דיאטה אצל ילדים חשובה גם לעיכוב ההתפתחות המינית

בואו נודה, כולנו הרי שמענו סבתא אחת או שתיים שאומרת, "שילד רזה, זה לא בריא, וילד צריך לאכול כי הוא גדל". אז זהו, שיש אפשרות גדולה למדי, שאנחנו עושים טעות מרה, אומרת ד"ר מריאנה רחמיאל, מנהלת השירות לסוכרת ילדים ונוער, במרכז רפואי אסף  הרופא. לדבריה, רוב הסיכויים שפעוט שמן בגילאי 3-5 שמן, יהיה מתבגר שמן, שיהיה מבוגר שמן.

 

 אבל הקביעה הזו היא הרבה יותר מעניין של אסתטיקה או נורמות תרבותיות. לדברי ד"ר רחמיאל, מחקרים של השנים האחרונות מראים כי ילדים שמנים, מפתחים מחלות הקשורות להשמנה, בדיוק כמו של המבוגרים, רק בגיל צעיר יותר. "המשמעות היא, שהם חולים במחלות "של מבוגרים" כבר בגיל ההתבגרות, כמו למשל,כבד שומני, סוכרת מסוג 2 (שזו מחלה שנגרמת בגלל השמנה, בניגוד לסוכרת 1, שנגרמת בגלל פגיעה בלבלב, ואינה קשורה להשמנה), יתר לחץ דם, מחלות אורטופדיות, הפרעות בתפקוד בלוטת התריס, שומנים גבוהים בדם ואף השמנה הקשורה להתבגרות מינית מוקדמת בבנות ותופעת השחלות הפוליציסטיות.

 

ד"ר רחמיאל שתציג את הקשר בין השמנה להתבגרות מינית מוקדמת בכנס הלאומי הראשון למניעה וטיפול בהשמנה שייערך השבוע במכון וינגייט, אומרת כי השמנה בקרב ילדים, כבר הפכה בעולם למגפה של ממש. בעשור האחרון נרשמה עליה של  עד פי 6 באוכלוסיית הילדים השמנים. "זו סכנה אמיתית", היא אומרת. לדבריה, לא ברור, מה קדם למה, ההשמנה או ההתבגרות המינית המוקדמת, אבל הקשר ביניהם הוכח במחקרים רבים. יתכן גם שגורמים סביבתיים נוספים, כגון תזונה, פעילות גופנית ואורח חיים בכלל אחראיים להתפתחות שניהם.

"השמנה בילדים יכולה לגרום לבעיות פוריות"

"השמנה משפיעה על ההתבגרות המינית באופנים שונים. אצל בנות, הסובלות מהשמנה, ניתן לראות התחלת התפתחות רקמת שד והתחלת שיעור בגיל צעיר מהנורמה. זו גם בעיה בריאותית, אבל גם בעיה של אסתטיקה ובעיית דימוי עצמי, שילדות בנות 7 ו-8 נאלצות להתמודד איתן", היא מסבירה ומוסיפה, "למרות שעדיין לא ברור במאת האחוזים הקשר בין ההשמנה לגיל הופעת המחזור, ניתן לראות קשר הדוק בין בנות עם עודף משקל לבין תסמונת השחלות הפוליציסטיות, המתבטאת בהפרעות בפוריות, שיעור יתר והופעת אקנה".

 

אבל השפעת ההשמנה על בנים, כך מסתבר היא הפוכה. "קיים קשר בין בנים הסובלים מהשמנה, להתפתחות מינית מאוחרת מדי", מסבירה ד"ר רחמיאל, "כל מנגנון הגדילה וההתבגרות המינית גם של בנים וגם של בנות, קשור קשר הדוק באינסולין. במצב של השמנה,  נוצר מצב של עמידות מסוימת לאינסולין. רמת האינסולין בדם גבוהה ונוצר מצב שבו השחלות למתפקדות (אצל בנות), ומתפתחות תופעות של שיעור יתר ואפילו עקרות".

 

מצד שני, גם מצב של הפרעות אכילה מהצד השני של הסקאלה (אנורקסיה, למשל) משבש את האיזון ההורמונלי בגוף, מה שמפריע לגדילה. "גם ילדים רזים מדי, לא יכולים לגדול כמו שהם צריכים ועשויים לאבד מפוטנציאל הגובה שלהם".

"ילדים לא צריכים דיאטה"

למרות שהשמנת ילדים, הפכה כאמור למגפה, העולם לא מרים ידיים, אלא מתגייס למערכה. בכל המדינות קיימת תוכנית מאבק בהשמנה, שתתאים לאופי האקלימי, התרבותי וגם לאוכל הנהוג או לא נהוג בכל מדינה.

 

"הדגשים בכל מדינה הם די דומים", מסבירה ד"ר רחמיאל, "עוד לפני שמדברים על תזונה נכונה, צריך לשנות את כל מהלך החיים שלנו ושל ילדינו. בשנים האחרונות, החיים שלנו הפכו להיות 'חיי מסך', מהטלוויזיה, למחשב, למשחקי אינטראקטיביים ואפילו משחקים בטלפונים הניידים או באיפון. הילדים זזים פחות, יוצאים פחות הבית, וההורים מסיעים אותם לכל מקום".

 

ויש כמובן את עניין התזונה. "בגלל חיי המסך, הילדים אוכלים חטיפים רבים, שותים מיצים ממותקים, ובכל מקרה אוכלים פחות אוכל בריא הדרוש להם גם לצורך משקל גוף תקין, וגם להתבגרות מינית תקינה וצמיחה לגובה", אומרת ד"ר רחמיאל ומזהירה, "אבל ילדים בגילאים צעירים לא זקוקים לדיאטה. חשוב להבין כי הם צריכים לקבל את כל מה שדרוש להם לגדילה. ילדים צריכים לשמור על אורח חיים בריא, על פעילות גופנית קבועה, לא יותר משעתיים של שעות מסך ביום, ותזונה מאוזנת. אחרי תקופה מסוימת, הגוף כבר ימצא את המשקל המתאים והנכון".

 

"חשוב לזכור שהשמנה משפיעה מאוד על הדימוי העצמי, בכל גיל. לא כל שכן, בילדים ובני נוער, שהדימוי העצמי עבורם הוא הכל. צריך להיזהר במה שאומרים או מתכוונים", מדגישה ד"ר רחמיאל, "מספיק לומר מילה לא נכונה לנערה, והיא יכולה להפוך מנערה שמנה אך בריאה בנפשה לנערה אנורקסית בצורה קיצונית, שזה  מסוכן באותה המידה. חשוב להיות זהירים. הדבר הטוב ביותר הוא לשנות את הרגלי האכילה ואורח החיים של המשפחה כולה. אין ספק, שכולם ירוויחו מזה".

תגובות (0)
הוסף תגובה