חנוכה: איך לעבור את החג בלי להשמין

חנוכה הוא אחד החגים הקשים ביותר לשמירה על המשקל, ולכך יש גורמים רבים: הסופגניות החמות מהוות פיתוי עתיר קלוריות, הלביבות המטוגנות שמכילות כמות עצומה של שמן וקלוריות, וכמובן שגם מזג האוויר: החורף והקור גורמים לעליה בלתי מודעת בתאבון וברעב.  בנוסף לכל אלו, ניתן להזכיר את המעילים והסוודרים אשר מסתירים היטב כל קילוגרם נוסף של שומן, כך שזמן הדיאטה אינו דוחק במיוחד.

 

עוד ב-Onlife:

 

 

אחד החסרונות של הסופגניות והלביבות, הוא כמות השמן. כל כפית שמן מכילה כ-45 קלוריות, ואם הסופגנייה סופגת לתוכה לפחות 4-5 כפיות, היא עלולה להכיל מעל 400 קלוריות מתוכן 200 קלוריות רק מן השמן עצמו. גם הלביבות לא מתחמקות מספיגת כמות גדולה של שמן (כ- 4-5 כפיות לפחות בלביבה), כך שגם כאן יש לפחות 200 קלוריות מן השמן הנספג, וזאת מבלי להוסיף את הערך הקלורי של תפוחי האדמה.

 

סופגניות. 200 קלוריות רק מהשמן

 

איזה שמן הכי בריא?

 

לכל שמן יש יתרונות בריאותיים: שמן זית ושמן אגוזי מלך מכילים נוגדי חמצון שעוזרים למערכת החיסון, שמן קנולה מכיל אומגה 3 שמונע מחלות לב, שמן שומשום מפחית כולסטרול ושמן אבוקדו עשיר בוויטמין E.  היתרונות הבריאותיים האלו קיימים אך ורק בשמן שהופק בכבישה קרה, ושזה כתוב על האריזה במפורש. רוב השמנים שכתוב עליהם "שמן מזוכך", מופקים באמצעות חימום שהורס את כל הערך תזונתי. 

 

עם מה עדיף לטגן?השמנים שיותר עמידים לחום הם שמן אורז, קנולה, ושמן תירס.לא חשוב באיזה שמן נבחר, בזמן טיגון ממושך נוצרים חומרים מסרטנים, וככל שמחממים יותר זמן – נוצרים יותר ויותר חומרים כאלו. כך שאחרי טיגון עמוק אחד- ממש חובה לזרוק את השמן לפח.כמות מולקולות מזיקות אלו עולה ועולה ככל שמחממים את השמן, והיא ממשיכה לעלות גם כאשר מקררים את השמן ומחממים שוב.במקרי קיצון בהם משתמשים בשמן ימים רבים, כמו בסופגניות בחלק מהמקומות, צריכת שמן ממש מסוכנת.

 

עם איזה שמן עדיף לטגן?

 

טיפים לטיגון סופגניות בבית

 

כשמכינים סופגניות ביתיות, כדאי תמיד לדאוג לטגנן בשמן חדש וטרי, אותו חובה (!) לזרוק בתום השימוש.כשקונים סופגניות – אולי לא כדאי להתבייש ולשאול כל כמה זמן מחליפים את השמן בו משתמשים לטיגון. תופתעו לשמוע מה התשובות ואולי אפילו תתחרטו לפני הקניה.לגבי טיגון קצר כמו חביתה, אפשר להשתמש בשמן זית, כי הטיגון הקצר לא מספיק כדי להפוך אותו למזיק, כך שעדיף להשתמש מראש בשמן איכותי.

 

שמן שחומם זמן רב או שהשתמשו בו פעמים רבות, כבר אינו בריא ונחשב למזיק לגוף, וניתן להתגבר על בעיה זו ע"י הכנת סופגניות ביתיות, בהן משתמשים בשמן רק פעם אחת.להלן כמה טיפים לגבי שמן וטיגון ביתי:

 

  • ראשית, רצוי לשמור שמן בחושך. כאשר בקבוק השמן מאוחסן באור, השמן מתקלקל מהר יותר.
  • השמן הטוב ביותר לטיגון הוא שמן הכותנה. הוא עמיד לחימום, ויש לו טעם ניטרלי, עד כי אינו מורגש כלל.
  • ככל שהטיגון ארוך יותר, כך נספג יותר שמן למאכל המטוגן. לכן, כדאי לחמם את השמן מראש לטמפרטורה הרצויה, ורק אז לטגן. הדבר מפחית בצורה משמעותית את כמות הקלוריות הסופית של המאכל המטוגן.
  • כדי לבדוק אם השמן הגיע לטמפרטורה הרצויה, ניתן להכניס כף עץ. כשהשמן חם, יעלו בועות סביב הכף.
  • סופגניות גדולות יש לטגן יותר זמן, ונספג בהן יותר שמן. עדיף להכין סופגניות קטנות.

 

ספריי שמן כתחליף בטיגון: מה הכי בריא?

 

ספריי שמן כתחליף לטיגון הוא מוצר שמכיל פרט לשמן חומרים אחרים, כמו סיליקון או חומרים משמרים ועוד תוספות לא בריאות. עשיתי דרוג לפי רשימת הרכיבים – כמה שפחות תוספים זה עדיף. ברוב המקרים מבחינה קלורית זה כמו שמן רגיל, אבל כל לחיצה מתפזרת יותר טוב כך שזה חוסך הרבה קלוריות .אם רוצים את אותה תוצאה בדרך יותר בריאה – יש בקבוק התזה מיוחד, שאפשר למלא אותו בשמן זית באיכות טובה. למי שלא שם לב לאריזות, העתקתי את רשימת הרכיבים מאריזות תרסיסי השמן.

