אוסטיאופורוזיס: לא רק מחלה של קשישים

כשמדברים על קשר בין צפיפות העצם לשברים, נדמה שמדובר בבעיה שמאפיינת אנשים מבוגרים בלבד. הנחה זו נובעת מכך שמחלת העצם השכיחה אוסטיאופורוזיס, מאפיינת בעיקר מבוגרים ונשים לאחר גיל המעבר.

 

עוד ב-Onlife:

 

למרות זאת, יש חשיבות רבה בשמירה על בריאות וחוזק העצמות כבר מתקופת הילדות, חלון הזדמנויות קריטי לבניית עצם. היום ידוע שצפיפות עצם נמוכה יכולה לגרום לשברים גם בגיל צעיר מאוד. ממחקר שנערך בנושא על ידי ד"ר אבי בכר (בהנחיית פרופ'  צופיה איש-שלום) נמצא שילדים ששוברים יד או רגל כתוצאה מנפילה או חבלה קלה בעלי צפיפות עצם נמוכה יחסית, שבין היתר נובעת מתזונה לקויה. אם התוצאה של נפילות וחבלות קלות בילדות היא שברים בעצמות, ייתכן וזה מעיד על צפיפות עצם נמוכה.

 

 

שברים קטנטנים – גם בגיל צעיר

לצד אוסטיאופורוזיס, יש מצב נוסף של עצם עם צפיפות נמוכה הנקרא אוסטיאופניה,  שמופיעה גם בגיל צעיר. מדובר בחסר של סידן וויטמין שגורם לשברים קטנטנים בעצמות. ניתן לדמות את העצמות לשלד של בניין שחסרים בו הלבנים, שמרכיב מרכזי בהם הוא הסידן וכתוצאה מכך הבניין לא חזק מספיק

 

הגורמים לאוסטיאופניה הם בראש ובראשונה תזונה לקויה, מחסור בוויטמין די ובסידן, חוסר בפעילות גופנית ועישון. מחלה זו גורמת לנזקים פחות חמורים מאוסטאופורוזיס, אך עלולה להידרדר בהמשך לאוסטיאופורוזיס, ומי שסובל ממנה חייב לפעול לשיפור בריאות העצמות.

 

אוסטיאופורוזיס מאופיינת בדלדול של מסת העצם ובשינויי איכות הגורמים לשבירות מוגברת של השלד. עם העלייה בתוחלת החיים הממוצעת, צפוי כי יותר ויותר אנשים ילקו במחלה ויש לכך השלכות רבות.

 

מחלה ללא סימפטומים

מדובר במצב בו העצמות כה שבירות, שכל מכה קטנה עלולה לגרום להן לשברים. עד כדי כך, שסיטואציות יומיומיות פשוטות עלולות להוות סכנה – כמו למשל ישיבה עם תנופה על כיסא באוטובוס כתוצאה ממהירות הנסיעה, או התקלות של אדם אחר בתיק שמוחזק מתחת לבית השחי שעלולה לגרום לשברים.

 

מדובר במחלה ללא סימפטומים, לכן חוסר מודעות עלול להוביל למצבים מסוכנים, כמו למשל ביצוע פעילות גופנית לא מתאימה, שעלולה לגרום נזק או הידרדרות למצבים בהם נגרם קושי בתפקוד בשל שברים, או התעקמות עמוד השדרה. מכאן החשיבות לבצע בדיקה לצפיפות העצם כבר בגילאי ה-40, כדי לדעת מה מצב העצמות, למנוע הדרדרות ולשפר את צפיפות העצם. בדיקה זו היא ללא קרינה ואין שום מניעה לבצעה תדיר.

 

אחד הגורמים שיכולים למנוע אוסטיאופורוזיס היא צפיפות עצם טובה. מסת העצם מתחילה להצטבר עוד לפני הלידה ומטפסת עד למצב של מסת עצם שיא בגילאי 16-20, כשהצמיחה לגובה מסתיימת מסת עצם השיא שנצברה נשמרת בתנאים טובים לאורך הבגרות, עד שמגיל מסוים היא מתחילה לרדת בהדרגה.

 

ככל שנגיע לרמת מסת עצם שיא גבוהה יותר בשנות העשרה, כך נפחית את הסיכון לאוסטיאופורוזיס בגיל מבוגר. במידה ולא נצבור מסת שיא גבוהה מספיק, ייתכן וכבר בגיל 50 נגיע למצב חמור של אוסטיאופורוזיס, גיל מאוד צעיר במונחים של תוחלת החיים הארוכה בימינו ומכאן החשיבות הרבה בהשגת מסת עצם שיא טובה בילדות וגיל ההתבגרות.

 

 

מהם הגורמים לאוסטיאופורוזיס ואיך אפשר להימנע ממנה?

גנטיקה– הגורם העיקרי שייקבע מה הסיכוי להגיע לרמה טובה של צפיפות עצם. הגנטיקה לא קשורה רק למשפחה אלא גם לגזע, נשים לבנות למשל, נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות.

