אופנה: קמפיינים שאוהבים נשים מכל הסוגים

חוק הפוטושופ הישראלי שנכנס לתוקפו ב-1 לינואר 2013 טרם הראה את אותותיו בתעשיית האופנה המקומית. קמפייני הקיץ הקרוב עדיין מצטלמים ובישראל ממילא מעדיפים ללהק לבתי האופנה הגדולים פרזנטוריות מוכרות מתחום הבמה והמדיה על פני דוגמניות מקצועיות עם מדד BMI בעייתי.

 

כך יוצא, שבעוד שאצלנו מתלבטים אם להציב משקל וסרט מדידה על סט הצילומים, בתעשיית האופנה העולמית כבר מרחיבים את סוגיית היופי וכוללים בתוכה גם מדדים שונים של גיל, צבע עור ומוצא.

 

לעמוד הפייסבוק של Dove

לעמוד היוטיוב של Dove

 

אחרי שנים בהן יכולנו למצוא גיוון אתנו-דמוגרפי רק במודעות הפרובוקטיביות (לכאורה) של חברת בנטון – גילו מעצבי העל כי לקוחות פוטנציאלים רבים נותרים מחוץ למשוואה. המשבר הכלכלי לצד הצורך להגדיל את מאגר הקונות הקיים, הוביל ליצירת קמפיינים המבקשים להציג מודל יופי מעודכן ואמיתי יותר, שכאפקט רצוי ומתבקש, הגדיל את יכולת ההזדהות של נשים שונות ברחבי העולם עם המותג ותרם במקביל לעליית הדימוי העצמי בקרב נשים ולהעלאת המודעות לחשיבות מודל היופי החדש (בריא יותר, אמיתי יותר).

 

אחד הקמפיינים המוצלחים ביותר של השנה החולפת שהצליח למזג בצורה הולמת בין אופנה עילית ליופי אמיתי היה קמפיין החורף של בית האופנה הצרפתי לנווין. אלבר אלבז והצוות הקריאטיבי בחרו לצלם 11 נשים וגברים בני 17-90 , בניהם מלצר, מורה, כובענית ומהגר, שהציגו את דגמי החורף החדשים. "הבאת תחושת המציאות לאופנה היא חיונית" אמר אלבז לרשת CNN "רצינו להראות שהעולם הנשגב של הוט קוטור הוא לא בלתי ניתן להשגה כמו שזה נראה. אני רואה נשים שמוחקות את הגיל שלהן לגמרי. נדמה שאף אחת לא מורשית להיות היום בגילה. אנחנו מוחקים כל קמט או פגם שמתגלה בנו. בואו נשנה את זה. נראה להם שאופנה יכולה להיות מדהימה גם על בני 81 וגם על בני 17".

 

הקמפיין של לנווין:

 

 

לנווין הוא לא בית אופנת העלית היחיד שמרשה לעצמו לשחרר מעט את החגורה, ולהנגיש את האופנה שלו לכל סוגי הנשים,בין אם הן רזות, מלאות, גבוהות, נמוכות, צעירות או מבוגרות. התוצאה: יותר נשים יכולות להזדהות עם ה"דוגמניות" שבקמפיין, ומקבלות אישוש מחדש לכך שגם במידת גוף שונה מאפס, יש להן ערך והדימוי העצמי שלהן ודימוי הגוף שלהן עולה.

 

גם קמפיין החורף של דולצ'ה וגבאנה נתפר ברוח ה"המשפחה האיטלקית" המסורתית והציג תחת ניצוחו של צלם העל ג'ימפאלו סגרה את מוניקה בלוצ'י העסיסית שחגגה בפסטמבר 48 שנים, בסדרת צילומים עוצרי נשימה. בלוצ'י, אלילה איטלקייה ואייקון אופנה נצחי, הוקפה בנשים קשישות ("מאמא איטליאנו") שהולבשו בבגדי המותג והצליחה לדחוק לפינה את הדוגמנית השנייה, הרזה יותר והצעירה יותר, שבמודעות נראתה אנמית לגמרי.

 

קמפיין החורף של דולצ'ה וגבאנה בכיכובה של מוניקה בלוצ'י

 

דוגמא אחרת לשינוי מחשבתי שעובר על התעשייה בימים אלו, מציגה המעצבת הניו זילנדית קרן ווקר, שתעלה בימים הקרובים עם קמפיין משקפי השמש החדש שלה. על תקן דוגמניות: דוגמנית בת 92, שתי דוגמניות בנות 80 ודוגמנית צעירה אחת, בת 65 בסך הכל. קארן, שמתחזקת מותג מגניב למדי של משקפי שמש ואקססוריז, שכרה כצלם את לארי סת' כהן בעל הבלוג הניו יורקרי Advanced Style. כהן, שמצלם בחמש השנים האחרונות את הקשישות האופנתיות של ניו יורק המסתובבות ברחובות ליהק לקמפיין החדש ארבע מהמצולמות האהובות עליו ביותר. "ההבדל היחיד בינן לבית דוגמניות צעירות" אמר כהן לרשת ABC "הוא שאין להן סבלנות. הן רוצות לראות כל תמונה מיד אחרי שהיא מצולמת ותמיד יש להן הערות".

 

מתוך הקמפיין למשקפי השמש של קרן ווקר

 

לצדם עלה המעצב ראלף לורן עם קמפיין חדש לחורף הנוכחי שמציג את הדוגמנית רובין לאולי (Lawley) ככוכבת הקמפיין. לאולי, דוגמנית יפהפיה בת 23 המדגמנת מידות פלאס סייז (42 ומעלה) נקראה לדגל כדי לעדכן ולשפר את תדמיתו של המעצב הותיק ולהציג אותו לקהל יעד חדש שעד כה לא מצא את עצמו בפריטים הקלאסיים, אך הצנומים למדי של בית האופנה.

