טו בשבט: כמה קלוריות יש בפירות יבשים?

בהשוואה לסופגניות של חנוכה או לאוזני המן, למאכלים של ט"ו בשבט יש הרבה יתרונות: בשקדים והאגוזים חומצות שומן חשובות, והרבה מינרלים כמו ברזל, סידן, ומגנזיום,ובפירות היבשים – אין שומן, יש הרבה סיבים ומינרלים, ולכל פרי יתרונות משלו:במשמשים מיובשים המון ברזל ואשלגן, ובשזיפים יש סיבים.

 

אבל צריך לשים לב שבין המוצרים, יש גם כאלו שיש בהם תוספת של סוכר לבן, או חומרים משמרים או צבעי מאכל מזיקים, והם כמובן פחות עדיפים.כשקונים פירות יבשים בתפזורת אי אפשר לדעת, וכדאי לצאת מהנחה שיש בהם חומרים משמרים ותוספות אחרות, פרט לתמרים שבדרך כלל אין בהם תוספים משום סוג.

 

עוד ב-Onlife:

 

במוצרים באריזה, כדאי לבדוק את האותיות הקטנות של רשימת הרכיבים. לפעמים מגלים שזה לא בריא כמו שחושבים.רוב הפירות היבשים אינם מיובשים בתהליך טבעי, האורך חודשים של יבוש בחממות, וחלקם מיובשים בתהליך מקוצר הכולל אדי גופרית הנספגים לתוך הפרי המיובש וגורמים לו להכיל חומרים מזיקים.

 

 

בהרבה מאוד מוצרים יש רשימה מכובדת של חומרים משמרים או צבעי מאכל מזיקים, כמו טרטרזין או אדום אלוורה, וגם אינדיגו או סנסט, בחלק מהמוצרים יש תוספת של מעל 50% סוכר, וגם זה מיותר לגמרי: בפרי המיובש יש את הסוכר הטבעי שהופך למרוכז יותר וזה בהחלט מספיק.קיימים מוצרים רבים בשוק, ואי אפשר לכסות את כל החברות המשווקות כדי לדרג בצורה מלאה, אבל להלן דוגמאות לכמה מן המוצרים העדיפים:

 

מקום ראשון:

תמרים: שופרסל, מגה, צנובר, זארובי

חרובים: ששון הקולה

חמוציות: שקדיה

תאנים: ביכורי השדה, תאנים

 

מקום שני:

שזיפים: שקדיה, צנובר, ביכורי השדה, מכילים חומרים משמרים ותוספים

משמשים: מגה, וילי פוד, ביכורי השדה, מכיל משמשים וחומרים משמרים

צימוקים: מגה, צנובר, ביכורי השדה, רמי לוי, מכיל צימוקים וחומרים משמרים

 

 

מקום אחרון:

מיקס פירות יבשים לילדים: ששון הקולה, מכיל חומרים משמרים, צבעי מאכל ותוספים

אננס מסוכר: מגה, מכיל סוכר, חומצות מאכל, חומרים משמרים

פאפיה מסוכרת: מגה, מכיל סוכר, צבע מאכל אדום אלוורה, חומר משמר

קיווי מסוכר: דלישס, מכיל 50% סוכר, צבעי מאכל טרטרזין, צבע אינדיגו, חומרים משמרים

תפוז סיני מסוכר: דלישס, מכיל 50% סוכר, צבע מאכל טרטרזין, חומר משמר

 

4 הדיאטות הבריאות והמומלצות ביותר
הרבה דיאטות מבטיחות לכן הרזיה מהירה וירידה במשקל, אבל אסור לזנוח את הצד הבריאותי. אילו דרכי תזונה יסייעו לכם לשמור על הבריאות?

ט"ו בשבט: החג הכי משמין

כמה משמין החג הזה? כנראה שיותר מרוב החגים.כל סוגי הפירות היבשים דומים בערך הקלורי, גם אם הוסיפו להם סוכר, כך שכמות הקלוריות תלויה במשקל הפרי: במשמש מיובש כ-20 קלוריות, בתאנה מעל 60 קלוריות, בפרוסת אננס מיובש מעל 150 קלוריות, ובחצי כוס צימוקים או חמוציות כ-300 קלוריות.

 

 

הבעיה העיקרית היא שמתחילים לנשנש ואז לא יודעים לכמה קלוריות מגיעים בסוף. בדרך כלל זה מסתכם ביותר מסופגנייה או פרוסת עוגת קצפת.כדי לקבל סדר גודל, להלן פירוט קלוריות של חלק מהנפוצים ביותר:

 

שקד אחד = 8 קלוריות

חצי אגוז פקאן – 15-20

חצי אגוז מלך = 20-25 קלוריות

משמש מיובש = 25

שזיף מיובש = 30-70 תלוי בגודל

תאנה מיובשת = 60

תמר מיובש = 40-50

צימוקים = כף שטוחה = 30 קלוריות

אננס/תפוח/פפאיה = 330 קלוריות במאה גרם

פרוסת אננס מיובש/מסוכר – 160 קלוריות בממוצע

חמוציות  מאה גרם (חצי כוס) = 300 קלוריות

 

 

מה יותר משמין: פרי טרי או פרי יבש?

