יאהו: "האיסור של מריסה מאייר הוא צעד אחורה"

האם מדובר בצעד מיושן מאוד שכבר אין לו אחיזה בתרבות העבודה של העידן המודרני או דווקא צעד חכם שיטיב עם החברה ואף עם עובדיה? המנכ"ל החדש של יאהו – מריסה מאייר – הכריזה כי עובדי החברה לא יעבדו יותר מהבית.

 

בהודעה שהוציאה לעובדים ושזלגה לתקשורת כתבה מאייר כי עובדי יאהו אינם מורשים עוד לעבוד מהבית. נראה כי ההחלטה מבוססת על הרצון להגדיל את הפרודוקטיביות וליצור תרבות ארגונית אחרת.

 

"כדי להפוך למקום הטוב ביותר לעבודה, התקשורת ושיתוף פעולה בנינו הם אספקטים חשובים", כתבה מאייר. "אנחנו צריכים לעבוד זה לצד זה ולכן זה קריטי שכולנו נמצאים במשרדים. חלק מההחלטות הטובות ביותר מגיעות משיחות המסדרון או בקפיטריה. המהירות והאיכות נפגעות כאשר אנו עובדים מהבית. אנחנו צריכים להיות יאהו אחד גדול, וזה מתחיל בלהיות פה, ביחד".

 

החל מה-1 ביוני, מאות עובדים מתבקשים להגיע למשרדי החברה. אם הם לא יכולים או לא רוצים הם יכולים לעזוב. בתזכיר ששלחה מאייר נכתב כמו כן "לאלו מכם שצריכים מדי פעם להישאר בבית לטובת טכנאי הכבלים, אנא מכם, הפעילו את שיקול הדעת הנכון וברוח של שיתוף הפעולה".

 

חלק מההחלטות הטובות ביותר מגיעות משיחות מסדרון. מריסה מאייר (צילום מתוך ויקימדיה)

 

באופן לא מפתיע, ההודעה לא הייתה לרוחם של עובדים רבים שרוצים גמישות במקום העבודה שלהם. הגמישות בזמנים שמאפשרת עבודה מהבית ועד לגמישות עם עניינים איישים וסידורים בבית נתפסית בעיני עובדים רבים כדרך הנכונה לעבוד. גמישות הפכה אולי לאחד הדברים החשובים ביותר עבור עובדים בשוק העבודה. "זה מאכזב מאוד", אומרת ג'ניפר אוונס, עורכת במגזין Working Mother Media. "בעולם של היום זה לצעוד אחורה".

 

"אני מכבדת את הרצון של מריסה להפוך את כח העבודה ביאהו לפרודוקטיבי יותר", אומרת שרה סוטון פל, מנכ"ל פלקס-ג'וב, שירות ביאהו העוזר למצוא עבודה. "אני פשוט לא מאמינה שהפתרון הוא לתלות בעובדים את האשמה לחוסר התקשורת בחברה".

 

"זו הבעת אי אמון בעובדים"

מאייר, בת ה-37, לקחה את ההגה של יאהו בקיץ שעבר ותיפקדה כמנכל בזמן שהיתה בהיריון. האמא החדשה היא המנכ"ל הצעירה ביותר ואחת מהנשים המובילות ב- 500 החברות הגדולות. כשהחברה נשאלה על המדיניות החדשה ועל הרציונל שמאחוריה, דובר יאהו כתב בחזרה, "אנחנו לא נוהגים להגיב על עניינים פנימיים".

 

מאייר נקטה עד כה במספר צעדים על מנת לשפר את מצב החברה – שיפרה את עמוד הבית, שיפצה את מערכת המייל של החברה, שחררה אפליקציית פליקר חדשה וביצעה שורה של רכישות של חברות בתחום סלולר. מאייר מאמינה כנראה כי אם כל החיילים יתייצבו לעבודה, ביצועי החברה ישתפרו. אולם כלל לא בטוח שזו אכן תהיה התוצאה.

"מגוון מחקרים מראים כי תקשורת ועבודה מהבית מקושרים עם תפוקה גבוהה יותר", אומר דיוויד לוין, מרצה לניהול באוניברסיטת קליפורניה. "לא ברור כיצד יאהו תרוויח מזה. יכולות להיות לזה דווקא השפעות שליליות".

 

כמו כן, עבודה מהבית – בין אם מתבצעת במשרה מלאה או לעתים רחוקות – עוזרת לחסוך לעובד את זמן ההגעה לעבודה – שעה בממוצע בכל יום – אומר לוין. בנוסף, עובדים יודעים להעריך את העובדה שמקום העבודה מאפשר להם גמישות, מה שהופך אותם לרוב לנאמנים יותר לחברה מאשר אלה שעובדים במשרד.

 

מחקר שנערך ב-2011 על ידי המלכ"ר WorldatWork מצא כי חברות עם תרבות ניהול גמישה יותר חוות תחלופת עובדים נמוכה יותר ועלייה במוטיבציה של העובדים ובמעורבות שלהם בעבודה. "זה נובע מפחד", אומרת אוונס. "פחד לפיו אם אני לא יכולה לראות אותך, אני לא יודעת על מה אתה עובד. זו הבעת אי-אמון בעובדים שלך".

 

חלק מהאנשים מעריכים גם כי האולטימטום הקטן של מאייר עשוי להיות דרך נוספת לקצץ בכוח האדם המיותר לגישתה. אם העובדים המרוחקים יחליטו להתפטר מעבודתם במקום להתחיל להגיע למשרד, מדובר בפיטורים בלי העלויות הנלוות לכך. עם זאת, מה שעשוי להיות טריק לחכם לקיצוץ עלויות עלול להתגלות בדיעבד כמהלך מסוכן ששולח הודעה לשאר הקהילה העסקית. האם זה עשוי להיות הסוף של העבודה מרחוק?

 

"אני לא מאמינה שנראה חברות רבות צועדות בנתיב הזה", אומרת אמנדה אוגוסטין, מומחית לאיתור עבודה באתר TheLadders. "ההחלטה הזו מעידה יותר על סוג החברה והתרבות הארגונית שמאייר מתכננת ליישם, ופחות על מצב העבודה המרוחקת והגמישות בשוק כולו".

 

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

עוד בפורבס ישראל:

תגובות (0)
הוסף תגובה