חמש הנשים שבנו אימפריית קוסמטיקה

ענף הקוסמטיקה בישראל מגלגל בערך 1.1 מיליארד שקל בשנה. מתוך 4,000 הקוסמטיקאיות הפועלות בענף יש כמה נשות עסקים בולטות במיוחד, שבנו אימפריות שלמות בתחום, חיברו אותו לראשונה לעולם הרפואה, המדע והניתוחים הפלסטיים, ומיתגו אותו בצלמן ובדמותן.

 

עוד ב Onlife:

 

 

רונית רפאל

 

רונית רפאל (צילום: יח"צ)

 

רונית רפאל נחשבת לכוהנת האסתטיקה הישראלית או כפי שבנה של אסתי לאודר, איש העסקים והמיליארדר רון לאודר כינה אותה (לדבריה): "אסתי לאודר הישראלית". אבל רונית רפאל הגיעה לעסקי הקוסמטיקה דווקא מניסיון עבר שלילי, כמי שחוותה בצעירותה טיפול פילינג הרסני שהותיר בפניה כוויות.

 

רפאל החלה את דרכה כקוסמטיקאית מיד עם שחרורה מהצבא ב- 1986, במספרה קטנה, ובתוך 12 שנה החלה לשנות את האופן בו התחום הקוסמטי נתפס בארץ. היא הייתה הראשונה שחיברה בין עולם הקוסמטיקה והפלסטיקה, והפכה את הצורך בטיפולים אסתטיים לנורמטיבי, לגיטימי ואף מענג.

 

כשהייתה בת 23, החליטה רפאל להרחיב את העסק הצנוע, כדי שיכלול מיטת שיזוף. לאט לאט צמח העסק לרשת מכוני יופי שכוללים שירותים כמו הסרת שיער, הדגשת תווי פנים, הסרת כתמי גיל, מילוי קמטים, עיבוי שפתיים וגם מחלקת הרזייה. רפאל סיפרה בעבר שהיא "מתה על ניתוחים פלסטיים", אבל שניתן לדחות אותם גם לגיל 55-60, בתנאי שעושים טיפולים אסתטיים נכונים.

 

היא עצמה העידה בעבר שמחזור המכירות של רשת המרכזים הרפואיים-קוסמטיים שלה נע בין 20 מיליון ל- 50 מיליון שקל. זה קרה עוד לפני שרפאל הרחיבה את הרשת (כיום יש לה שמונה סניפים), וגם לפני שהמותג הבינלאומי שלה, L.Raphael, שהוקם בשותפות עם בעלה, האדריכל והמולטי-מיליונר יונתן לייטרסדורף, צבר תאוצה. מאז עוד נפתחו ל L.Raphael מרכז טיפולים בשוויץ ומכוני ספא נוספים במלון "מרטינס" שבקאן וברשת המלונות "ארבע העונות" בפריז, דרום צרפת, ניו-יורק והונג קונג. רפאל מציינת שהיא מתכננת להמשיך ולהרחיב את האימפריה בעולם בקצב איטי יחסית לעצמה, כך שלא יעלה על פתיחת מקום אחד נוסף בעולם בכל שנה.

 

גם בתחום עינוג הגוף הבריאותי במכוני הספא שלה נחשבה רונית רפאל לפורצת דרך, כשהחליטה לשלב בחבילת הספא בדיקות דם ללקוחות, דרכן ניתן לאבחן חוסרים בוויטמינים ומינרלים, ובדיקות אחוזי שומן, מסת שריר ומים בגוף. אורחי הספא היוקרתי מתבקשים, בנוסף, להשתתף גם בתכנית תזונה קפדנית לניקוי רעלים (שרפאל עצמה חיה לפיה בשל בעיות אולקוס) ולהימנע מצריכת עגבניות, שוקולד, קפה וגלוטן.