 

מהן התאונות הנפוצות ביותר? שברים באגן ובגפיים הם הנפוצים ביותר. ביטוח 50+ של AIG מעניק לכם פיצוי כספי על שבר – בין אם השבר נגרם בבית, בעבודה או פשוט ברחוב. אושפזתם בעקבות השבר? תקבלו פיצוי כספי גם על ימי האשפוז.

 

מין– נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר, מאחר ומלכתחילה מסת העצם שלהן נמוכה יותר מזו של הגברים ובנוסף, הן מסיימות את תהליך הגדילה מוקדם יותר. ככל שנשים קטנות ורזות יותר הסיכון הוא גבוה יותר, מאחר ובנק הסידן עלול להיגמר מהר יותר כשהעצמות קטנות. על אף שקיים חשש גדול ממחלות השכיחות בקרב נשים כמו סרטן השד וסרטן השחלות, השכיחות של מוות מאוסטיאופורוזיס גבוה ביותר.

 

תזונה – תזונה לקויה בסידן ובוויטמיןD עלולה לגרום לנזק חמור לעצמות.רמת סידן תקינה חיונית לא רק לבריאות העצמות, היא קריטית לחיים. הגוף שומר על רמות סידן בטווחים מאוד מסוימים ולא חורג מהם, במידה ואין אספקת סידן טובה מבחוץ, הגוף ייקח את הסידן מהעצמות וכך ייווצר חוסר משמעותי שבמקרים חמורים עלול להיות ממש מסוכן. תכולת הסידן במרבית המזונות אינה גבוהה, ולכן נפוץ שהוא חסר בתזונה.

 

סרדינים, טחינה ועוד מכילים סידן, אולם חלב ומוצריו הם המקור הנוח והקל ביותר לצריכת הכמות המומלצת. בנוסף לכך, יש להימנע מאכילת מאכלים המכילים נתרן כמו אבקות מרק, מזונות משומרים וחטיפים, שגורמים לאיבוד מוגבר של סידן בשתן וכן להימנע משתיית תה בסמוך לארוחה, שעלול לפגוע בספיגת הסידן.

 

סיבה נוספת למחסור בסידן בקרב אנשים רבים, הן דיאטות הרזיה שאינן מאוזנות.  ככל שצורכים כמות קטנה יותר של קלוריות, קשה יותר להגיע לצריכת הסידן המומלצת. בעיקר בגיל הצמיחה ובגיל המעבר, חשוב להימנע מדיאטות קיצונית ולבחור בדיאטות הרזיה מאוזנות לצד ביצוע פעילות גופנית.  כיום יש בעיה נוספת של מחסור רווח בוויטמיןD בקרב האוכלוסייה, מאחר והמזון פחות עשיר בוויטמין זה,ואנחנו נחשפים פחות לשמש. כך, למרות שהגוף יכול לייצר את הוויטמין (שהינו למעשה הורמון) הוא כמעט לא מייצר אותו.

 

בכל מקרה שלא מגיעים לצריכת סידן מספקת, או שבדיקות הדם מעידות על חסר בויטמיןD – מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לגבי נטילת תוספי תזונה מתאימים.

 

פעילות גופנית– ככל שפעילים יותר,  העצמות חזקות יותר. ניתן לראות זאת אצל רקדניות צעירות, שלמרות שהן זזות, צפיפות העצם שלהם טובה והעצמות שלהן חזקות. בעוד שלילדים של היום, שיושבים שעות רבות מול המחשב והטלוויזיה ופחות פעילים, יש פחות סיכוי לבנות עצמות חזקות ולהגיע לצפיפות עצם טובה.

 

עישון– גם מי שאוכל נכון ומרבה בפעילות גופנית, יימצא בסיכון גבוה מאוד לאוסטיאופורוזיס במידה ויעשן.

 

נטילת תרופות המכילות סטרואידים– מבוגרים וילדים הסובלים ממחלות מעיים כרוניות, מבעיות בנשימה ובעור ובעיות נוספות שמאלצות אותם ליטול סטרואידים, חייבים לפנות למעקב של דיאטנית או לרופא מומחה בבריאות העצם, מאחר והתרופות מזיקות לעצמות וחלקן פוגעות בספיגת סידן ובספיגת ויטמיןD.

 

 

יש נטייה שגויה לחשוב שהעצמות הן משהו קבוע, שאינו דינמי ולוקחים אותן כמובן מאליו, כאשר למעשה הן כל הזמן נבנות מחדש ויש לפעול כדי לחזקן לאורך כל שלבי החיים ולהתחיל לעשות זאת כבר מגיל צעיר. המצב דומה להיווצרות סדקים בקיר, אם נתעלם מהם ולא נטפל בכך, הקיר בסופו של דבר יתפורר

 

גם אם בנינו את העצם נכון בגיל 20, העצמות עלולות להיפגע אם נעשן ולא נקפיד על פעילות גופנית ותזונה נכונה. יחד עם זאת, תקופת הילדות היא תקופה קריטית לבניית העצמות ומהווה חלון הזדמנויות שלא יחזור.  

תגובות (0)
הוסף תגובה