פחמימות: האם הן תורמות או מזיקות לתזונה

לא מעט דיאטות מפנות אצבע מאשימה כלפי פחמימות, על שהן מקור כל הרוע הבריאותי,  אולם האם אכן מדובר במרכיב תזונתי שצריך להוציא באופן גורף מהתפריט? בכלל לא בטוח. דיאטה חדשה שמעוררת רעש ברשת, מפתיעה עם קריאה שפחמימות לא רק לא מזיקות – אלא הן מועילות. האמנם?

 

עוד ב-Onlife:

 

"תזונה דלה בפחמימות יכולה להיות בריאה, או לא בריאה", אומר ירון הילל, תזונאי ונטורופת, "תלוי במזונות שכן אוכלים. דיאטה דלת פחמימות שכוללת דגים, מוצרי חלב דלי שומן, ירקות ירוקים, פירות, אגוזים וזרעים בתוספת מים, עשויה להיות בריאה מאוד. והכל כמובן צריך להתאים לאדם באופן ספציפי".

 

ויתרתם על פחמימות? הקפידו להכניס דגים לתפריט (שאטרסטוק)

 

מחליפים את הפחמימות בשומן

 

דיאטת אטיקנס הייתה הראשונה שדרשה להוציא את הפחמימות מהתפריט התזונתי. אטקינס טען שתזונה דלת פחמימות תעזור לאנשים לאזן את משקלם יותר מכל תפריט אחר, ואכן המעריצים המושבעים של הגישה טוענים בתוקף שתזונה זאת גרמה להם רק טוב.

 

לרעות שקד, תזונאית שנשים רבות שמגיעות אליה אחרי שניסו תפריטים ללא פחמימות והסתבכו, יש דעה מוצקה בנושא, "במקום פחמימות מעלים את כמות החלבונים בתפריט", היא אומרת, תפריט שעשיר בחלבונים עשיר בדרך כלל בבשר אדום, עוף, ביצים, גבינות מסוגים שונים ואלה הם רכיבים תזונתיים שעלולים להוביל גם לסכנות בריאותיות, אם לא שומרים על מידתיות ואם התפריט ללא בחינה אישית".

 

מחקרים רבים נערכו בשנים האחרונות לגבי השפעות הדיאטות השונות על השמנה ובריאות. רובן מומנו ע"י גופים ממשלתיים בעולם שראו ורואים חשיבות עצומה בטיפול במגפת ההשמנה העולמית, ברמות מדיניות .מחקר אחד הראה כי קבוצת הנשים שאיבדה הכי הרבה ממשקלה הייתה הקבוצה של דיאטת אטקינס.

 

חשוב לשמור על הבריאות, גם כשיורדים במשקל (שאטרסטוק)

 

דיאטת אטקינס: מרזה, אבל מאוד לא בריא

 

במחקר חולקו 35 נשים בעלות עודף משקל ובין הגילאים 22-72, לארבע קבוצות על פי ארבע שיטות דיאטה. המחקר בדק פרק זמן של שנתיים ובסוף תקופת המחקר נמצא כי נשות האטקינס אומנם איבדו במשקלן אבל העלו את רמות הכולסטרול המזיק בדם, החוקרים הפנו את תשומת הלב להשפעה הבריאותית.מחקר אחר שכלל יותר מ-80 אלף נשים בחן את הקשר בין דיאטה דלת פחמימות ומחלות לב וסיכון לסוכרת.

 

נמצא שנשים שאכלו פחות פחמימות וניזונו משומנים וחלבונים צמחיים היו בסיכון נמוך ב-30% לחלות במחלות לב ובסיכון נמוך לסוכרת מסוג 2, בהשוואה לנשים שאכלו תפריט דל פחמימות ועתיר בשומן מן החי.

 

אל תמהרו לוותר על האורז (שאטרסטוק)

 

"אין ספק, שכאשר הפחמימות יורדות, יורד בדרך כלל המשקל", מסכים הילל, "ולא רק בדיאטות, אלא גם אצל מי שאוכלים ללא גלוטן או רו פוד. אולם חשוב לדעת שכמו כל דבר, הוא מוסיף שהמשקל הוא לא הכול".

 

תפריט תזונתי צריך להיות מותאם לכל אחד אישית

 

"המחקרים והתוצאות בשטח מראים שתפריט תזונתי ראוי לתשומת לב אישית, ולא כדאי לאמץ דיאטה אופנתית רק משום שכרגע היא הדבר החם או בגלל שהשכנה שלך ירדה מדהים במשקל," אומרת שקד ."אל תלכו שולל אחרי דיאטות אופנתיות", מוסיף הילל, "אולם חשוב לדעת שיש פחמימות עדיפות מאחרות".

 

הילל מתייחס בעיקר למקור הפחמימות, כמו דגנים מלאים, פירות, ירקות וקטניות שמה שמבדיל אותם מפחמימות "רעות" הוא ויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים, חומצות אמינו איכותיות ופיטוכימקלים.

 

קמח מלא: פחמימה טובה

 

מולן עומדות הפחמימות שנחשבות לרעות: קמח לבן, אורז לבן, מאפים, משקאות מוגזים ומסוכרים, מזונות מעובדים שעשויים לגרום לעלייה במשקל ומעלים את הסיכון למחלות שונות, ביניהם מחלות לב וסוכרת.

 

"כשמדברים על תזונה דלה בפחמימות מדברים על הגדלת החלבונים", אומרת שקד, "וגם בכך יש סכנות. עומס של חלבון בגוף עלול להשפיע על תפקוד הכליות, ואצל אנשים שגם ככה בעלי רגישות בכליות יש חשש לאי ספיקת כליות. כמו כן יש שינוי ברמות הכולסטרול, שכן תזונה עתירת חלבון כוללת בשר אדום ומזונות עתירי שומן אחרים".

 

תפריט חלבונים: סיכון לאבנים בכליות

 

סכנה נוספת היא סיכון לאוסטופורוזיס ואבנים בכליות. דיאטה עשירה בחלבון גורמת להגדלת כמות הסידן המופרשת בשתן. המצב עלול לגרום לאוסטאופורוזיס ואבנים בכליות, במיוחד אם התזונה לא כוללת ירקות.בנוסף, עלול להיווצר מצב בו הגוף שורף שומן במקום גלוקוז. במצב זה עלולים להתרחש מספר בעיות. אין ספק שיש דעות לכאן ולכאן, אולם הדאגה של המומחים היא לא רק על המשקל כי אם גם על הבריאות.

 

חשוב להקפיד לאכול ירקות (שאטרסטוק)

 

"תזונה מאוזנת של חלבונים, פחמימות ושומנים טובים היא אידאלית", אומרת שקד, "וחשוב, לפני שאתם מאמצים כל דיאטה, לדבר עם הרופא שלך או עם תזונאית כדי לקבוע מה היא הגישה הנכונה ביותר עבורך".

תגובות (0)
הוסף תגובה