אוכלים בלילה: תסמונת האכילה הלילית

לא רק מי שקם בלילה בהתקף רעב, אוכל וחוזר לישון – סובל מתסמונת האכילה הלילית. בתסמונת לוקים גם מי שצורכים למעלה מ-25% מהאנרגיה היומית משבע בערב ואילך.

 

הקריטריונים לאבחנת תסמונת האכילה הלילית נקבעו לפני שנתיים ע"י מומחים מתחום הטיפול בהפרעות שינה והפרעות אכילה, ויש לה שני מאפיינים בולטים: הראשון, אנשים שאוכלים לפחות 25% מסך הקלוריות היומיות שלהם אחרי השעה 19.00 או לאחר ארוחת הערב ועד השינה. השני, אנשים המתעוררים בלילה, אוכלים וחוזרים לישון תוך מודעות וזכירת האירוע בבוקר שאחרי.

 

עוד ב-Onlife:

 

האכילה בערב ובלילה מאופיינת במצב רוח ירוד, דחף חזק לאכילה ללא שליטה. לעתים מלווה התסמונת גם באנורקסיית בוקר (חוסר תיאבון עד השעות המאוחרות של הצהריים) ואמונה שאי אפשר להירדם ללא אוכל.  סוג המזון שנאכל בשעות הערב והלילה שונה מזה הנאכל במהלך היום. בדרך כלל המזון הנאכל בערב סמיך ועתיר פחמימות ושומן.איך אדע אם אני סובל/ת מהתסמונת?

 

 

איך תדעו שאתם סובלים מהתסמונת?

אם אינכם משתמשים בסמים ובתרופות פסיכיאטריות, ועניתם באופן חיובי על שניים או יותר ממאפייני התסמונת. אם אכילה בעלת אופי זה תוקפת אתכם לפחות פעמיים בשבוע במשך שלושת החודשים האחרונים או יותר, סביר להניח שאתם סובלים מהתסמונת וזקוקים לטיפול מקצועי.

 

אסור לאכול בלילה? תתפלאו,

צחי כנען, דיאטן קליני טוען: מותר לאכול בלילה. וגם – מהי אנורקסיה של בוקר ומה הקשר שלה לשארית היום שלכם

 

 

 

ברגע ששינו את הקריטריונים לאבחון, והכניסו גם את האכילה בערב, גדלה מאוד שכיחות הסובלים מהתסמונת. שכיחות גבוהה יותר של תסמונת אכילה לילית קיימת בקרב אנשים עם עודף משקל גדול, חולי סוכרת, אנשים עם הפרעות אכילה והפרעות פסיכיאטריות שונות. השכיחות בקרב קבוצות סיכון אלו היא 6-25% (כאשר השכיחות שנמצאה בקרב האוכלוסייה הבריאה עומדת של 1% בלבד).

 

מאפיין נוסף של תסמונת האכילה הלילית הוא נטייה משפחתית. בנוסף, נמצא במחקרים כי פעמים רבות הסיבה להופעת התסמונת נעוצה באירוע טראומטי כגון מוות במשפחה, מחלה קשה או פיטורין. במחקר שנערך בארץ בקרב 52 נשים שהגיעו לקליניקת הדיאטנית לטפול בעודף משקל, נמצא קשר מובהק בין רמת חרדה ודכאון גבוהות לבין קיום התסמונת.

 

 

איך מטפלים בתסמונת?

אבחון התסמונת חשוב להצלחת טיפול תזונתי בקרב המבקשים לרדת במשקל. פתיחת הנושא לדיון, מאפשרת שחרור קושי רגשי, ההבנה שמדובר בתסמונת בעלת "שם" כבר מרגיעה ומאפשרת התקדמות טיפולית.

 

יש להרכיב תפריט על בסיס ההעדפות האישיות, שאיננו מתעלם מהצרכים של אכילת הלילה, כולל אכילה מתוך שינה, אך מתחשב בצרכי הגוף. מומלץ לסובלים מהתופעה להרחיק מהבית מזונות שעלולים להוות פיתוי וללמוד אילו מזונות יכולים לספק את הצורך באכילה מבלי לגרום נזק. תהליך כזה כרוך בטיפול ארוך, בו דנים גם בתכנים רגשיים ולא מבססים את הטפול רק על קבלת תפריט ושקילה.

 

בדומה להפרעות אכילה אחרות, התסמונת יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות. במקרים הקלים, לרוב נרשמת הצלחה וניתן להסתפק בטיפול אצל דיאטנית. במקרים קשים, יש צורך בטיפול הכולל גם  פסיכולוגי ופסיכיאטר ולעתים טיפול תרופתי.

 

טיפים לאלו שסובלים מהתופעה:

1. לכו לטיפול משולב: דיאטן המתמחה בתחום, רופא משפחה שיכול לרשום תרופות מתאימות ופסיכולוג.

2. השתדלו להתחיל את האכילה של הארוחה הראשונה ביום לפחות שעתיים לפני השעה שאתם רגילים.

3. אכלו ארוחה טובה בערב הכוללת פחמימות כגון לחם מלא או אורז מלא.

4. אכלו מזון בריא ולא דל שומן במהלך היום. קיזוז שומן וקלוריות עשויים לחזק את הדחף לאכול בלילה.

5. אם אתם מאלו שאוכלים בערב עד השינה, נמצא כי אם נכנסים למיטה מוקדם, האכילה נפסקת.

6. הוסיפו פעילות גופנית מתונה מדי יום, שיכולה לסייע להרגעה. גם חשיפה לאור יום בשעות הבוקר יכולה לעזור ( גם אם הלכתם לישון מאוחר, קומו בשעות הבוקר וצאו החוצה).

7. רשמו יומן מזון מפורט הכולל גם את מצב הרוח ואירועי היום כמו גם את איכות השינה.

תגובות (0)
הוסף תגובה