פלאפל או שווארמה: איזה אוכל רחוב הכי טוב לדיאטה

פלאפל, שווארמה בלאפה, סביח או מעורב ירושלמי. למי לא נוזל הריר למשמע שמות המאכלים המפתים הללו, הכה ישראליים, שנחשבים לכמעט טאבו אסור בכל דיאטה ולכל מי ששומר על גזרתו?ובכן, איך לשלבם בדיאטה? על כך, ואולי גם בהערכת הקלוריות, צפויות לנו כמה הפתעות. למאכלי רחוב כמו פלאפל, סביח או שווארמה יש תדמית בריאותית גרועה. עד כמה אפשר לשלב אותם בתפריט היומי במקום ארוחות מסודרות?

 

עוד ב-Onlife:

 

אם נתעלם ממגבלת הקלוריות, מדובר בארוחה מושלמת מבחינה תזונתית: יש בה שילוב של פחמימות מפיתה, חלבונים מפלאפל, ביצה (בסביח) או שווארמה, שומנים איכותיים מטחינה ומחומוס וסיבים מהירקות.הבעיה העיקרית במאכלים המייצגים אותנו, היא אחוז השומן הגבוה, ולעיתים גם סוג השומן.

 

 

גם בדיאטה: אפשר לאכול פלאפל

כדאי לשים לב לפער הגדול מאוד בערך התזונתי של המנות האלו בין המקומות השונים.  בחלק מהמקומות איכות השומן גרועה, לפעמים סלטי ירקות לא טריים וכבר לא מכילים ויטמינים, לעומת מקומות איכותיים שם הערך הבריאותי שונה, וזו יכולה להיות ארוחה שאפשר לשלב בתפריט בלי מצפון גם פעם בשבוע.

 

הבעיה בפלאפל היא הטיגון בשמן שמחומם שעות רבות, ובמהלך החימום נוצרים בו חומרים מסרטנים.בדקתי בכמה פלאפליות והופתעתי: במקומות האיכותיים מחליפים את השמן ממש כל כמה שעות, כך שהנזק קטן.בחלק מהמקומות מכינים חומוס לבד כך שאין בו חומרים משמרים, וסלטי הירקות טריים ונחתכים כמעט ברגע ההזמנה. אם מוותרים על הצ'יפס ומבקשים גם פיתה מקמח מלא – מדובר בארוחה בריאה.

 

 

כמה קלוריות יש במנה פלאפל?

הדיאטה שמזרזת את הירידה במשקל. הצעת תפריט

מחפשים דרך להרגיש שבעים ולהאיץ את הירידה במשקל? ד"ר מאיה רוזמן עם הצעה לתפריט חלבונים – מושלם לימים הראשונים של הדיאטה

לכתבה המלאה

בכל כדור פלאפל 70 קלוריות.יחד עם הפיתה – 230 קלוריות כף חומוס – 70 קלוריות כף טחינה – 50 קלוריות ותוספות אחרות כמו צ'יפס – המנה מגיעה בקלות ל-800 קלוריות, כפול מארוחת צהריים רגילה של נשים )ארוחה של 400 קלוריות: חזה עוף + תפו"א אפוי + ירקות מבושלים + סלט ירקות).בזמן דיאטה, אפשר להסתפק בחצי מנה, או לבצע דיאטת קיזוז המאפשרת לאכול מנת פלאפל שלמה בלי לפגוע בירידה במשקל.

 

התפריט מכיל 1200 קלוריות (400 במשך היום ועוד 800 ממנת פלאפל), ומאפשר המשך ירידה במשקל.אם רוצים פלאפל בזמן דיאטה, צריך לוותר על קצת מזון במשך היום. ואם מרגישים רעב – אפשר להוסיף ירקות.

 

 

תפריט דיאטה ליום שאוכלים בו פלאפל

 

ארוחת בוקר:

2 פרוסות לחם קל עם גבינה וירקות

 

ארוחת צהריים:

חזה עוף וסלט ירקות גדול

 

ארוחת ארבע:

מנת פרי

 

בערב:

מנה פלאפל

 

צלחת או פיתה?