בייבוש הפירות לא מוסיפים תוספות כמו סוכר (להבדיל מן הפירות המסוכרים). לכן הערך הקלורי של פרי יבש שווה לזה של פרי טרי.לעומת זאת, כשמשווים מאה גרם פרי, עולה הערך הקלורי של הפירות היבשים פי 4-6 מהפרי הטרי, עקב אובדן המים.

 

משמשים טריים, מכילים 85 % מים, ובמאה גרם יש 53 קלוריות. לאחר יבוש המישמש, יש בו 15% מים. לכן, במאה גרם של פרי יבש יש הרבה יותר משמשים, והערך הקלורי עולה ל-300 קלוריות למאה גרם.כך גם בשאר הפירות היבשים: בעוד פרי טרי מכיל כ-85% מים בממוצע, בפרי היבש יש פחות מ-30% מים.  הטבלה להלן ממחישה את השפעת אובדן המים על ריכוז הקלוריות:

 

מה עדיף: פרי טרי או מיובש?

 

קלוריות במאה גרם פרי טרי          קלוריות במאה גרם פרי מיובש

משמשים       53                       300

ענבים           65                       296

שזיפים         51                       233

תאנים          77                       272

תפוחי עץ      55                       272

 

פירות יבשים: מקור לסיבים וברזל

בהשוואה לרוב הממתקים, המכילים אחוז גבוה של שומן או של סוכר, הפירות היבשים טבעיים יותר, מכילים גם פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים מלבד הסוכר, ואחוז השומן שבהם אפסי. בנוסף לכך, לא כדאי לשכוח את הכמויות הגדולות של המינרלים הנחוצים לגוף.  הפירות המיובשים הם נשנוש מעולה עם הרבה סיבים וברזל, אבל לא יכולים להחליף פירות טריים. בפירות טריים יש ויטמיןC, וביבשים כמעט שאין בכלל. מי שאוכל פירות יבשים במקום טריים צריך להקפיד לשלב בתפריט גם ירקות, כדי למנוע מחסור בוויטמין C.

 

פירות יבשים או ממתקים? הבחירה ברורה

 

בעוד פרי טרי מכיל  ויטמין C, פירות היבשים הוא איננו. המצב שונה כשמדובר במינרלים. מאחר שהמינרלים אינם נהרסים בתהליך הייבוש, כמות המינרלים בפרי היבש זהה לזו של הפרי הטרי. כפי שראינו, הפירות היבשים מרוכזים יותר עקב אובדן המים, ולכן כשבודקים למאה גרם פירות, מכילים הפירות היבשים כמות גבוהה יחסית של מינרלים, ואכן, נחשבים הפירות היבשים כמקור מצוין לברזל וסידן.טבעונים רבים אוכלים פירות יבשים כמקור למינרלים.להלן דוגמאות לכמות הברזל בפירות יבשים ואגוזים:

 

הפרי                            כמות ברזל במאה גרם

משמש מיובש                  4.7

אגוז קשיו                       6.0

שקדים                           3.7

שזיפים מיובשים               2.5

אגוזי מלך                       2.4

אגוזי פקאן                     2.3

תאנים מיובשות               2.2

צימוקים                         2.1

 

 

ולהשוואה:

חזה עוף                       1.3

פלפל אדום                   0.4

 

אגוזים ופיצוחים תורמים לגוף  50-70% שומן, בעיקר חומצות שומן בלתי רוויות שרצויות לגוף. ובכל זאת יש הבדלים: למשל, אגוזי מלך מכילים יותר אומגה-3, הגרעיני אבטיח וגרעיני חמניה  וגם הפיסטוקים –  מכילים יותר חלבון, יותר ברזל  וגם מגנזיום.כדאי להדגיש שכמעט אין הבדל בין גרעיני אבטיח לגרעיני חמנייה.

 

 

אגוזי מלך

 

קשיו

פקאן

שקד

קלוריות במאה גרם

642

570

660

587

קלוריות ליחידה

13-20

 

20

8-13

% שומן

 

62

48

64

51

%חלבון

 

14

16

8

16

סידן

 

94

41

35

282

ברזל

 

2.5

4

2

3.8

 

 

האם יש עדיפות לפיצוחים שהם לא קלויים?באופן כללי, כן.בזמן החימום והקלייה נהרסות חלק מחומצות השומן החשובות,ופרט לזה בפיצוחים קלויים יש כמות גדולה יותר של מלח – וזה פחות מומלץ בייחוד לבעלי לחץ דם גבוה.בכל מקרה, גם לפיצוחים הקלויים יש ערך בריאותי מצוין, בייחוד בהשוואה לחטיפים מטוגנים.  ולמרות שמדובר בשומן בריא, עדיין אסור לשכוח שיש בפיצוחים 70% שומן, ו600-700 קלוריות במאה גרם.בחצי אגוז 20 קלוריות, בכף גרעינים 50 קלוריות.וב-100 גרם יש קלוריות כמו בפיתה עם שווארמה וחומוס.

תגובות (0)
הוסף תגובה