סטרס והשמנה: הילדים שמנים כי ההורים לחוצים

מחקר חדש מביה"ס לרפואה מביה"ח לילדים של אוניברסיטת פנסילבניה מראה כי ילדים של הורים המתמודדים עם מספר גבוה של גורמי לחץ נוטים להיות שמנים.המחקר שפורסם מצא כי גורמי לחץ של הורים כגון עומס כלכלי, בריאות לקויה והורות יחדנית היו גורמים משפיעים בהשמנה אצל ילדיהם.

 

לצורך המחקר נאספו נתונים מ-2,000 משפחות בפנסילבניה, והחוקרים מצאו כי רבע מהילדים שהשתתפו במחקר סבלו מהשמנת יתר, ורובם חיו במשפחות שהוריהם דיווחו על לחץ מסוים.במשפחות חד הוריות הייתה צריכה מוגברת של מזון מהיר, ובמשפחות בעלות מצוקה כלכלית הילדים לא עסקו בפעילות גופנית.

 

עוד ב-Onlife:

 

 

עוד קישרו החוקרים בין צריכת ג'אנק פוד למצבם הלחוץ של ההורים, שמבקשים להימנע מההתמודדות במטבח לצורך הכנת ארוחה ומהביקורת שעלולה להישמע ע"י המשפחה, ולכן מעדיפים מזון מהיר, שעשיר בסוכרים ובשומנים.החוקרים מוסיפים שלעיתים ההורים תופסים את מצבם כגרוע יותר משהוא במציאות.

 

 

לטפל בילדים שמנים דרך ההורים

 

"המחקר עשוי לשנות את הטיפול בהשמנת ילדים, אומרת ד"ר אליזבת קאה גנים, מחברת המחקר ומומחית לתזונה ורופאה מביה"ח של פילדלפיה, "יש צורך לפתח מערך תמיכה כדי להפחית את הלחצים של ההורים".

 

המחקר נוסף למחקר שוודי שהתפרסם לפני מספר שנים שחשף לראשונה קשר בין סטרס משפחתי והשמנה.המחקר אסף נתונים מיותר מ-7,000 משפחות וראה קשר ישיר בין השמנת הילדים לסטרס בו נמצאו הורים.

 

המחקרים לא הפתיעו את תרצה שני, דיאטנית לילדים, חברת פורום הילדים של עמותת עתיד ויועצת להורים ולמשפחות. כבר שנים היא מטפלת בהורים: "הילדים משקפים לחצים שמועברים להם. גם אם ההורה לא אומר דבר, הילד מרגיש. בגלל שהתמודדות הילד מוגבלת הוא פונה לאוכל כנחמה. הוא לא מכיר דרך אחרת".

 

נסו לפתור את הסטרס – בשביל הילדים

 

ללמד את הילדים וההורים להתמודד עם ייאוש

 

אחת הדרכים לעזור היא ללמד את הילד ואת ההורה להתמודד עם תחושות של ייאוש, עצבות ולחץ."ההורים שואלים הרבה שאלות", מספרת שני, "הם לא יודעים ומתלבטים, במיוחד אצל הורים לילד ראשון. אחת הדרכים לעזור היא ללמד דרכי התמודדות עם הלחצים סביב נושא האוכל בפרט אבל גם בנושאים אחרים."

 

"אני רואה המון משפחות שפונות למזון מהיר כתוצאה מחוסר זמן, מקושי כלכלי ומלחץ", מספרת שני, "הוא נגיש יותר, מהיר יותר ולא דורש התעסקות. אבל אני חושבת שהדרכה נכונה יכולה לכוון את האם או האב אך בהתארגנות פשוטה ונכונה הם יכולה לייצר שלוש ארוחות בריאות לבני המשפחה. יש הרבה מוצרים חצי אפויים שניתן להשתמש בהם כמו ירקות, שלא מצריכים בישול ארוך והכנה.

 

 

5 צעדים ראשונים להורים לחוצים

 

1. קבלו עזרה מבחוץ. "לעיתים עזרה מבחוץ עוזרת לשים את הדברים בפרופורציות", אומרת שני, "איש מקצוע יעזור לכם בהתארגנות, יראה לכם שזה לא כזה מסובך וישקף לכם את המציאות הלכה למעשה."

 

2. רשמו מה אכלתם. "רשמו מה אכלתם כמשפחה במשך שבוע", אומרת שני, "אחרי רישום כזה אתם יכולים למצוא בקלות מקומות בהם אתם יכולים להתארגן, לתכנן אחרת. זה תלוי כמובן בגילאי הילדים, אבל אפשר להכין פשטידות ערב לפני ולחמם אחרי בית ספר. יש דרכים לשדרג את המצב הנוכחי וזאת כבר התקדמות".

 

3. לכו בצעדים קטנים. "אל תצפו שביום אחד הכול ישתנה. כל התקדמות היא חיובית."

 

4. עשו פעילות גופנית ביחד. "מצאו זמן לבצע עם הילדים פעילות משותפת. פעילות גופנית גם לילדים וגם להורים היא זמן איכות מעולה. חוג עם הורים פעמיים בשבוע שמותאם לגיל הילד, זה עולם ומלואו".

 

5. אין גיל צעיר מדי. "התחילו כמה שיותר מוקדם להקנות כללי הרגלי אכילה נכונים בבית. ככל שהדברים מושרשים, כך גם כשלא תהיו באזור הילדים יבצעו אותם.אם תלמדו אותם שלא אוכלים מול הטלוויזיה מגיל צעיר, בגיל בגרות, כשהם יחזרו מביה"ס, ואתם תהיו בעבודה, הם לא יאכלו מול הטלוויזיה כי ככה הורגלו."

תגובות (0)
הוסף תגובה