תא העיתונאיות נגד מאקו: הסירו הכתבה עם מעיין חודדה

תא העיתונאיות בישראל שלח לפני מספר ימים מכתב תלונה ליובל נתן, העורך הראשי של אתר מאקו בדרישה להוריד את הראיון שפורסם באתר לפני כשבועיים עם מעיין חודדה, פליטת "האח הגדול" לשעבר. בראיון שפורסם הודתה חודדה כי הגיעה לתת-משקל בעקבות הפרעת אכילה חמורה (הגובלת באנורקסיה – אונלייף).

 

מתא העיתונאיות נמסר ל-Onlife: "כתבנו את המכתב משום שנחרדנו מהאופן בו עורכי מאקו עשוי שימוש ציני בבחורה הנמצאת במצב נפשי קשה, כדי למכור סיפור לקהל הקוראים.

 

תא העיתונאיות דורש שלושה דברים:

 

1. להוריד את הכתבה מהאתר.

 

2. לפרסם במקום בולט באתר הבהרה מטעם עורכי האתר, ובה יודגש כי אנורקסיה היא מחלת נפש מסוכנת שעלולה לגרום למוות, וכי מאקו אינה מעודדת בנות צעירות לחשוב שרק גוף רזה הוא יפה וכי יש סוגים רבים ומגוונים של גוף נשי – וכולם יפים באותה המידה.

 

3. התא דורש מהאתר לעשות כתבת אופנה בהשתתפות נשים שאינן דוגמניות ובעלות סוגי גוף שונים כדי לעודד את הדימוי העצמי של בנות צעירות.

 

הראיון עם מעיין חודדה. צילום מסך מתוך אתר מאקו

 

תא העיתונאיות דורש במכתב מאתר מאקו (המכתב המלא – בהמשך) "להפנים כי דימויי גוף נשיים בתקשורת הם הגורם מספר אחד להערכת עצמית נמוכה בקרב נשים צעירות, וכי באחריותם, בתור מעצבי המרחב התרבותי הפופולרי ברשת להשפיע באופן חיובי על ילדות ונשים צעירות". "אנחנו נשמח לפגוש בעורכי האתר כדי לדבר על תפיסה אחרת של נשים – תפיסה לא מעליבה ולא פוגענית", נמסר מתא העיתונאיות.

המכתב נשלח לפני כשבוע לעורך מאקו וטרם התקבלה תגובה. שאר המכותבים השיבו לנציגות התא וחלקם גם הציעו להגיש תלונה.

תא העיתונאיות הוקם לפני כשנה על ידי קבוצת נשים עיתונאיות ממגוון תפקידים וכלי תקשורת. הקבוצה חברה על מנת לדון באתגרים המשותפים לנשים במקצוע העיתונות, כדי להגן על זכויותיהן ותנאי העסקתן של נשים בתקשורת וכן לדאוג לצרכים הבסיסיים של הנשים במקומות העבודה. בנוסף, התא שם לעצמו למטרה ליצור רשת חברתית תומכת ופלטפורמה ליוזמות בין חברות התא וכן לדון בדרכים לקידום מעמד האישה במקצוע ובתיקון ייצוג הנשים בכלי התקשורת השונים.

המכתב המלא:

 

מערכת מאקו שלום רב,

אנחנו קבוצת עיתונאיות שהתארגנו כדי להקים את תא העיתונאיות בישראל. מטרתנו לקדם חשיבה מגדרית של מקצוע העיתונות על כל סוגיו (רדיו, טלוויזיה, מודפסת ואינטרנט, וכל ענפיו: עיתונות ובידור). מטרתנו להטמיע חשיבה מגדרית בתהליכי קבלת ההחלטות, ובתכנים של המוצר הסופי.

 

בתא חברות עשרות עיתונאיות מכל כלי התקשורת, מכל מקצועות התקשורת, מכל הגילים וממקומות גיאוגרפיים שונים. היינו מעוניינות להציג בפניכם את התפיסה המיוחדת שלנו בנושאים השונים שאותן אנחנו מקדמות.

פנייתנו אליכם נוגעת לראיון שפורסם בתאריך ה-10 לינואר באתר האינטרנט "מאקו". זהו ראיון עם גב' מעיין חודדה שנערך על ידי הכתבת גב' יפעת הללי. אנחנו מבקשות להפנות את תשומת לבכם לעובדה שכתבה זו הציגה את גב' חודדה בצורה מבזה, התעלמה מהמצוקה הקשה שבה שרויה המרואיינת, ושידרה מסר בעייתי לציבור הקוראים והקוראות בנוגע לדימוי הגוף של נשים.