 

 

פנינה רוזנבלום

 

פנינה רוזנבלום (צילום: חגי אדלר)

 

מה לא נאמר עדיין על פנינה רוזנבלום, האישה שבזכותה המילה "קוסמטיקה" עדיין מעלה אדים אסוציאטיביים לדמותה של ברבי מחומצנת. היא הייתה שחקנית וזמרת כושלת, דוגמנית צמרת וחברת כנסת (למשך שלושה חודשים) ואפילו מנהלת יחסי הציבור של חברת הביטוח הפניקס, אבל היא גם הקימה אימפריית קוסמטיקה ישראלית לטיפוח הגוף, הפנים והשיער בעשר אצבעות מטופחות לעילא, והפכה לקאלט ולמותג חזק ויציב העומד בפני עצמו.

 

בארבעים השנים האחרונות היא שבה ועולה לכותרות, בין אם כאשת חברה זוהרת, אשת עסקים מפולפלת ואסרטיבית הנאלצת לפטר מאות עובדים כשהם לא משתלמים לה כלכלית, מעסיקה נצלנית של עובדים זרים במשק הבית או מיליונרית שמתקשה למכור את הווילה הנוצצת שלה ברמת גן (ששימשה לצילומי הסדרה "הבורר").

 

הקריירה של רוזנבלום כאשת עסקים החלה לפני 25 שנה, בסטודיו קטן לאיפור שהלך וצמח, דרך הרצאות שנתנה על סגנון האיפור שלה, עד שהקימה ב- 1989 את החברה הנושאת את שמה. כדי לממן את הקמת החברה וייבוא התחלתי של שמונה מוצרי איפור איטלקיים לישראל, קיבלה פנינה רוזנבלום סיוע כספי מחבריה, מעצב השיער אביגדור ליכטנשטיין והבדרן דודו דותן, ומלקוחה שהאמינה ביכולותיה העסקיות. עשור לאחר מכן, בסוף שנות ה- 90, רוזנבלום כבר נבחרה על ידי עיתונים כמו "לאשה" ו"מעריב" לאישה המצליחה או הנערצת ביותר בישראל. לדבריה, היה לה חשוב שיהיה לה כסף "רק כדי שלא אהיה תלויה בגבר, ובכלל באף אחד". בריאיון אחר אמרה בנחרצות שבגלגול הקודם שלה הייתה גבר.

 

אבל לאחר עשור נוסף, שנת 2008, האימפריה של רוזנבלום שבינתיים צמחה וכללה, בין היתר, בית ספר למקצועות היופי ועסק בשותפות לאסתטיקה ולייזר, החלה לקרוס. בימיה החזקים רוזנבלום גלגלה 25 מיליון שקלים בשנה, אך בשנת 2008 בלבד היא הפסידה סכום המוערך בכ-12 מיליון שקל. רוזנבלום סיפרה שזאת הייתה השנה הקשה בחייה, שבה "אלוהים ניסה אותי. אבל הכול לטובה".

 

למרות ההפסדים וסגירת חטיבת האיפור של החברה, הצלע החזקה של האימפריה – עסק מוצרי הקוסמטיקה וליין מוצרי הבריאות "בריא מהטבע" – מחזיק מעמד. הווילה ברמת גן נמכרה לבסוף ב-11 מיליון שקל לחברת "בינו עמי משה שרת", ורוזנבלום מתגוררת כיום בדירת פאר אחרת בשכונת רמת אביב, וסוגרת מעגל של 20 שנה עם פתיחת חנות קונספט של מגוון מוצריה בדיזנגוף סנטר.

 

 

חוה זינגבוים

 

חוה זינגבוים (צילום: מתוך מודעת פרסומת למוצרים שלה)

 

השיער השחור והאודם האדום שתמיד מלווים את חוה זינגבוים מסייעים בזיהויה המיידי כאישה הראשונה שהובילה את השילוב בין עולם הקוסמטיקה לעולם הרפואה בישראל, ובהפיכתה למותג של סמכות בינלאומית בקוסמטיקה רפואית.

 

דרכה של זינגבויםבתחום החלה במהלך מגוריה בארצות הברית, כשבסוף שנות ה- 80 התמחתה במסלול ייחודי לקוסמטיקה רפואית בבית חולים בטקסס, ועבדה לצד צוות רפואי של מנתחים פלסטיים ורופאי עור העוסקים בטיפולים אסתטיים, ניתוחים פלסטיים וטיפולים לאחר כוויות.

