פורים: איזו אוזן המן הכי בריאה?

ט"ו בשבט רק הסתיים, פירות יבשים עדיין מצויים אצל חלקנו בארונות, וכבר מגיע חג נוסף שמאופיין במאכלים מתוקים. ללא ספק, חג שילדים מאוד אוהבים. כמיטב המסורת, לצד התחפושות המרשימות, יככבו גם משלוחי המנות בחג זה. לצערנו, משלוחי המנות האלו מכילים כמות גדולה של סוכרים, שומנים רווים, שומנים מוקשים, צבעי מאכל, ובקיצור, 'בריא' זו לא המילה המתאימה למשלוחים הסטנדרטיים.

 

 

עוד ב-Onlife:

 

אבל נתחיל מאוזני ההמן, אחד מסמלי החג המרכזיים. אם בעבר הבחירה הייתה פשוטה ונדרשנו להחליט אם נרצה אוזן המן עם שוקולד, תמרים או פרג, הרי שהיום, מגוון המילויים התרחב, וככל שהמגוון גדול יותר, החשק לטעום יותר טעמים גובר. כך למשל, נוכל למצוא אוזני המן במילוי קרם פטיסייר, במילוי פיסטוקים ומי ורדים, ריבת חלב, חלבה ועוד.

 

 

איזו אוזן המן הכי בריאה?

ראשית, חשוב לתת את הדעת לבצק. הבצק שמכינים במאפיות יכיל שומן מסוג מרגרינה (שומן טרנס) או חמאה (שומן רווי), שידועים כמעלים את רמת הכולסטרול הרע בדם.  שנית, יש לבחון את נושא המילוי. המילוי המועדף הוא זה שתורם ערך תזונתי בנוסף לטעם. כך למשל: הפרג עשיר מאוד בסידן שחשוב לצפיפות העצם ובמינרלים. האגוזים עשירים בחומצות שומן בלתי רוויות שתורמות להפחתת הסיכון למחלות לב.התמרים מכילים סיבים תזונתיים המסייעים להסדרת פעילות העיכול.

 

השוקולד, הקרם פטיסייר וריבת החלב יתרמו כמות גדולה של שומן רווי וסוכר ולכן פחות מומלצים.קחו בחשבון, כי לעתים מוסיפים תוספת סוכר וחמאה או מרגרינה למילוי על מנת שיהיה רך ונימוח יותר אוזן המן מכילה בין 150-250 קלוריות, כמות קלוריות ששווה לחצי סופגנייה או 7 תמרים. טיפ לאופים מבינכם, מומלץ לאפות בבית, לשלב קמח מלא עם קמח לבן בבצק, ולאפות עם מרגרינה ללא שומן מוקשה.

 

 

איך הופכים את משלוח המנות לבריא?

לפני שאתם רצים למלא את משלוח המנות בחטיפי אנרגיה ופירות יבשים, קחו בחשבון שזה לא בהכרח יהפוך אותו לבריא. חטיפי אנרגיה, למרות שנתפסים אצל רבים כחטיפי בריאות, הם לעתים עשירים בסוכר ושומן. כדאי לבחור בחטיף אנרגיה שלא יתרום לכם כמות גדולה של סוכר או שומן, בדקו בטבלת הסימון התזונתי שכמות הסוכרים היא עד 5 גרם לחטיף וכי כמות השומנים היא עד 3 גרם שומן ועד 1.5 גרם שומן רווי לחטיף.

 

אורגני, אלכוהולי או נוסטלגי: משלוחי מנות שכיף לקבל

רוצים להפתיע משפחה או חברים במשלוח מנות מושקע ואיכותי? כל האפשרויות לעשות את זה בסטייל ובהומור

לכתבה המלאה

במידה ולא מצוינת כמות הסוכר, אלא רק תכולת הפחמימות הכללית, מומלץ להסתכל על רשימת הרכיבים, הכתובה לפי סדר יורד מבחינת תכולת כל רכיב במוצר, כך שהרכיב שכתוב במקום הראשון יימצא בכמות הגדולה ביותר במוצר. בדקו היכן מופיע מיקום הסוכר והממתיקים הנוספים (כדוגמת דבש וסוכר חום). במידה והם מופיעים בתחילת הרשימה, במקומות השני או השלישי – סימן שתכולת הסוכר במוצר גדולה. חפשו חטיף אנרגיה בו הסוכרים מופיעים לקראת סיום הרשימה וכך תדעו שכמותם היחסית פחותה.

 

הפירות היבשים חלקם מכילים תוספת של סוכר, שמן וחומרים לא טבעיים אחרים שמקנים לפירות את המראה המבריק שלהם ומאריכים את חיי המדף שלהם. אז מה כן לשים?

 

משלוח מנות רגיל

נזקים

משלוח מנות עם ערך תזונתי מוסף

ערך תזונתי מוסף

חטיפי שוקולד חלב/ במילויים שונים

שומן רווי, סוכר

שוקולד מריר עם 60%-70% מוצקי קקאו, או חטיף אנרגיה (ראו המלצה מעלה לערכים)

לשוקולד – נוגדי חימצון – מסייעים למניעת מחלות לב ומחלות נוספות

וופלים

שומן רווי, סוכר

עוגיות בהכנה ביתית – עוגיות טחינה גולמית משומשום מלא, עוגיות שיבולת שועל מלאה עם שמן קנולה

סידן – לבריאות העצם, סיבים תזונתיים מסיסים, שומן בלתי רווי (שומן בריא)- לבריאות הלב

חטיפים מלוחים כמו צ'יפס, ביסלי וכדומה

נתרן, אחוז גבוה של שומן

בייגלה מחיטה מלאה, פופקורן בהכנה ביתית (*)

דגנים מלאים – עשירים יותר בוויטמינים ובסיבים תזונתיים

מרשמלו, ממתקי גומי, סוכריות

סוכר, צבעי מאכל מלאכותיים

פירות יבשים אורגנים או ארוזים עם רשימת רכיבים קצרה וללא תוספת סוכר או שמן

או

מסטיקים וסוכריות על מקל ללא סוכר

מינרלים כמו סידן וברזל  / ממתקים ללא תוספת סוכר לא יגרמו לעששת שיניים ולא יתרמו לעליה במשקל

אוזן המן קנויה

שומן מוקשה או שומן רווי, סוכר

אוזן המן בהכנה ביתית עם מרגרינה ללא שומן מוקשה

 

 

 

מתנה אישית

כדאי להשקיע חלק מהכסף במתנה קטנה ושימושית, על חשבון השקעה כספית בממתקים וחטיפים

 

 

טיפים נוספים:

– אכלו אוזן המן אחת בתור מנת המתוק היומית, ולא בנוסף למתוקים אחרים.

– קיבלתם מספר משלוחי מנות? השאירו דבר אחד מכל משלוח, ואת השאר מחזרו במשלוחי מנות נוספים.

– במיוחד בחג שכזה מומלץ לנצל את יתרונות הפעילות הגופנית. הליכה, שחייה, משחקי כדור וכל פעילות שתגרום לכם ולילדכם להזיז את הגוף תסייע לעבור את חג הפורים בשלום.

תגובות (0)
הוסף תגובה