 

כמו רבים וטובים אחרים, ראלף לורן הבין כי העולם זז קדימה ואסור לו להישאר מאחור. במקרה הספיציפי הזה, מדובר בשילוב של דמויות נשיות, בריאות ויפות לקמפיינים, בניסיון לשדר ללקוחותיו הקיימות והמצטרפות, כי גם הוא, מי שהיה ידוע בדוגמניותיו האנורקסיות, תומך בנשים בכל הגדלים והסוגים, ומעוניין לעודד דימוי גוף גבוה אצל נשים.

 

רובין לואלי לראלף לורן

 

רובין לואלי לראלף לורן

 

לואלי עצמה התראיינה לגבי הבחירה של ראלף לורן בה, ואמרה שהיא מרגישה ברת מזל, אך היא מבקשת לא לקרוא לה דוגמנית למידות גדולות. "אני מידה נורמלית. הלוואי וכולנו היינו יכולות להיקרא פשוט דוגמניות, במקום ליצור הפרדה בין דוגמניות לדוגמניות למידות גדולות". בנוסף, הוסיפה הדוגמנית היפהפיה, "העניין לגבי הגוף שלי, הוא שיש לי עצמות גדולות, יש לי כתפיים רחבות, ירכיים גדולות, ויותר מזה, אני פשוט אוהבת לאכול". בין אם היא יודעת את זה או לא, לואלי משדרת מסר בריא ושפוי לצעירות ברחבי העולם, שניזונות מקמפייני אופנה, וכשקוראות על דוגמנית במידה נורמלית שזוכה להצלחה כה גדולה, אין לשער כמה הדבר משפיע על הדימוי העצמי ודימוי הגוף שלהן.

 

בין המותגים שיודעים לשלב בין דוגמניות "רגילות" לדוגמניות מלאות, נמצאת רשת הכולבו הותיקה מרקס אנד ספנסר, שידועה במגוון המידות הרחב שהיא מציעה ללקוחותיה. השנה העזה הרשת לראשונה לשים את יתרונה המובהק על גבי מודעות הפרסומת ובקמפיין אינטרנטי.

 

הקמפיין של מרקס אנד ספנסר:

 

תחת הכותרת "לכל אישה שאת" הצעידה מרקס אנד ספנסר דוגמניות בעלות מבנה גוף מגוון ובגילאים שונים שהציגו את הקולקציה החדשה. מכיוון שאף קמפיין של "יופי אמיתי" לא תקף בלי הלבשה תחתונה שוחררו לרשת גם תמונות של אותן דוגמניות בלנז'רי שחור ונעלי עקב במידות שונות.

 

נכון, נשים אמיתיות בתחתונים וחזייה הם לא המצאה חדשה, ולמעשה, זכות הבכורה שמורה לחברת הטיפוח DOVE. עוד ב-2004 וכחלק מפרויקט לחיזוק דימוי הגוף אצל צעירות, העלו בחברה קמפיין לסבונים המציג נשים בצבעים ומבני גוף שונים בתחתונים וחזייה. הקמפיין, שזכה להצלחה מרובה (ולחיקויים רבים) התרחב מאז והציג דוגמניות בעלות שיער שיבה גולש, נמוכות ואפילו שמנמנות.

 

מתוך קמפיין דאב העולמי

 

השינוי המחשבתי והניסיון לעודד מודעות גוף ובטחון עצמי אצל נשים היא מגמה שמתחזקת בשנים האחרונות. לפני כשנתיים לוהקה דוגמנית העבר לורן האטון, אז בת 67, לקמפיין השנתי של חברת האופנה ג'יי קרו. האטון, אייקון ותיק, התיישבה נהדר על עיצוביו הנונשלנטיים של ג'יי.קרו ועזרה למותג להיחשף לקהל יעד חדש ובעל מזומנים, ובנוסף, העניקה לו יחסי ציבור לא רעים בכלל כמותג שמקבל לחיקו נשים אמיתיות.

 

לורן האטון מדגמנת ל-J. Crew

 

גם מגזין האופנה היוקרתי מבית ניו יורק טיימס, עבר בחודשיים האחרונים מתיחת פנים רצינית הודות למינוי עורך קריאטיבי חדש – פטריק לי (שעבד בעבר עם אלכסנדר וונג, פיליפ לי, ג'ייסון וו ואחרים). לשער הראשון של המגזין המחודש בחר לי לצלם לא אחרת מאשר ליי ראדזיוויל (Lee radziwill) בת השמונים. ראדזיוויל לא מביאה איתה רק חוש אופנה מושלם וגוף מתוקתק, אלא גם הילה מלכותית. היא אחותה הצעירה של ג'קי קנדי אונסיס ואשת חברה ידועה שעבדה בעברת כמנהלת יחסי הציבור של ג'ורג'יו ארמני ומעצבת פנים לעשירי האומה. "היא בדיוק מי שרצינו לשער" אמר לי בראיון "זה העידן החדש".

 

ואכן, מדובר בעידן חדש לכל הדעות. אם בעבר, מעצבי העל, ואפילו מעצבים בדרג השני והשלישי, לא הפנימו את חשיבות המודלים הראויים לחיקוי, הרי שהיום, לא ניתן כמעט למצוא מותג שמכבד את עצמו, ללא התייחסות לנשים אמיתיות. בין אם מדובר בדוגמנית מלאה, נמוכה, מבוגרת או אפילו ממוצא אפריקאי או אסייתי, עולם האופנה מפנים לאט ובזהירות את הצורך במודלים אמיתיים מהחיים, שיתרמו להעלאת הדימוי העצמי בקרב נשים בכל הגילאים ומכל העולם.

תגובות (0)
הוסף תגובה