 

חמושה בידע המדעי, הקימה חוה זינגבוים (יחד עם שותפה) את אחת המחלקות הראשונות בעולם לטיפולי קוסמטיקה רפואית במרכז רפואי בלונג איילנד, ולאחר מכן פתחה קליניקה אקסקלוסיבית במרכז מנהטן. בסוף שנות ה- 90 שבה זינגבוים לישראל עם משפחתה, וייבאה עמה לקליניקה הפרטית את המתודות שהיא פיתחה, ובראשן את השיטה המזוהה איתה: שיטת הטיפול הדו-עומקי, שבשונה מהקוסמטיקה המסורתית מתמקדת גם באיזון השכבה הפנימית והעמוקה ולא רק בשכבה החיצונית של העור.

 

זינגבוים גם הקימה בארץ אקדמיה לקוסמטיקה פרה-רפואית, כדי "לשנות את הדרך בה נתפסת הקוסמטיקה בישראל ואת הדרך בה הקוסמטיקאיות תופסות את מעמדן ותפקידן המקצועי", ופיתחה קו מוצרים "ביו-מימטי" (שמחקה תהליכים טבעיים בעור). אם בניו-יורק טיפלה זינגבוים בכוכבים כמו דון ג'ונסון ומלאני גריפית', גם בביצה המקומית יש כמה סלבריטאים שלא יכולים בלי המוצרים שלה, כמו מורן אטיאס, ושירי מימון ובשנים האחרונות זינגבוים גם נותנת חסות לטקס מלכות היופי, וקוסמטיקאיות שפועלות בשיטתה מעניקות למתמודדות טיפולים.

 

בראיונות עבר העידה חוה זינגבוים על עצמה שהיה לה קשה למצוא את האיזון הנכון בין עבודה ובית שכולל שישה ילדים, ושבמהלך תקופה של כמה שנים איבדה שליטה על משקלה (שהעפיל ל-110 קילו), בגלל שהשתמשה באוכל כפיצוי. לאחר שחזרה לגזרתה הסקסית הרגילה, החלה להסביר לנשים ש"כל אישה צריכה להחליט שהיא מסרבת להרגיש רע, אשמה וכדומה. גם אם הגעתי מאוחר הביתה יש מטרה ברורה ומוצדקת למעשיי". וכך, ללא צל של אשמה כל עבודות הבית נעשות בשיטה של מיקור- חוץ: "עד שאני רואה את הילדים, אני אבזבז את הזמן היקר על ניקיון? אני גם לא שוטפת כלים, ואת ארוחת הערב אנחנו אוכלים בכלים חד-פעמיים".

 

 

מימי לוזון

 

מימי לוזון (צילום: יח"צ)

 

מימי לוזון ידועה בתור "הקוסמטיקאית של המפורסמים", על פי גיא פינס ושלל דוגמניות העל והשחקניות המפורסמות בהן היא מטפלת, כמו ליהי אלון, מירי בוהדנה, שירלי בוגנים והפרזנטורית שהיא גם חברה טובה, מלי לוי. "היחסים בינינו הם מעבר לטיפולים", סיפרה לוי על קשריה עם לוזון באחד הראיונות שנערכו עמה, "היא כבר הפכה לחברה. ברגע שאני שומעת את הקול שלה ומרגישה את הידיים שלה על הפנים, זה מספיק לי כדי להירגע". אגב, על קמפיין הפרסום לוי אמורה לקבל 150 אלף שקל.

 

מימי לוזון מתגאה גם בקשרים בחו"ל, מפמלה אנדרסון ועד מישל פק – האישה שמטפלת בעור הפנים של דמי מור, ג'ניפר לופז ומדונה. למעשה, כשמדונה מגיעה לארץ, את החומרים לטיפולי הפנים שלה היא לוקחת מלוזון.

 

מימי לוזון החלה את דרכה באמצע שנות ה- 80. בתחילה עבדה כיועצת יופי בחברת לנקסטר, בהמשך עברה לנהל את מותג הבשמים Rochas בישראל, למדה קוסמטיקה רפואית והמשיכה ללימודי קוסמטיקה פרא-רפואית.

