בעלות עסקים מרוויחות פחות מגברים, אך מעסיקות יותר עובדים

אחת הדרכים לפרוץ מעגל עוני או להתמודד עם אבטלה גבוהה היא לפתוח עסק עצמאי. אלא שנשים וגברים מתמודדים באופן שונה לחלוטין עם הנושא. מחקר חדש שערכו ד"ר דפנה קריב, מומחית ליזמות מהמכללה למינהל, וד"ר סוזן קולמן מאוניברסיטת הרטפורד, קונטיקט, מוכיח כי נשים ניגשות בזהירות פיננסית רבה למיזם, בעוד גברים מוכיחים הרבה יותר ביטחון עצמי כלכלי.

 

עוד ב-Onlife:

 

המחקר כלל 1,200 יזמים ויזמות מארה"ב בשלבים שונים של ניהול עסק (משנה ראשונה עד שישית) ומתחומי תעשייה שונים, ובדק כיצד הם מעדיפים לממן את המיזם. הנתונים מוכיחים כי בעוד גברים נוטים לקחת סיכונים גדולים ופונים כבר בתחילת הדרך לגורמים חיצוניים בבקשת הלוואות, הרי שנשים מעדיפות לממן את העסק החדש מהון עצמי תוך שהן משעבדות את זמנן ומעדיפות לא לקחת משכורת לאורך זמן, ובלבד שלא יזדקקו להלוואה.

 

הפערים עצומים. למשל, סך ההלוואות שלקחו היזמים בשנה הראשונה מחסכונות אישיים, משפחה או חברים, הגיע בצד הגברי עד למיליון דולר, ואילו היזמות לוו רק עד 36 אלף דולר. ההלוואות מהבנקים, לעומת זאת, הסתכמו בעד 500 אלף דולר לגבר, מול עד 70,500 דולר בלבד לאשה. הלוואות ממקורות ממשלתיים נשים לקחו רק עד 10,000 דולר, בעוד שגברים לוו עד פי 13. מקרנות הון סיכון נשים לוו עד 5,500 דולר, בעוד גברים לוו עד 125 אלף דולר.

 

 

החשש מהרחבת ההלוואות למימון העסק מתבטא היטב בביצועים. לאורך כל שנות הבדיקה, הכנסות עסק שבראשו עומד גבר הן בממוצע פי שבעה יותר מאלה של עסק בבעלות נשית (לדוגמה, בשנה השנייה לקיומו של העסק, הכנסות של 280 אלף דולר בממוצע לעסק של גבר, לעומת 40 אלף דולר לעסק בבעלות אשה). ואולם, באופן מפתיע, עסקים נשיים מייצרים לאורך השנים יותר מקומות עבודה. כך למשל, בשנה שישית לעסק, גברים מעסיקים בממוצע שבעה עובדים, לעומת 25 עובדים אצל נשים.

 

במקביל נוטות יזמות להרחיב את מספר השותפויות עם גורמים מחו"ל יותר בהשוואה לעסקים בבעלות גברים. כך למשל, בשנה שישית לעסק, שיעור השותפים מחו"ל מתוך כלל הלקוחות היה אצל גברים 24% בממוצע, לעומת 56% אצל נשים. המחקר נערך אמנם על מסד נתונים אמריקאי, אך בשיחות שערכה קריב עם יזמות בישראל ניכרה מגמה דומה.

 

משקיעים מעדיפים גברים

 

"היזמות הישראליות סיפרו כי נטו להסתמך על מקורות מימון 'פנימיים' בשלוש-ארבע השנים הראשונות לחייו של העסק היזמי", אומרת קריב. "חריגה מסוימת ניכרה בקרב יזמות היי-טק, שנטו לפנות למקורות מימון חיצוניים כבר בשנה השנייה, אך רבות דיווחו כי לא העזו לבקש מימון חיצוני כל עוד לא הוכיחו כי יש בידן מיזם של ממש".

 

איך ניתן לשנות מציאות זו?

"על ידי הדרכות והעלאת המודעות של יזמות לאופני המימון השונים וליתרונות שבכל מקור, וכן הדרכת ספקי מקורות המימון – בנקים וקרנות הון סיכון – לעידוד שיתוף הפעולה עם יזמות. ראוי להרחיב גם תוכנית חינוך פיננסי לילדים בגילאי בית הספר, דבר שיכול לסייע בהפחתת הטיות מגדריות".

תגובות (0)
הוסף תגובה