שווארמה בצלחת או בפיתה?השווארמה דלת שומן, וכשמכינים אותה בבית היא מושלמת לדיאטה. ב-100 ג' שווארמה יש כ-140 קלוריות, כלומר מנה גדולה של 200 ג' וסלט זו ארוחת דיאטה לכל דבר.ההודו שמרכיב את השווארמה, מכיל הרבה חלבון, ויטמיןB12 וברזל – יותר מעוף.

 

שכבות שומן הכבש בשווארמיות מפחיתות את הערך הבריאותי של ההודו, וממש מכפילות את הקלוריות. כשמזמינים בצלחת, מקבלים כמות גדולה יותר של שווארמה (200 ג' במקום 100 בפיתה או 150 ג' בלאפה), וגם יותר תוספות כמו אורז או צ'יפס, ולכן המנה בצלחת עלולה להכיל יותר שומן וקלוריות ממנה בפיתה.בכל מקרה, בפיתה עם שווארמה וצ'יפס יש כ-1000 קלוריות,בלאפה עם שווארמה ותוספות כ-1500 קלוריות.

 

 

פירוט החישוב:

פיתה – 230 קלוריות

לאפה – 450 קלוריות

כל כף גדושה חומוס – 70 קלוריות

כל כף טחינה שמוסיפים – 50 קלוריות

50 גרם צ'יפס – 170עד 220 קלוריות (תלוי בזמן הטיגון ובגודל הצ'יפס)

150 גרם שווארמה עם שומן – 450 קלוריות

ולכך גם יש להוסיף עוד סלטים, חצילים, חמוצים, מטבלים.

 

סביח הוא פיתה עם חצילים מטוגנים, ביצה וסלטים.במקומות מסוימים עלולים לקבל פיתה נוטפת שמן עם חצילים שטוגנו זמן רב, אבל במקומות הטובים משתמשים בטכניקה של השריית החציל במים לפני הטיגון – כך שנספג פחות שמן בטיגון. הביצה הקשה תורמת חלבון איכותי, הירקות הטריים משלימים את הוויטמינים, הפטרוזיליה מוסיפה אף היא ברזל וחומצה פולית, ולפעמים יש אפשרות לפיתה מקמח מלא. מבין כל מאכלי הרחוב הישראליים, מבחינת ההרכב התזונתי זו האפשרות העדיפה.

 

 

איך יודעים אם המקום איכותי ומגישים בו מנות בריאות?

1. העדיפו מקומות המומלצים ע"י אחרים. איך אומרים? "טוב שם טוב משמן טוב", גם במקרה זה. שמו של המקום והמלצות הן בדרך כלל לא בגלל המחיר, אלא בגלל הטעם, וחומרי גלם טובים חשובים לטעם.

2. תורים מעידים לא רק על טעם, אלא גם על תחלופת החומרים – כשהשמן נגמר משתמשים בחדש, כשקציצות הפלאפל אוזלות מכינים חדשות, וכשסלטי הירקות והחומוס נגמרים, חותכים חדשים באופן בלתי פוסק. הסיכוי לשמן טרי, סלטי ירקות חתוכים בזה הרגע וחומרי גלם איכותיים – עולה.

3. אל תתביישו לשאול. כל כמה זמן מחליפים את השמן, מי חתך את הסלט ומתי, כמה שכבות שומן יש בבשר. זכותם לדעת. גם אם לא תקבלו תשובה אמתית – תוכלו כנראה לזהות זאת.

4. הרימו ראש והציצו למטבח. לרוב ניתן לראות את סיר השמן בו מטגנים את הפלאפל או הצ'יפס, ולזהות שמן שרוף. הסתכלו על הירקות – האם הם נראים עייפים או עסיסיים. מזון לא טרי עלול להיות מסוכן.

תגובות (0)
הוסף תגובה