דיכאון ואוכל: 5 מזונות שיהרסו לכם את מצב הרוח

אלפים מחפשים את הסוד לחיים מאושרים. מה המתכון, מה יכול לעשות אותנו שמחים ומאושריםפילוסופים, מדענים, רופאים וסתם שרלטנים טוענים לא אחת שהם מצאו את הסוד, ומבטיחים לגלות לנו אותו בעבור כמה שקלים.אולם מסתבר שייתכן ואותו סוד טמון בכלל בצלחת שלנו.

 

ישנם מזונות, כך מוכח, שמשפיעים על המוח שלנו בצורה שגורמת להפרשות של הורמונים או חומרים אחרים אשר גורמים גם לדיכאון, חרדה, תחושות ומצב רוח ירוד. מחקר חדש בו לקחו חלק אלפי משתתפים, בתקופה של למעלה מחצי שנה, פורסם בכתב העת הבריטי לתזונה ובריאות הציבור ומחזק את הקשר בין המוח למזון.

 

עוד ב-Onilife:

 

"המחקרים המדעיים והתזונתיים מוכיחים שוב ושוב שהמזון לא רק משביע אותנו, יש לו השפעה רחבה על חיינו", אומרת שרון זיו, דיאטנית קלינית ונטורופתית. "למזון יש יכולת מרפא והרס. כולנו יודעים איך מרק עוף טוב יכול לגרום לנו תחושה טובה כשאנו חולים, ומצד שני מזון מהיר יכול אולי לגרום הנאה רגעית, אבל השפעה הרסנית על גופנו ומצב רוחנו לטווח ארוך יותר."

 

מרק עוף. משפר מצב רוח

 

המזונות שיהרסו לכם את מצב הרוח:

 

1.       מזון מעובד

"מזון שעבר טיפול תעשייתי נשדד כמעט מכל יתרונותיו", אומרת זיו, "ובמקום ויטמינים ומינרלים וערכים תזונתיים נכנסים למזון רכיבים אחרים שנועדו לתת לו חיים ארוכים יותר."המזון שלנו מלא וגדוש ברכיבים תזונתיים החשובים לתפקוד התקין של גופנו, ובמהלך עיבוד המזון חלק, אם לא רוב הרכיבים הללו נעלמים.

 

המתכון לאושר: 7 פירות וירקות ביום

תהיתם כמה פירות וירקות באמת כדאי לאכול ביום? מחקר חדש ומקיף מצא שצריך לאכול לפחות שבע מנות. לא רק בשביל הגוף, גם בשביל הנפש. מדור בריאות חדש

לכתבה המלאה

"ויטמינים מקבוצה B נאבדים לגמרי בתהליכי העיבוד", מדגישה  זיו, "הוויטמינים חשובים לתפקודה התקין של מערכת העצבים, ויוצרים יחד תרכובות כמו סרוטונין, מלטונין, דופמין ועוד אשר בין השאר גורמים לאיזון המצב הנפשי ומקלים במצבים של חרדה ודכדוך".

 

"ויטמינים, סיבים ומינרלים נוספים נהרסים בתהליך העיבוד, מה שעלול להוציא את מערכת העיכול מאיזון, להכביד עליה ולגרום לחוסר שקט, עצבנות ודיכאון. זאת לצד הפגיעה בתפקודי המוח".

 

ג'אנק פוד? העדיפו אוכל לא מעובד

 

2.       משקאות מוגזים

"משקאות מוגזים זאת מכה רצינית", אומרת זיו, "קשה לאנשים להבין עד כמה כוס המשקה הזאת מהווה איום בריאותי ונפשי."מחקרים רבים מצאו קשר שבין משקאות מוגזים לבעיות בריאותיות כמו בעיות לב, בעיות במערכת העיכול, עליית סיכון לחלות בסוכרת, שומן בטני, חוסר איזון במדדי לחץ הדם וכמובן השמנה.

 

"משקאות מוגזים מכילים מרכיבים כמו סוכר, לעיתים בנוסף או במקום גם אספרטיים, שהוא ממתיק מלאכותי שאחד מעשרות תופעות הלוואי הבריאותיות שלו הוא דיכאון. בנוסף חשוב לזכור שלא אחת משקאות מוגזים מעורבבים עם אלכוהול מה שמעצים את הסיכוי לתופעות הלוואי".

