הרזייה: הדרך להוריד במשקל – לוותר על דיאטה

"כשאני מגיעה הביתה בערב אני אוכלת יותר. האוכל משמש לי כחברה. לא רוצה להתמודד עם הבדידות ועם תחושת החסר של בן זוג. זה גם הרגל שלקחתי מהבית, לשבת מול הטלוויזיה עם אוכל ולהתפנק כשעצוב".

 

כאשה, כדיאטנית וכמטפלת באכילה אינטואיטיבית למדתי שמערכת היחסים שלנו עם האוכל מורכבת ורגישה. מצד אחד ממלא לנו האוכל צורך פיסיולוגי בסיסי הברור לכולנו. מצד שני האוכל והאכילה מספקים לנו צרכים נפשיים. במצבים רגשיים שונים חלקינו חשות צורך עז לאכול. האוכל מרגיע את החרדה, ממלא חלל ריק, לעיתים האוכל מארח כחבר במצבי בדידות או אמצעי להתעסק בו במקום להתעסק בכאב האמיתי.

 

עוד ב-Onlife:

 

אכילה רגשית נפוצה בקרב מדאייטות כרוניות – נשים שחיות במנטליות של דיאטה, שהאכילה שלהן מנוהלת בשאיפה לאכול כמה שפחות. הדיאלוג הפנימי שלהן מול אוכל הוא בשפת דיאטה: צריך, מותר, אסור. שפה של חוקים שאותה מלווה ביקורת, שמתעלמת מהשונות הקיימת בנו, ומהצרכים של כל אחת מאיתנו.

 

 

המחשבות משפיעות על התנהגות האכילה

אחד הדברים המשפיעים ביותר על התנהגות האכילה שלנו הוא המיינד, איבר האחראי על כל היכולות המנטליות שלנו – חשיבה, זיכרון, השוואות ושיפוטיות. המיינד מאפשר לנו להיות בכל מיני מצבים שלאו דווקא מתרחשים במציאות, ואולי לא יתרחשו, אך לדמיין אותם, לנתח אותם. עד כדי כך שלרוב אנו חווים הרבה אירועים במיינד ולא במציאות. או בביטוי שכיח יותר – חיים בתוך המחשבות שלנו ולא במציאות.

 

הדיאטות שעלולות לעלות לכם בחייכם

 

חלק מסוים מהדיאטות הפופולריות כיום לא רק שלא עובדות, אלא גם מסכנות את הבריאות שלכם. מהם חמשת הסימנים המקדימים שצריך לשים אליהם לב?

 

 

 

לכתבה המלאה

אותן מחשבות עשויות להעיר רגשות  שמובילים לכאב ולסבל. התנהגות זו היא נורמלית לחלוטין אך יכולה להאפיל על המציאות עצמה.  אז איך מתמודדים עם המעגל הזה של אכילה רגשית, דיאטה, עיסוק בגוף ובמשקל ונעים לעבר מערכת יחסים בריאה יותר עם האוכל והגוף? הנה כמה טיפים שיכולים לסייע.

 

טיפים למערכת יחסים בריאה עם אוכל

1. ותרי על דיאטה, התמקדי בבריאות פיסית ונפשית במקום במשקל. חשוב הוא להבין את השפעתה של מנטליות הדיאטה ונסיונות ההימנעות על האכילה, העיסוק בה ודימוי הגוף. זה קצת נאיבי להאמין שהרזייה תשפר את חייך, תאפשר לך לחיות את החיים שאת לא מאפשרת לעצמך היום, למעשה הדיאטה היא זו שמונעת ממך לחיות חיים מלאים. הרדיפה אחר ירידה במשקל לרוב לא מובילה למקום טוב יותר.

 

גם המחשבה שיש לנו שליטה על המשקל, ושאפשר לשלוט בו באמצעות דיאטה ופעילות גופנית היא שגויה. מחקרים מראים שדיאטה מנבאה עליה במשקל, שרוב האנשים פשוט לא מצליחים לרזות לטווח ארוך באמצעות הדיאטה. כשתעבירי מיקוד מהרזייה לבריאות נפשית וגופנית, ותתני לגוף שלך לפעול בטבעיות, תגלי כמה קל לשמור על המשקל. תחשבי אילו חיים יהיו לך אם לא תצטרכי לדאוג למשקל כל הזמן!

 

 

2. תני לעצמך להיות ברגש. אנחנו חיים בעידן בו רגשות שליליים נחשבים רגשות רעים, הם מעידים על כך שמשהו לא בסדר. אל תילחמי ברגש, הרגש אינו טוב או רע. המחשבות שלנו על הרגש הן טובות או רעות. כאשר אנחנו מתייגים כרגש כרע ומנסים להרחיק אותו הוא מתעצם ואינו חולף, אם ניתן להם מקום הם יוכלו להתפוגג. הניסיון להילחם בלא להרגיש או לא להשתוקק היא כניסה למלחמה שאין לנו אפשרות לנצח בה. חוויות שליליות הן חלק נורמלי מהחיים והיכולת לפנות להם מקום מקטינה את הסבל שהם יוצרים.

 

3. לאכול את הרגש זו גם הצלחה. אל תילחמי ברצון לאכול, נסי לראות אם את יכולה באותו הרגע לזהות את הרגש ולהיות בו . אם לא, תני לעצמך הרשאה פנימית לאכול את הרגש, לזהות את הרגש שעומד בבסיס הרעב, את הקושי להיות בו ואת הבחירה לאכול. אכילה כזאת אמנם מתחילה ממקום רגשי אך לרוב אינה הופכת לבולמוס אכילה ואינה מלווה ברגשות אשם כיוון שהיתה מתוך בחירה וכיוון שהיית מודעת לאכילה.