 

במקביל לפתיחת מכון הקוסמטיקה שלה בוילה פרטית ודיסקרטית בפתח תקווה, בה היא מציעה טיפולי אנטי-אייג'ינג מגוונים, לוזון עבדה במספרת EICO בתל אביב שבמסגרתה היא פיתחה קשרים חשובים עם הסלביות של ישראל. בין השאר, לוזון גם מנחה את תכנית הטלוויזיה מטופחות בערוץ האופנה של הוט, המבטיחה לחשוף מדי שבוע חידושים טכנולוגיים בתחום הקוסמטיקה ואת סודות הטיפוח של הכוכבים.

 

מימי לוזון מתגלה כאשת עסקים מיומנת וחדה, היוזמת ומפיקה השקות למוצרי הטיפוח שלה בהשתתפות מיטב הסלבס המקומיים, עורכת מפגשים עם בלוגרים הכותבים על קוסמטיקה וטיפוח הגוף, ושמה דגש על פרסום ברשתות החברתיות. 

 

 

שלי גפני

 

שלי גפני במודעת פרסומת למאדינה מילאנו

 

"גורו האיפור", כך מכנים את שלי גפני, נערת השנה לשעבר, דוגמנית, אשת העסקים ואחת הבעלים של חברת האיפור הבינלאומית מאדינה מילאנו. גפני נחשבת לאחת המאפרות המובילות בישראל ובכלל, כאישה שאינה מוכנה לצאת מהבית מבלי להתאפר. בראיון למגזין "לאשה" גפני אף אמרה שאם יתפסו אותה בלי איפור "זה כאילו שיתפסו אותי בלי מכנסיים. אפילו כשאני הולכת לים אני שמה מייק אפ וברונזר", ובראיון אחר הבהירה כי "כמה שאישה נראית טוב, היא יכולה להיראות טוב יותר".

 

שלי גפני הגיעה לתחום האיפור במקרה, כשבמהלך שהות בגרמניה לצורך צילומי דוגמנות החלה לאפר דוגמניות נוספות על פי בקשתן, ובמקביל לעבודת הדוגמנות עבדה כעוזרת מאפר בניו-יורק. לאחר שובה ארצה, באמצע שנות ה- 90, גפני הקימה יחד עם המאפרת גלית ורטהיים ובני זוגן את הרשת הישראלית איל מקיאג', והייתה מזוהה בתור הפנים של הרשת עד שהשותפות התפרקה ב-2001 בשל חילוקי דעות עסקיים.

 

לאחר פירוק השותפות באיל מקיאג', קידמה גפני את ייבוא המוצרים ופיתוח רשת חנויות האיפור של ענקית האיפור האיטלקית, מאדינה מילאנו, יחד עם בעלה וגיסיה, והיא משמשת כפנים וכמאפרת הראשית של הרשת בארץ. מאדינה מילאנו ממוצבת בארץ ובחו"ל כמותג ברמת מחיר בינונית ומעלה, על הציר שבין קליניק ללנקום. לפי דיווחי הבעלים בעבר, מחזור  המכירות של החברה היה בין 25 ל-30 מיליון שקל.

 

כשגפני מתפנה מעבודת הדוגמנות שלה כפרזנטורית של רשת האופנה "דיסקרט", תפקיד שעליו בלבד היא משתכרת סכום המוערך בכ- 40 אלף דולר, או כמובילת הקמפיין לחלב הסויה "אלפרו בוקר טוב", היא בעיקר מסתובבת בין 12 הסניפים של מאדינה מילאנו ונפגשת עם לקוחות. אהבתה האמיתית, היא אומרת, נתונה לאיפור כלות, והעברת הרצאות בנושאי העצמה נשית ואסתטיקה.

 

________________________________________________________

עוד לא הצטרפת לפורום נשים ועסקים של Onlife? היכנסי לפורום ופתחי אתר עסקי משלך בחינם

תגובות (0)
הוסף תגובה