 

3.       סוכר

האושר הרגעי שסוכר מעניק לנו עלול לגרום לנו בתוך זמן קצר את ההשפעה ההפוכה."לסוכר יש השפעה גדולה על מצב הרוח", אומרת זיו, "קרואסון מפנק לארוחת בוקר בהחלט יכול לשפר את מצב הרוח, אבל מדובר בשיפור זמני, ויש לכך הסבר מדעי.לסוכר יש תפקיד חשוב בקיום תקין של הגוף, הוא משמש כדלק ובלעדיו עשויים להיפגע תפקודי המוח ומערכות הגוף. אז אני לא ממליצה להוריד אותו כליל".

 

הפחיתו את כמות הסוכר

 

"עצבנות, דיכאון ודכדוך הם רק חלק מתופעות הלוואי כתוצאה ממחסור בסוכר אבל אותם תופעות יופיעו כשיהיו מתנודות חדות במצב הסוכר בגוף.כך למשל עלייה פתאומית ברמות הסוכר בדם גורמת לשחרור אינסולין שמטרתו בן השאר לאזן את רמות הסוכר בדם. אולם כאשר יש שחרור של כמות גדולה מידי של אינסולין במהירות גבוה אנחנו עלולים להישאר עצבניים מצד אחד והתשוקה שלנו למתוק תגבר אף יותר."

 

4.       ההבדל בין שומן טוב לשומן רע

"חומצות שומן חיוניות ואפילו קריטיות לתפקוד תקין של המוח", מסבירה זיו, "אולם יש הבדל בין סוגי השומן, בהשפעה שלהם על תפקודי הגוף.שומן מעובד, שומן מוקשה ו/או שומן טראנס מקשים על מערכת העיכול ומכבידים עליה, תחושת הכובד הזאת, עשויה לעיתים לגרום לעצבנות. מצד שני שומנים טובים, כאלה המצויים באבוקדו, אגוזים, סלמון ועוד ישפרו את מצב הרוח, לכן חשוב ורצוי להבדיל בין השומנים."

 

אבוקדו לשיפור מצב הרוח

 

5.       אכילה מול מסך, ללא אור שמש

האכילה מתחילה עוד הרבה לפני שנתנו ביס אחד במוצר כזה או אחר. הגוף שלנו מתחיל להפריש אנזימים ומיצי עיכול כבר שאנחנו חושבים, מריחים או מתכוננים לאכול."סביבת אכילה רגועה, ללא הפרעות של מסכי מחשב, טלפונים או טלוויזיה תעזור למערכות הגוף שלך, בינהם למוח לעסוק רק בעיכול", מסבירה זיו, "נסו לקחת פסק זמן, לא לאכול מול המחשב בעבודה, וליהנות מהארוחה שלכם, כך תמנעו בנוסף מאכילת יתר".

 

"נקודה נוספת שעשויה להשפיע על מצב הרוח היא חשיפה לשמש, שמחסור בה עשוי לגרום למחסור בוויטמין D. השמש מעניקה לגופנו הרבה: בין השאר היא מספקת את הוויטמין D, אשר בעל השפעה ניכרת גם על מצב רוחנו, לכן אם אתם עובדים במשרד רוב שעות היום נצלו את ארוחת הצהריים לצאת לשמש".

 

ככה נראית ארוחת הצהריים האידיאלית

 

10 המלצות של שרון זיו לשגרת פעילות ותזונה שתעשה אתכם שמחים:

  1. מזון טרי: הקפידו לאכול מזון טרי כמה שיותר והפחיתו במזון מעובד.
  2. חסכו במתוקים: לא רק חורים בשיניים, כי אם השפעות על רמות הסוכר, מצב הרוח וסיכון להשמנה.
  3. הורידו משקאות מוגזים ומשקאות שמכילים קפאין.
  4. בחרו נבונה את השומנים.
  5. ירקות ופירות בצבעי הקשת: הירקות והפירות מלאים בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים כמו סלניום, אבץ וברזל המסייעים לאיזון וויסות תהליכים בגופנו. איכלו מגוון רחב ככל האפשר של סוגים.
  6. נשנשו בתבונה:  העדיפו תפוח על פני עוגייה, היתרונות רבים וההשפעה מרחיקת לכת.
  7. מזונות מחיטה מלאה: מווסתים את רמות הסוכר, עוזרים לעיכול ומאריכים את תחושת השובע.
  8. שתו מים: מים מתחברים עם חיים וחיוניות, שתייה של מים תשפר, תקל והעודד את מצב הרוח.
  9. עשו פעילות גופנית על בסיס יומי: פעילות גופנית מרוממת את מצב הרוח. היא מזרימה חמצן למוח ולאברים, מעניקה חיוניות משפרת את הביטחון ומשפיעה על הכימיה המוח.
  10. צאו לשמש.

 

העדיפו פסטה מקמח מלא

תגובות (0)
הוסף תגובה