איזו מברשת שיניים אתם צריכים?

נדמה כי מברשת השיניים מלווה אותנו מאז ומעולם: היא מהווה חלק בלתי נפרד מחיינו כבר מימי הילדות המוקדמים, כשאנחנו רגילים לפגוש אותה פעמיים ביום – כשהצחצוח בה פותח את היום – ואחר כך גם סוגר אותו. אז קשה אומנם לדמיין את החיים בלעדיה, ובסופר-פארם מוסרים כי רק בשנת 2012 נמכרו מעל ל-2.5 מיליון מברשות שיניים, אבל לא תמיד היא הייתה כאן.

 

היסטוריה של מברשת

היסטוריונים סבורים שמקורה של מברשת השיניים דווקא בסין, אבל החלוצים בשיווקה כמוצר מסחרי היו הבריטים – שהחלו בכך במאה ה-18. ראשון יצרני מברשות השיניים היה ויליאם אדיס האנגלי, שהחל במלאכתו ב-1780. מאז ועד שההבנה באשר לחשיבות השימוש בה חלחלה לגמרי, חלפו לא פחות מ-70 שנים, עד שב-1850 רשם ה. נ. וודסוורס האמריקני פטנט ראשון על המוצר המהפכני.

 

כחצי עשור לאחר מכן, ב-1885 החל לראשונה ייצור המוני של המוצר: מברשת השיניים של אותה הימים הייתה דגם בעל ידית עצם מחוררת לכל אורכה, כשלנקבים הוכנסו סיבים עשויי זיפי חזיר בר סיבירי. כך צחצחו במערב את השיניים במשך עשרות שנים, עד שב-1938 החל השימוש בחומרים סינתטיים – ובראשם ניילון – להכנת הסיבים.

 

מאז עבר המוצר שינויים רבים ובולטים לעין, שדי במבט חטוף על התצוגה ברשתות הפארם השונות כדי להיחשף לשלל הסוגים והדגמים שמציעים היצרנים לציבור הצרכנים – כשלכל אחד מהם "מומחיות" ייחודית. אותו היצע מרשים הוא דווקא הסיבה לכך שצרכנים רבים מתקשים להבחין בין סוגי המברשות השונות, ולעיתים לא מודעים לצורך לברור היטב את המוצר שיתאים להם באופן מרבי.

 

מברשות שיניים של אקווהפרש וקולגייט. ניתן להשיג בסופר-פארם

 

איזו מברשת שיניים הכי מתאימה לך?

"בחירת מברשת שיניים חיונית לשמירה על היגיינת הפה ועל בריאותו", מסביר ד"ר עמוס בוחניק, בעליה של רשת מרפאות שיניים פרטית ויועץ לחברות ביטוח. "כולם יודעים שצריך לצחצח פעמיים ביום ולהחליף מברשת מדי שלושה חודשים, אבל באיזו מברשת עלינו לבחור והאם זו שאנו משתמשים בה מתאימה לנו?". בוחניק מציג כמה שיקולים מרכזיים בדרך לבחירת מברשת השיניים:

 

  • צורת ה"ראש" של המברשתמחקרים הוכיחו כי יעיל וקל יותר לצחצח עם מברשת בעלת ראש שמשתרע על פני 2-3  שיניים בו זמנית. אורך זה נע בטווח שבין 2.3 ל-3 ס"מ והרוחב – בין 7.5-11 מ"מ. "ממדים אלה מאפשרים להגיע גם לחלק האחורי של השיניים", מסביר בוחניק.

 

  • סוג השערותרוב מברשות השיניים עשויות כיום מסיבים סינטטיים כמו ניילון או פוליאוריטן. עבור מי שסובל מאלרגיות לחומרים אלה, קיימות כיום בשוק מברשות עשויות מחומרים טבעיים בלבד. במקרה זה יש להקפיד לחטא את המברשת, שכן הסיבים העשויים מחומרים טבעיים עלולים לספוג לחות ולהפוך לסביבה נוחה להתפתחות חיידקים.

 

  • קושי השערותלמברשות שיניים יש כמה דרגות קושי – רך במיוחד, רך, בינוני וקשה:
  1. מברשות השיניים רכות מיועדות לילדים ולמבוגרים הסובלים ממחלות חניכיים. הצחצוח באמצעותן חייב להיעשות במשנה זהירות, שכן שימוש לא נכון עלול לגרום להיווצרות כתמים על השיניים.
  2. מברשות שיניים קשותמיועדות בעיקר למבוגרים בעלי חניכיים בריאות. גם בהן יש להקפיד על שימוש נכון, שכן אחרת עלול הדבר להוביל לפגיעות שונות בפה – ובמרכזן לנסיגת חניכיים ואף לחשיפת השורש.
  3. מברשות שיניים בינוניותמיועדות לרוב האנשים. בחירה בסוג זה, תוך הקפדה על שימוש נכון, עשוי להיות הדבר הנכון עבור קהל זה.

 

מברשות שיניים לילדים

 

איך משתמשים נכון במברשת השיניים:

  • יש להחליף את מברשת השיניים אחת ל-3-4 חודשים – כשהבלאי ניכר היטב על הסיבים כשאלה נראים מפוצלים או קרועים, הוא פוגם באופן ניכר ביעילות הצחצוח ואף עלול לפגוע בשיניים עצמם. במקרה של התמודדות עם מחלות שונות, דוגמת דלקות בגרון ובחניכיים, רצוי גם כן להחליף את המברשת.

