כדורסל לילדות: הרעיון לליגה מעורבת הוא מריחה שוביניסטית

2012 הסתיימה בבשורה אודות הורדת גיל "איסור הנגיעה" מגיל מצוות לגיל 10. כוונת חז"ל מחוללי האיסור הייתה למנוע נגיעה שיש בה פתח למיניות שאיננה כשרה: גילוי עריות, מין ללא נישואין, ניאוף, פדופיליה. כפסיקת הרמב"ם: "כל הבא על ערווה מן העריות דרך איברים או שחבק ונשק דרך תאווה ונהנה בקרוב בשר הרי זה לוקה מן התורה, שנאמר לבלתי עשות… כלומר לא תקרבו לדברים המביאין לידי גילוי ערווה".

כאם לבת, אני מודאגת מהטרנד העכשווי החם בין הפוסקים, של ירידה דראסטית בגיל אלו הנחשבות נשים מיניות, ומודרות לכן מהמרחב הציבורי: 'לא תקרבו ילדות וילדים לדברים המביאין לידי גילוי ערווה' (רמב"ם 2013).  המגמה בעלת הניחוח הפדופילי נהייה מיינסטרים. זוכרות את קבוצת אליצור רעננה, שהסתלקה מהמגרש לאחר שריקת הפתיחה מכיוון שבקבוצה היריבה של אלפי מנשה שיחקה ילדה אחת בת 10?אז זהו, שזה קרה שוב, בגיבוי מוחלט של איגוד הכדורסל, שהוא בבחינת הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו.

עוד ב-Onlife:

כמו שסוסים ירצו להתחרות בתחרות כלבים

הקול משמיע הסתייגות מההדרה, והידיים לא חותמות על שינוי: "כמו שאי אפשר לשנות את חוקי הכדורסל באמצע המשחק, כך אי אפשר לשנות את התקנון באמצע העונה" אמר דובר האיגוד, חגי סגל למאקו. ואני שואלת אותו – למה לעזאזל אי אפשר? ואם היו מסלקים יהודי ממגרש אירופאי כי התקנון מאפשר לקבוצה יריבה לסרב לשחק מול יהודים, הייתם דורשים מאיגוד הכדורסל העולמי שינוי מיידי בתקנון?הגדיל והתפייט בנושא מאמן אליצור רעננה: "זה כמו שתהיה תחרות בין כלבים ותרצה לשתף בה סוסים".

אני לא אחראית לעולם המטאפורי הבסיסי של המאמן, אולם יש לי מילה או שתיים לומר לגביו, כמי שעוסקת באימון אישי ומגדרי באמצעות השפה: עולם הדימויים של אדם מעיד על עמדות היסוד שלו או שלה.

נשים: בהמות, כלבות, סוסות וחולות נפש

הדימויים הנפוצים שאנו שומעות מגברים העוסקים בהדרה, הטרדה מינית, התעללות לסוגיה בנשים, הם דימויים של בהמות (חסרות בינה וניתנות לשחיטה?), כלבות (חפשו את משל הכלב הרע בהלכה היהודית), סוסות (אצילות ומיניות), סוסים (אצילים וזכאים לשירותים מיניים מהסוסות) ומחלות נפש (דה לגיטימציה לנשים שסטו מתפקידיהן המגדריים המסורתיים, ועוד מעזות לפתוח בנושאים אלו את  הפה ולדבר בציבור).

איך בניין מתכווץ? 5 סרטוני השבוע שאסור לכם לפספס

שירה גבריאלוב לא יודעת להפסיד באמריקן איידול, ילדה שזורקת כדור יותר טוב מכדורסלנים מקצוענים וטורנדו שמאיים להחריב את מיסיסיפי. אלו היו הסרטונים שעשו את השבוע

להמשך הכתבה

עולמו המטאפורי של המאמן מבטא 3 מ-4. לא ניתן להשית אחריות לדבריו על שרת התרבות והספורט לימור לבנת, ראשי איגוד הכדורסל, ראש עיריית רעננה – אבל הם מאפשרים להסתה המגדרית להפוך למציאות.

