פישר: "מעמד הביניים חשוב – אך לא פחות חשוב לטפל בעניים"

ביום שאחרי הפוסט שבו התייחס שר האוצר יאיר לפיד ל"ריקי כהן" ממעמד הביניים, יתחדשו הבוקר הדיונים על תקציב 2013, במסגרתו צפויים קיצוצים נרחבים בכל משרד הממשלה. באוצר מביעים תקווה כי כבר בחודש מאי תתכנס הממשלה לדון על התקציב שסעיפיו הסופיים יגובשו.

 
נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר הבוקר כי "שר האוצר לוקח את החשבון והאתגר החדש ברצינות, ומבין את העומק של הבעיה שאנחנו צריכים לטפל בה. מדברים כל הזמן על מעמד הביניים וזה חשוב, לא פחות חשוב לטפל בעניים בחברה, ולעזור גם להם".
 
גם הבוקר נמשכות הביקורות על הפוסט של שר האוצר יאיר לפיד בפייסבוק מאתמול. השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ אמר הבוקר בגלי צה"ל: "אין ספק שלסמן את מעמד הביניים כמעמד שחייב לממש את עצמו – זה הדבר הנכון. אבל משק הוא לא אדם פרטי, הוא בנוי קבוצות שאחת מניעה את אחרת, ומיליון עובדים בשכר מינימום הם החשובים ביותר. הם גם עובדים וגם מתחת לקו העוני. זה הפועל מירוחם, והעולה מברית המועצות שפגשתי במפעל פרי הגליל, ובוודאי שהם היעד המרכזי".
 
"מבין את עומק הבעיה שאנחנו צריכים לטפל בה". יאיר לפיד
 
יובל רכלבסקי, לשעבר הממונה על השכר במשרד האוצר הגן הבוקר על עמדת לפיד: "מדובר בשינוי במדיניות במשרד האוצר. בדרך כלל האוצר מתמקד במאקרו וקובע גזירות. כאן יש התמקדות באנשים הפרטיים". 
 
עם זאת, רכלבסקי הוסיף כי נכון לעכשיו לא ברור מה לפיד מציע כפתרון לבעיותיו של מעמד הביניים. "לא ברור מי ישלם את המסים שיועלו. נשאלת השאלה כיצד מבטיחים שהקיצוצים הצפויים לא יפגעו שוב במעמד הביניים. במעמד זה יש אנשים שמרוויחים גם פחות מ-15 אלף שקל בחודש". 
 
גם שר האנרגיה סילבן שלום, שכין בעבר כשר אוצר, התייחס לדבריו של לפיד. "אם בסופו של דבר הגזירות החדשות יביא לעוד פגיעה בשכבות החלשות, האוצר יחטיא את המטרה. צריך לדאוג לכך שבסופו של דבר כולם יחלקו בנטל". 
 
לאחר שהשווה את עצמו למשה רבנו, אשר "עשה את הדבר הנכון למרות שזה לא היה פופולרי", בבוקר החג פרסם לפיד פוסט בעמוד הפייסבוק שלו, ובו הציג את רצונו לדאוג למעמד הביניים, למרות שהודה ש"צריך לקחת החלטות קשות", ככל הנראה בהתייחס לגזרות הצפויות בתקציב המדינה הבא.לדברי שלום, "ברור שהתקציב ישפיע על מעמד הביניים, השאלה היא לאיזה כיוון תהיה ההשפעה". 
 
"נכון שזוהי תקופה קשה, ונכון גם שכדי לסגור אובר-דראפט של למעלה מ- 30 מיליארד שקל צריך לקחת גם החלטות קשות. אני אעשה את זה, כי אני לא מוכן שבמשמרת שלי נהפוך ליוון או לקפריסין", כתב לפיד. "מצד שני, אם לא נשמור על מעמד הביניים, הכלכלה תיעצר והאובר-דראפט יגדל עוד יותר. יכול להיות שההתחלה תהיה קשה, אבל עם הזמן האנשים שמחזיקים את כל המדינה על גבם יגלו שהם כבר לא הכספומט שאליו המדינה תמיד הולכת בכל פעם שיש לה בעיה".
 