ראשית, הכתבה מציגה את גב' חודדה בחולשתה, ומציירת תמונה של מצוקה נפשית והפרעת אכילה קשות. הגב' חודדה מספרת לכתבת כי הפרעת האכילה הקשה שלה החלה משום שבעלה אמר לה שהיא נראית לא טוב, ושהוא יכול "להביא מלא כוסיות" במקומה. לאחר מכן, המרואיינת מתארת מצב קיצוני שבו התזונה היומית שלה, על פי עדותה, הייתה "סיגריות וקפה", ושהמחזור החודשי שלה הפסיק להגיע. היא מציירת מציאות קשה שבה סביבתה הקרובה התייחסה אליה מאז ומעולם כאל בעיה, וכי תמיד השוותה לאחותה הגדולה ונחשבה לכישלון.

 כאילו להוסיף חטא על פשע, הכתבת שאלה את המרואיינת כמה קילו היא הורידה, ואף התעניינה האם בעלה "מפרגן", שאלה אותה האם תרצה לעשות ריאליטי נוסף, ושאלה אותה האם היא חוששת שתשמין בהריון הבא. גרוע מכך, מערכת מאקו הזמינה את הגב' חודדה לעשות בוק צילומים בבגדי אופנה.

גם ללא הכשרה מקצועית בבריאות הנפש, כל קורא בר דעת יכול לזהות שמדובר באשה במצוקה, ושיש להפנות אותו לשירותי בריאות הנפש באופן מיידי.

אין צורך להכביר מילים עד כמה כתבה כזאת, שמביעה אהדה למראה אישה הסובלת מהפרעת אכילה קשה, הפרעה שעל פי המחקר הרפואי מובילה במקרים רבים למוות.

 

הכתבה לא רק מבזה את המרואיינת ומתעלמת מהמצוקה שבה היא שרויה, היא גם מעבירה מסר מסוכן לבנות הנוער והנשים הצעירות שקוראות זאת, לפיו גוף יפה הוא גוף רזה. הכתבה מטשטשת את היות האנורקסיה הפרעה נפשית קשה שיכולה להוביל למוות, ואף מאדירה את הרזון הקיצוני כמושא לתשוקה.

 

רק לאחרונה נכנס לתוקפו "חוק הפוטושופ", שמחייב מפרסמים לדווח על טיפול פוטושופ לתמונות של דוגמניות. החוק נולד בשל החשש מתפיסת גוף מעוות שתווצר לילדות ולנערות באשר לגוף האידיאלי לאישה, ובשל החשש מפני עידוד אנורקסיה. לאור הדברים האלה, אנחנו דורשות כי עורכי אתר מאקו יורידו את הכתבה באופן מיידי מהאתר, יפרסמו התנצלות וויסבירו באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים כי אנורקסיה היא הפרעה נפשית מסוכנת שיכולה להוביל למוות, ושהם אינם מעודדים זאת.

נשמח לקבוע פגישה עם עורכי האתר לצורך שיחה על הטמעת החשיבה המגדרית בקרב צוות העורכים והכותבים.

על החתום,
תא העיתונאיות
ארגון אג'נדה
אשה לאשה, מרכז פמיניסטי חיפה
הטלוויזיה החברתית
מרכז יעוץ לאישה
הפורום הפמיניסטי, מרצ.
נעמת
רייצ?ל בל
שרון אורשלימי
עו"ד תמי קצביאן

העתקים:
ארגון העיתונאים
מועצת העיתונות בישראל
הרשות השנייה
 

מ-mako נמסר:

לא התקבל כל מכתב בנושא. לעצם העניין, הכתבה המדוברת עסקה בסיפורה של מעיין חודדה, דמות מעוררת עניין שהתפרסמה בעקבות השתתפותה באח הגדול, אשר בחרה לדבר ב-makoבאופן פתוח, אותנטי ואמיץ על בעיות האכילה הקשות עמן היא מתמודדת. הריאיון נועד לעורר דיון ולהציג את הסכנה של תופעת ההרזיה. הכתבה אכן עוררה דיון נרחב ברשת ומחוצה לה ובעקבותיו התפרסמה כתבת המשך אשר הביאה את עיקרי הנושאים שעלו לדיון על ידי הגולשים שקראו את הכתבה.

תגובות (0)
הוסף תגובה