מזונות שמשפרים את תפקוד המוח

לא פעם כדי להתניע את המחשבה אנחנו זקוקים למכת סוכר או פחמימות, שכן לאוכל יש את היכולת הטובה ביותר להמריץ את המחשבה וזרימת הדם ולמלא אנרגיות. אבל עם המודעות לחשיבות התזונה לבריאות, צצים מחקרים הממליצים על מזונות נוספים שמשפיעים על המוח, ועשויים לשפר את התפקוד המחשבתי. המחקרים מוכיחים שלמזונות מסוימים יש יכולת לחדד את החשיבה ולשפר את הזיכרון ואת מצב הרוח.

 

עוד ב-Onlife:

 

"רכיבי תזונה שונים בונים את המוח, מסייעים בייצור המוליכים העצביים, משפיעים על הסרוטונין ומגבירים את זרימת הדם למוח", מסבירה הדיאטנית הקלינית לימור בן חיים. "קפאין לדוגמה, הוא חומר המגרה את מערכת העצבים ולכן יש לו השפעה מעוררת על המוח. אומגה 3 קשורה לשמירה על תפקוד מיטבי".

 

רוצים לשפר את תפקוד המוח?

 

מחסור באומגה 3: דיכאון, אלצהיימר והיפראקטיביות

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות למגוון התפקידים של חומצות השומן השונות בגוף. חומצות שומן הבלתי רוויות הכרחיות לתפקוד תקין של כל תא בגוף. ולצד החשיבות של אומגה 3, גם חומצות השומן מסוג אומגה 6 חיוניות לגוף משום שהן אינן מיוצרות על ידי הגוף וללא כל אחת מהן תפקודן של המערכות השונות בגוף עלול להיכשל.

 

ביטוח אופק לחיים של AIG מעניק לך פיצוי אם אובחנת כחולה באחת מ-33 המחלות הכלולות בו, ביניהן סרטן, מחלות לב ושבץ מוחי. אופק לחיים מאפשר לך סיוע, הכוונה וייעוץ רפואי באמצעות הטלפון ואיתור רופאים מומחים בארץ וקבלת חוות דעת רפואית נוספת מבתי חולים מובילים  בארה"ב. למידע מפורט על הכיסויים: ביטוח חיים ב – AIG

"הזמינות הרבה של חומצות השומן מסוג אומגה 6, כנגד חוסר הזמינות של חומצות השומן מסוג אומגה 3 (החשובה להפליא לתפקודי המוח), גורם לעודף משמעותי של אומגה 6  בגוף שלנו", מסבירה בן חיים. 

 

"60% מהמשקל היבש של המוח מורכב משומן. עקב צריכת מזון מעובד, רובנו לא צורכים מספיק מחומצות שומן אלה, מה שעלול להוביל לבעיות היפראקטיביות, חוסר קשב וריכוז, וכלה בבעיות כדיכאון ואלצהיימר".

 

מחסור בדגים: הפרעות התנהגות ולמידה

החשיבות של אומגה 3 אצל ילדים קשורה אף בהתפתחות. לחומצות אומגה 3 תפקיד חיוני בהתפתחות הראיה ומערכת העצבים של היילוד. מחקרים שבדקו את השפעת דיאטת האם על היילודים מצאו שאימהות שצרכו דגים באופן קבוע תרמו להתפתחות הנוירולוגית ולשיפור כישורי השפה והתקשורת בילדים. לאחרונה נבחנת תיאוריה לפיה הפרעות התנהגות ולמידה מתפתחות על רקע של מחסור בחומצות שומן חיוניות כגורם סיכון.

 

בן חיים מצביעה על סימנים שעשויים להצביע על מחסור בחומצות שומן אלה: "עודף צמא, השתנה מרובה, עור מחוספס או גבשושי, שיער חסר חיים, ציפורניים שבירות, אלרגיות, סימפטומים ויזואליים (קשיים בראיית לילה, רגישות לעור ועוד), בעיות בריכוז, קשיי זיכרון, דיכאונות, שינויי מצב רוח, והפרעות שינה".  אחת ההשפעות הגדולות של חוסר בחומצות שומן חיוניות היא הופעת הפרעות קשב וריכוז בילדים.

 

שיער חסר חיים? יכול להיות שיש לכם מחסור באומגה 3

 

"קיימים מצבים המגבירים את צרכי הגוף לחומצות שומן אלה על בסיס ליקויים במטבוליזם בגוף: הארכה/ פירוק או העברה. עובדה זו, כפי הנראה, עומדת בבסיסו של ההסבר המניח שחוסר איזון או מחסור בחומצות שומן חיוניות עלול להוביל לטווח הפרעות למידה והתנהגות וביניהםADHD, דיסלקציה, דיספרקסיה ועוד".

 

ילדים עם הפרעות קשב: חסר כרוני באומגה 3

מחקר שבדק ילדים עם הפרעות קשב מצא שקיים בהם מטבוליזם שונה של חומצות מסוג אומגה 3, המוביל לחסר כרוני. בשל חסר זה, התפתחות המוח של ילדים אלה עלולה להיות איטית ומלווה בפיגור בגדילה ובבעיות למידה וריכוז. קיים מתאם בין סימפטומים של היפראקטיביות וחסר בחומצות שומן חיוניות.

 

"בגלל שאצל ילדים המוח עדיין מתפתח, חשוב להקפיד על אספקה תקינה של הרכיבים כדי לא לפגוע בהתפתחות, באופן כמותי יש כמובן תלות במשקל הגוף.  אצל קשישים לעומת זאת, החשיבות של צריכת האומגה 3 נועדה למנוע התדרדרות ולשמור על תפקוד קוגניטיבי ורגשי".

 

כוח המוח: בשר, מוצרי חלב ובננות

לא רק חומצות שומן חיוניות להתפתחות המוח, גם מזונות שהם מקור לוויטמין B12 כמו בשר, ביצים ומוצרי חלב, מזונות שהם מקור לאומגה 3 כדגי ים צפוני כמו סלמון, מקרל והליבוט חשובים.כדי לשפר את מצב הרוח מומלץ לצרוך מאכלים עשירים בטריפטופן המשמש ליצור סרוטונין כמו חלב, אורז ובננה.כדי לשמור על רמות קבועות של סרוטונין במוח, תחושת שובע ושינה טובה, יש לצרוך פחמימות מורכבות כלחם ופסטה.

 

ירקות ופירות מ-5 צבעים ביום הם מקור לוויטמינים ולנוגדי חמצון המונעים נזקים למוח. בנוסף, מחקרים מראים שצריכת ירקות ופירות סגולים כפירות יער, חמוציות וסלק תורמת לשמירה על המוח בהזדקנות.

 

הקפידו על ירקות ב-5 צבעים מדי יום

 

כדי לנצל את ההשפעות של מרכיבי התזונה על המוח, יש להתאים את צריכתם למועד ההשפעה הרצויה: "אם אנו רוצים היבט מעורר כמו קפאין, נצרוך זאת בסיטואציה הרצויה שכן האפקט קצר ומידי. אם רוצים רוגע כמו שמשרת פחמימות בייצור סרוטונין, נאכל אותן כשאין צורך בחדות או בריכוז. לעומת זאת רכיבים בעלי השפעות קבועות ארוכות טווח כמו אומגה 3 או ויטמינים אנו זקוקים בצריכה יום יומית ללא קשר לשעה".

תגובות (0)
הוסף תגובה