 

4. זהי מחשבות שהן מלכודת. מחשבות ותפיסות עולם מעוותות מובילות לדפוסי התנהגות לא נכונים ולמצוקה. המחשבות הן מקור הקושי, לכן זיהויים יכול להביא לשינוי המצב. דמייני שאת נוהגת באוטובוס, אליו  עולים נוסעים בדמות מחשבות, זכרונות, מיתוסים. את חלק מהנוסעים את אוהבת, וחלק מהנוסעים מפחידים, מטרידים, מציקים. כשהאוטובוס מתמלא בנוסעים כאלה את מוצאת את עצמך נאבקת בהם.

 

את מנסה להוריד אותם מהאוטובוס בכוח, עושה איתם הסכם שתיקחי אותם ליעד שהם רוצים להגיע אליו ואז יירדו, אך הם לא יורדים. כל זמן שאת מתעסקת עם הנוסעים, מתווכחת איתם, נוסעת לכיוונם את מאבדת את הכיוון שלך. לכן חשוב לזהות אילו מחשבות הם הנוסעים הטובים ואילו הן הנוסעים הרעים.

 

אין הכוונה אם המחשבה היא נכונה או לא, אלא איך את מתנהגת כשאת מנוהלת מתוך מחשבה כזו. האם כשאת נלכדת במחשבה את כל פעם מרגישה רגשות אשם על שאכלת? האם המחשבה שאומרת שלא תרזי עד שתאכלי פחות היא מחשבה שכשאת נלכדת בה את מרגישה ששוב נכשלת ואז אוכלת יותר?

 

5. התיידדי עם הרעב. צרכים פיסיים לא מסופקים, גוף רעב, הם קרקע טובה לאכילה רגשית. זהי מתי את רעבה, וצרי סולם רעב ושובע. התחילי לשאול את עצמך שאלות על הרעב שלך, מה מידת הרעב? לאיזה אוכל את רעבה? מה ישביע אותך? מה יספק אותך? ככל שתעמיקי את ההיכרות עם האותות הפנימיים ותהיי קשובה יותר לרעב שלך, לצורך שלך ולאו דווקא לחוקים ותפריטים שהינם חיצוניים ואינם מתחשבים בצרכייך האישיים, כך תהיי יותר שבעה ומסופקת, והאוכל יוכל לתפוס את המקום המתאים לו בחייך.

 

לראות את הקולות שמנהלים אותנו מול המקרר

לשם כך פותחה סדנה לטיפול באכילה המשלבת פסיכודרמה, שיטת 12 הצעדים ואכילה אינטואיטיבית.הפסיכודרמה הינה טכניקת פעולה שנותנת לנפש "במה".  באמצעות הפסיכודרמה אפשר לראות מוחשית את כל אותם "קולות" שמנהלים אותנו ביומיום, כשאנחנו עומדות מול המקרר, באירוע, לפני דייט או בכל סיטואציה אחרת, אלא שהפעם, יש לנו גם אפשרות לבחון דרכים חדשות להסתכל עליהן.

 

הפסיכודרמה משתמשת בטכניקות כמו "הכסא הריק", שעליו אפשר "להושיב" את מי שנבחר, חילופי תפקידים בסצנות שמתארות את אותן סיטואציות המאפשרים ולחוות את נקודת מבטו של האחר.

 

כשאנו משלבים את גישת האכילה האינטואיטיבית, המאפשרת להתחבר לגוף ולהקשיב לצרכים, וע"י כך ליצור איזון בגוף ו"להתפנות" לבדוק את הסיבות הנפשיות המשפיעות על מערכת היחסים עם האוכל, יחד עם הפסיכודרמה ו-12 הצעדים, אנחנו מקבלים עולם חדש של התייחסות למערכת היחסים עם אוכל.

 

השליטה לא בידיים שלכם

"12 הצעדים" היא שיטה המתייחסת ישירות למבנה האישיותי ודרכה אפשר להבין מהן אותן תבניות חשיבה מוטעות שכבר אינן משרתות אותנו.  12 הצעדים הנה שיטה רוחנית, שעובדת על המחשבות כמו גם על האובססיות והחרדות, ודרכה אנחנו יכולים להפנים בעצמנו תבניות חשיבה, התנהגות ורגש חדשות, כאשר עיקרה הוא להבין מה האחריות שלי בעשיית הפעולות והיכן עליי לשחרר, תוך הבנה שהשליטה אינה בידיי. 

 

זוהי שיטה שעובדים לפיה מתחילת המאה הקודמת , ולראשונה אנו משלבים אותה בסדנה עם פסיכודרמה וגישת האכילה האינטואיטיבית, כדי ליצור מענה הוליסטי לנושא האכילה. את הסדנה ינחו דנה סיני – מטפלת ומנחת קבוצות פסיכודרמה, שלמה ורשאי – מאמן ומדריך מוסמך לטיפול בשיטת 12 הצעדים, נטע רשף – דיאטנית קלינית בגישת אכילה אינטואיטיבית ומטפלת בהתנהגויות אכילה הסדנה היא בת עשרה מפגשים.  

 

ערב פתוח לטעימה חווייתית מהסדנה יתקיים במוצאי שבת 13/4/13 בנמל ת"א. להרשמה: netareshef@gmail.com.. לפרטים נוספים על הערב הפתוח

 

:לפרטים נוספים על הסדנה.

תגובות (0)
הוסף תגובה