בפוסט ארוך מתאר לפיד ישיבה במשרד האוצר שבה פנה אל פקידיו וביקש מהם למצוא פתרון גם עבור "גברת ריקי כהן מחדרה", דמות אשר מייצגת לדבריו את מעמד הביניים. "היא בת 37, מורה בבית ספר תיכון. הבעל שלה עובד בחברת היי-טק במשרה לא בכירה, והם מרוויחים ביחד קצת יותר מ- 20 אלף שקל בחודש. יש להם דירה והם נוסעים פעם בשנתיים לחו"ל, אבל אין להם שום סיכוי לקנות בעתיד דירה לאחד משלושת הילדים שלהם".
 
שר האוצר מציין כי החל להיפגש עם אנשיו בניסיון להקל על מצבו של מעמד הביניים. "דיברנו על החינוך שמקבלים הילדים של גברת כהן (ועל זה שאין יום לימודים ארוך בבית הספר שהיא מלמדת בו), דיברנו על טיב השירות שהיא מקבלת בכל פעם שהיא נכנסת למשרד ממשלתי, על זה שהילדים שלה כבר לא בטוחים שהם רוצים לחיות בישראל, על העובדה שמערכת הבריאות סביבה קורסת ושאין לה אפשרות לקנות כרטיס-משולב לתחבורה הציבורית", כתב.
 
לדברי לפיד, פקידי האוצר "היו נלהבים, ואכפתיים, ובעיקר לא ציניים לגבי הרעיון כולו… דווקא בגלל שהם כלכלנים מקצועיים, הטובים בתחומם, הם יודעים שבלי הגברת כהן לא תתקיים פה המדינה. הכלכלה הישראלית מבוססת על מעמד הביניים. אם אתה מאפשר לו תנאי מחיה נורמלים ונותן לו להרגיש שהממשלה עומדת מאחוריו, הוא יפרח והמדינה תפרח איתו".
 
הדברים מגיעים על רקע פרסומים שונים באשר לתוכניות האוצר למהלכי קיצוצים קשים שצפויים להיכנס לתוקפם בבתקציב המדינה הקרוב, בהם העלאת מס ההכנסה, העלאת המע"מ על פירות וירקות, וייתכן שאף מיסוי קרנות ההשתלמות.
 
במלגות האופוזיציה תקפו כצפוי את הסטטוס של לפיד. "הפוסט של לפיד על הגברת כהן מתנשא ומנותק, אבל אפשר ללמוד ממנו לא מעט על שר האוצר החדש שלנו", כתבה יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון בדף הפייסבוק שלה. "לפיד לא הפנים עדיין שהוא כבר לא כותב טורים, ושהתפקיד שלו לא מסתכם בפוסטים משתפכים. לשר האוצר עדיין אין מושג מיהו מעמד הביניים הישראלי. טוב היה אם באחת מ"מצגות המספרים" שהוא מספר עליהן היו מכניסים מצגת על התפלגות ההכנסות בישראל, ועל הפערים הבלתי נסבלים שבגללם מי שמרוויח 20 אלף ששקל נמצא היום בעשירון התשיעי".
 
"בפוסט האומלל הזה לפיד הצליח לגלות גם בורות וגם התנשאות", המשיכה גלאון. התנשאות על מעמד הביניים שאותו הוא מכנה בשם הסטריאוטיפי "ריקי כהן מחדרה", ואפילו התנשאות על כלכלני האוצר שלפי תיאוריו עמדו משתאים לנוכח הגילוי המפתיע שיש להם אמא ודודה. והכי גרוע, שבתוך כל זה, לא נאמרה אף מילה על סדרי עדיפויות ואף מילה על השכבות המוחלשות, או בכלל על עשירונים 1-8, שיהיו הראשונים לשלם את מחיר הניתוק וההתנשאות של שר האוצר הנכנס".
 
"יש במדינה הרבה יותר גברות כהן שמשתכרות רק 5000 שקל ועם בן הזוג שלהן אולי 10,000, והן תורמות לא פחות למדינה", הוסיף ח"כ בוז'י הרצוג (עבודה), "הן שולחות את ילדיהן לצבא ובקושי שורדות. לפיד מתכוון לפגוע להן בקצבאות הילדים שלהן המאזנות במעט את סל ההכנסות המשפחתי שלהן. שר האוצר תתעורר – מעמד הביניים האמיתי נמצא שם".
 
 
עוד בפורבס ישראל:
תגובות (0)
הוסף תגובה