 

  • לשטוף את המברשת לפני ואחרי הצחצוח – זאת, כדי למנוע הצטברות חיידקים על הסיבים. בין לבין, חשוב לשמור את המברשת במקום יבש וכשראשה כלפי מעלה.

 

  • לא לחלוק עם אחרים – מברשת השיניים היא תכשיר אישי ולא מיועד לשימוש של יותר מאדם אחד, גם לא בין אחים.

 

  • רופאי השיניים והשינניות ממליצים לצחצח פעמיים ביום או לכל היותר שלוש, כשכל צחצוח יימשך כשתי דקות. בוחניק מבהיר כי מי שיצחצח פחות (למשל, פעם ביום)מגדיל את הסיכוי לחלות בדלקת חניכיים ולסבול מבעיות אחרות בשיניים. מנגד, גם צחצח יותר מ-3 פעמים לא בריא בכלל, מכיוון שהדבר עלול לחשוף את שורש השן ואת החניכיים לגירויים ולשחוק את שכבת האמייל.

 

האם מברשת שיניים טובה באמת עולה יותר?

מחיר המברשות המיועדות לגיל הרך (מגיל הופעת השיניים ועד שנתיים) נע בין 16-21 שקלים ליחידה ובתמורה לדגם בעל הסיבים הרכים תתבקשו לשלם 28-39 שקלים למארז בעל שתי יחידות שמציעות היצרניות השונות. 

 

בנוסף, מבהיר בוחניק כי כל עוד מברשת השיניים מתאימה לפה (מבחינת הרגישויות שלו) ועומדת בתקן, אין הבדל בין המחירים השונים. 

 

חשמל זורם גם בין שיניך

ההתפתחויות של העשורים האחרונים בתחום רפואת השיניים הביא לעולם גם "ז'אנר" נוסף של מברשות – חשמליות. רוב הדגמים הקיימים כיום מותאמים להטענה באמצעות חיבור לשקע חשמל ביתי, ועם ההפעלה – מתנועע ראש המברשת במהירות של בין 3,000-7,500 תנועות סיבוביות לדקה.

 

הניואנסים בין החברות והדגמים השונים מתבטאים, בין היתר, במנגנון רגישות ללחץ שגורם להפסקת סיבוב ראש המברשת בעת הפעלת כוח רב על השן באמצעותה כדי למנוע פגיעה באמייל, שעון ("טיימר"), מגוון ראשים להחלפה ועוד.

 

מברשת שיניים חשמלית לילדים

 

"מברשות שיניים חשמליות היא קטגוריה שגדלה בהתמדה בסופר-פארם", אומרת חני לוטן תוריאל, מנהלת מחלקת לייף בסופר-פארם. "הן מהוות מעל ל-20% מהמכר הכספי של המחלקה ובשנה האחרונה גדל מספר המברשות החשמליות הנמכרות ביותר מ-30%.

 

במקור, נועדו מברשות השיניים החשמליות בעיקר לבעלי נכויות ומוגבלויות שונות, וכן לילדים שאינם מצחצחים היטב את שיניהם, אבל כיום הן מהוות פלח מכלל האוכלוסייה שנהנה מהיתרונות הברורים של צחצוח חשמלי.

 

מברשת השיניים החשמלית לילדים, מסירה בעדינות פלאק מהשיניים ומקו החניכיים. מברשת השיניים החשמלית למבוגרים מיועדת להסרת רובד חיידקי השן ובעלת מבנה סיבים הכולל סיבים חיצוניים ארוכים ורכים שעוטפים את השן מכל צידיה ומנקים ביעילות גם את הקצה העליון של השן וגם את קו חיבור השיניים עם החניכיים בעדינות ומבלי לפגוע בחניכיים. המברשת בעלת תנועה סיבובית 60 מעלות ו- 4,500 סיבובים בדקה.

 

בכל הקשור למברשות שיניים חשמליות, טווח המחירים רחב: ניתן להשיג מברשות שיניים כבר מ-40 שקלים ועד כמה מאות. המותגים המציעים מברשות שיניים חשמליות כיום הם אורל בי, קולגייט והמותג לייף.

 

ניתן לקנות ראשים מתחלפים למברשת השיניים החשמלית

 

המילה האחרונה (בפה)

חידוש בתחום שהושק בשנים האחרונות הוא "מברשת בין-שינית" – מכשיר המיועד לשמש תחליף לשימוש בחוט דנטלי ומסיר שאריות מזון ושכבות חיידקים שהצטברו בין השיניים, מתחת לקו החניכיים ומסביב לגשרים, לכתרים ועוד.

 

3Star Grip – Paro מברשת בין שינית בעלת מבנה אנטומי

 

המברשת נחשבת יעילה מאוד לניקוי בין השיניים, בעיקר במקרים שבהם יש ביניהן רווחים גדולים. מי שמוסמך להמליץ על הגודל או הצורה הם רופא השיניים או השיננית. אופן השימוש הוא כזה: מכניסים את קצה המברשת לרווח שבין שתי שיניים סמוכות וכשהוא מסתובב, מברישים שוב ושוב בתנועות של פנימה והחוצה. בסיום הצחצוח יש לשטוף היטב את המברשת ומומלץ להחליף את הראש שלה מדי 3-4 ימים. את המברשת הבין-שינית אפשר לרכוש ברשתות הפארם השונות וגם בחנויות למכשירי חשמל.

תגובות (0)
הוסף תגובה