דובר איגוד הכדורסל אופטימי. הוא  "בטוח שהמצב ישתנה בעונה הבאה". בהמשך אותו משפט הוא אומר ההיפך, עם טוויסט מניפולטיבי ועוד וטוויסט מאיים קטן בעלילה: "בסך הכל אלפי מנשה הכניסו לעצמם גול עצמי, כי בעונה הבאה יכול להיות שלא תהיה אפשרות לשתף בנים ובנות ביחד, או שיימצא פתרון אחר".

ליגה מעורבת? רק עם המועדונים יסכימו

הלחץ עשה את שלו, ונמצא פתרון יצירתי שיאפשר לשיירה לעבור בלי להיטרד מהכלבות הנובחות: ליגה מעורבת נפרדת. אבל אין מה למהר, ראשית יצא מכתב למועדוני הכדורסל לשאול אם יצטרפו לליגה כזו.

במקרה הנוח – המועדונים לא יצטרפו, והאיגוד יודיע שמדובר במיעוט שולי שמבקש שוויון שהרוב לא מעוניין בו. במקרה הפחות נוח – יהיה גטו של ליגה נפרדת, במעגל מרוחק ממרכזי כוח, ניראות, תקציבים והשפעה.

מדובר במריחה שוביניסטית: שוויון אינו מיושם ע"פ הסכמת מועדונים להצטרף לליגה מעורבת, כמו שהעבדות לא הוצאה מחוץ לחוק ע"פ הסכמת בעלי החוות בארה"ב לוותר על עבדיהם. שוויון אמור להיות נורמה, ולא יוצא מן הכלל המותנה בהעדפת המועדונים. חקיקה ותקינה שוויוניים נועדו לייצר מציאות שוויונית, לא להנציח עיוותים. הסאב-טקסט של האיגוד הוא שאין להם באמת כוונה שוויונית.

הדרישה: הפסקת מימון למועדון אליצור רעננה

בסיבוב הקודם קמה צעקה גדולה, ואז שקט גדול. בסמוך לאירוע, פניתי לראש עיריית רעננה בדרישה להפסיק כל מימון לאליצור רעננה. לאחר דין ודברים, חזר אלי ואמר שבשיקול נוסף, יש צדק בדברי והתיקון ייעשה, הנושא הועבר לטיפול אגף הספורט. במקביל, פנינו לשרת התרבות והספורט לימור לבנת, וח"כ ציפי לבני פנתה לאיגוד הכדורסל בדרישה לשינוי התקנון ואכיפתו.  חשבתם/ן שהכל התקיים? אז חשבתם/ן.

השילוש הקדוש: הגברים החילונים הליברלים כדוגמת קברניטי איגוד הכדורסל או ראשי הערים שמתקצבים את המועדונים, הגברים הדתיים הפונדמנטליסטים והנשים כדוגמת שרת התרבות השותקת, שעוזרות לקיים את השיטה. אבל לא לעולם חוסן. לתגובתו של אחד הגולשים שכתב לי "הם ינצחו", עניתי: "הן תנצחנה".

בפועל, יש רק תשובה אחת שעלינו לקבל מהאיגוד: הפיכת הליגה עד גיל 14 כולה למעורבת. ירצו המועדונים הדתיים לשחק בנפרד? יתכבדו ויקימו להם ליגה על טהרת הגזע, אופס! על טהרת הבנים.

  • ממשרדו של נחום חופרי, ראש עיריית רעננה, נמסר: "אנחנו מזמינים את אותה שחקנית להצטרף לקבוצות העירוניות בעיר, ויותר מנשמח לשתף אותה במשחקים של קבוצות הבנות העירוניות. באשר להתנהלות של קבוצת אליצור, ראש העיר מסתייג מהתנהלות זו, אך יש לפנות בעניין לאיגוד הכדורסל". 
  • תגובתה של ח"כ ציפי לבני: "שמעתי ששוב לא נותנים לשירה לשחק כדורסל עם הבנים. שוב אליצור מחרימה ילדה קטנה מחשש נגיעה, ושוב צריך להאבק על זכותן של בנות לשחק ולנצח. אנחנו לא שחקניות ספסל, נמשיך להאבק על הזכות להיות על כל מגרש ולנצח!".