומתחלפים – מתקבלים באופן שלילי. גם הנתון המראה שנישואים חשובים יותר עד גיל 35, היה כנראה מעט שונה בארץ. בישראל, בגיל הזה עדיין קיים לחץ חזק על רווקות ורווקים להינשא, והס מלהזכיר שזוגות נשואים רבים אינם מאושרים.

 

איך משיגים את ההצלחה האולטימטיבית?

לכל גורם בסקר יש מקום משמעותי בחיינו. הגורמים משתנים מאדם לאדם ולכל אדם סדר עדיפויות שונה בתקופות שונות בחייו. מקובל לומר שלכל בחירה יש מחיר. אולי ניתן למתן במעט את הנימה השלילית או את תחושת האובדן אם נאמר שלכל בחירה יש תוצאות, השלכות ואפשרויות שמתפתחות מאותה בחירה.

 

התהליך אינו פשוט. הצורך בהישגיות מוטבע ברבים מאיתנו. ההתלבטויות לא נגמרות עם ההחלטה. ולאחר שסיימנו לבחור, להחליט, לדרג ולהתלבט אם יש לנו הכל או לא, כדאי לזכור שהדבר החשוב באמת הוא להיות שלמים עם הבחירות שלנו, מבלי להשוות את עצמנו לאחרים ולהישגיהם. ככל שנפחית את ממד התחרות מהחיים נוכל לראות יותר אנשים מאושרים, עם הגדרות אישיות להצלחה. אולי ביום מן הימים אצליח גם אני להשלים עם הבחירות שלא בחרתי.

 

הכותבת היא מנכ"לית נטע, המרכז לפיתוח קריירה

 

________________________________________________________

עוד לא הצטרפת לפורום נשים ועסקים של Onlife? היכנסי לפורום ופתחי אתר עסקי משלך בחינם

תגובות (0)
הוסף תגובה