 

איזה תרסיס שמן מומלץ?

 

פאם- תרסיס שמן זית כתית. הרכיבים: לציטין (מונע הידבקות), דימתיל סיליקון (מונע הקצפה), פרופאן בוטאן, איזובטאן (חומרי הדף).

פאם – תרסיס שמן קנולה. הרכיבים – בוטאן, פרופאן (חומרי הדף), לציטין, חומצות שומן.

פאם – תרסיס שמן קנולה בטעם חמאה. פרופאן ובוטאן (חומרי הדף), חומרי ועם טבעיים, צבע מאכל  E-160B.

עץ הזית – תרסיס בטעם חמאה. הרכיבים: מים, שמן סובין אורז, חנקןE-941, חומצת מאכלE-330, חומר משמר  E-202.

טעמים – תרסיס שמן קנולה. הרכיבים: שמן קנולה, בוטאן, פרופאן.

 

על פי רשימת התוספים הקצרה ביותר, המומלצים הם הספריי של "טעמים", ו"פאם" תרסיס שמן קנולה.

 

הגוף לא צריך יותר מ 2-3 כפות של שמן איכותי ליום, אבל בסופו של דבר אפשר לאכול את האבוקדו או האגוזים או הזיתים עצמם, לאו דווקא את השמן שעשוי מהם, גם כף טחינה או גרעינים הם תחליף טוב לשמן.צריך לזכור שכף קטנה של שמן מכילה מעל 50 קלוריות, ומי ששופך שמן למחבת או אפילו לסלט בלי למדוד – עלול להגיע לכמה מאות קלוריות, כך שגם אם השמן בריא – כדאי להיזהר.

 

לא צריך יותר מ-2-3 כפות שמן ביום

 

איזה מילוי עדיף בסופגנייה?

 

קיים חסרון נוסף: הסופגנייה הקנויה מכילה לרוב ריבה זולה גדושת צבעי מאכל מזיקים, המשפיעים לרעה בייחוד על הילדים. צבעי המאכל עלולים לגרום לתופעות לוואי שונות, כולל היפר-אקטיביות, אסתמה וכאבי בטן.  לכן, אם מכינים סופגניות בבית, רצוי להקפיד ולקנות קונפיטורות שאינן מכילות צבעי מאכל. קרם הווניל, וריבת החלב מכילים קלוריות בדיוק כמו בריבה. בריבת החלב יש מעט סידן וזה יתרון תזונתי.

 

מילוי או ציפוי שוקולד מכילים כפול קלוריות בהשוואה לווניל או לריבה, ולכן סופגנייה עם שוקולד מכילה יותר קלוריות.ציפוי סוכריות קטנות, שברי אגוזים או שקדים, יוסיף עוד 60-70 קלוריות לכל סופגנייה.

 

לביבות: 200 קלוריות בממוצע

 

היתרון התזונתי של הלביבות הוא שיש בהן קצת חלבונים – מן הביצה שהייתה בתערובת להכנת הלביבה. גם תפוחי האדמה מוסיפים לגופנו קצת סיבים תזונתיים, קצת ויטמינים, וגם אשלגן.  מבחינת כמות השמן בלביבה – תלוי בגודל הלביבה ובזמן הטיגון: לביבה גדולה יותר תספוג יותר שמן, וככל שהטיגון יהיה על אש קטנה יותר וזמן ממושך יותר – כך ייספג יותר שמן, ויגדיל את הערך הקלורי של הלביבה.לביבה ממוצעת מכילה כ- 200 קלוריות. זו לא בעיה גדולה לאכול 4 לביבות בזו אחר זו – 800 קלוריות.

 

לביבות. 200 קלוריות כל אחת

 

איך אוכלים סופגנייה כל יום ולא עולים במשקל?

 

לדעתי, למרות החסרונות האמורים, מי שאוהב סופגניות וירגיש שהפסיד את שמחת החג בלעדיהן, יכול בהחלט לכלול סופגניות גם בדיאטות. כדוגמא, במקום ארוחת הערב אפשר לאכול סופגנייה (אחת!), אפילו כל יום במשך חג החנוכה. סופגנייה ממוצעת מכילה כ- 400 קלוריות, הסופגניות הקטנות בממוצע 200 קלוריות.

 

ארוחת ערב בריאה, הכוללת 2 פרוסות לחם קל, 3 כפות גבינה (או חומוס או טונה), ביצה קשה, וסלט עם כפית שמן אחת – מכילה כ-300 קלוריות .אם אוכלים סופגנייה במקום ארוחת ערב, בכל יום בחנוכה, צורכים מאה קלוריות יותר מאשר הדיאטה המומלצת, אותן ניתן לאזן על ידי ויתור על ארוחת ביניים אחת במשך היום.

 

האם אפשר לוותר על ארוחת ערב?

 

אפשרות זו עשויה להיות עדיפה בהשוואה לעליה במשקל, כפי שקורה כשאוכלים את הסופגניות בנוסף לאוכל שבתפריט, או כשמתאפקים ומתאפקים כמעט כל החג, ולבסוף מתנפלים על מספר סופגניות ביום אחד.

 

דיאטה נכונה צריכה להכיל את האוכל הרגיל ממנו ניזונים בדרך כלל, האוכל השגרתי של כל המשפחה, אך בכמויות שונות ובארוחות מסודרות. כך אפשר להפחית במשקל מבלי להשפיע לרעה על הבריאות ותוך כדי לימוד הרגלי אכילה נכונים שיישארו למשך כל החיים. שילוב הסופגניות בדיאטה, היא אחת הדוגמאות לכך.

תגובות (0)
הוסף תגובה