טארה האנט: האישה שהמציאה את השיווק באמצעות מדיה חברתית

אחרי שנים של בירורים, וגם לא מעט כתבות על נשים מעוררות השראה, יכול להיות שסוף סוף מצאנו את התשובה לשאלה: מה ההבדל בין אנשים עם רעיון טוב (או עם אותו 'פוטנציאל' אמורפי) לבין כאלו שבאמת מצליחים 'לעשות את זה'? לא, זו לא אמביציה, ואפילו לא קסם אישי, אלא – שימו לב – שילוב מדויק בין תשוקה לטיימינג. לא נשמע משכנע? ובכן, זו לפחות התיאוריה של טארה האנט, אשר תיארה את סוד ההצלחה של עצמה כ"שילוב בין היותי מוקסמת ואובססיבית מהרשתות החברתיות לבין הימצאותי בזמן הנכון ובמקום הנכון".

 

עוד ב Onlife:

 

 

להבין שיווק חברתי עוד בימים שלפני הלייקים

טארה האנט, קנדית בת 39, נחשבת לחלוצה בתחום השיווק החברתי וידועה כאחת מהאוטוריטות לשיווק ברשת. האובססיה מהרשתות החברתיות אותה הזכירה הגיעה אליה כבר ב- 1992, כשהייתה בוגרת קולג' טרייה ומאוד הריונית. באותה תקופה גילתה את נפלאות המחשב, אחרי שחבר המליץ לה על עולם הצ'אטים. "יש שם אנשים", הוא אמר, "כך שאם את מרגישה לבד, את יכולה לשאול אותם שאלות".

 

האנט שאלה ושאלה, עד שהבינה איזה כלי נמצא לה מתחת לידיים, תרתי משמע. היא התחילה ללמוד תכנות מחשבים, לאט לאט ובזהירות, והחלה לתכנת אתרים לחבר'ה, אבל די מהר היא הבינה שלא בשביל זה נכנסה לעולם המחשבים. האנט עשתה פנייה קטנה לעולם הפרסום, למדה להכיר את עולם השיווק, וזאת הייתה נקודת המפנה המשמעותית בקריירה שלה.

 

שילוב מדויק בין תשוקה לטיימינג. טארה האנט (צילום מתוך ויקימדיה)

 

ב- 2003 פתחה טארה האנט בלוג ובו שיתפה את רעיונות השיווק שלה, שנחשבו חדשניים ביותר, בהתחשב בעובדה שהאינטרנט עוד היה רך בשנים. אלו, בתוספת הידע שלה במחשבים, השיגו לה את כרטיס הכניסה לחברות הסטארט-אפ של עמק הסיליקון. באותם ימים, בהם מספר העוקבים או עושי הלייקים היה אפסי, יכלה האנט להתנסות בשיווק חברתי, וכבר אז הבינה שפיתוח סוג של מערכת יחסים עם הלקוח, ויצירת קהילה וירטואלית, יוכלו להשיג את נאמנות הלקוח בצורה הרבה יותר אפקטיבית מאשר זריקה אלימה של סיסמאות ותמונות. כן, האנט הבינה שאנחנו צריכים את השיווק שלנו קצת יותר מתוחכם – בדיוק בכמות שתיתן לנו להרגיש שאנחנו לא מתפתים לפרסומות, אלא פשוט אנשים מיוחדים ונפלאים שמגיע להם את הטוב ביותר.

 

שם, עמוק בעמק הסיליקון, החלה טארה האנט ליישם את אידאולוגיית השיווק שלה: לא עוד שיווק שהוא מהחברה לצרכן, אלא מצרכן לצרכן. "אני חושבת על הלקוח – על האדם, על איך הוא חי, נושם, חושב, להרגיש את האדם הזה שם בחוץ, זה שמחפש איך להוציא את הכסף שהוא הרוויח בזיעת אפו בצורה הטובה ביותר". הסבירה האנט בראיון. "אף פעם לא האמנתי בהכללות, בגלל שאנשים הם אינדיבידואלים ולא 'מטרה'. אנשים לא קונים 'מותג', הם קונים תקווה, סיפור, זכרונות, צרכים וכדומה". ובכן, עם אידיאלוגיה כזו אין פלא שאחד מהמשפטים המכונננים עבורה הוא "צור לקוח – לא מכירה". 

 

במקום להרוויח עבור אחרים, את יכולה ללכת בדרך שלך

אחרי שלוש שנים בלבד בהן עבדה כיועצת שיווק ברשתות חברתיות עבור חברות אחרות, החליטה האנט שתי החלטות שעלולות לגרום להרמת גבה: לחזור לקנדה וללכת לדרך עצמאית. "באותו זמן עבדתי עם הרבה סטראט-אפים. הייתי מסתכלת איך הם עושים המון כסף, ואיך הם מרחיבים את העסקים שלהם", היא משחזרת את הרגע בו החליטה להפסיק להיות שכירה. "לאבא שלי היתה מרפאה וטרינרית משלו ואמא שלי אמנית. בעצם גדלתי עם שני יזמים, לכן ליזום בעצמי לא היה נראה לי כמו משהו משוגע או כסיכון גדול מדי. את יכולה לעבוד בשביל מישהו אחר, לעשות עבורם את המהלכים ולהגיע למטרות שלהם, או, לחילופין, את יכולה לצאת החוצה וללכת בדרך שלך".

 

הסיכון שהאנט החליטה לקחת הוא Buyosphere, פורטל המתיימר ליצור חוויית צרכנות חדשה. "בגלל שהאינטרנט כזה נפלא, יש בו המון אפשרויות, אבל אם את מחפשת משהו ספציפי זה הופך להיות סיוט. יש יותר מדי דרכים, אבל אף אחת לא בהכרח מובילה אותך לדבר שאת מחפשת", מסבירה האנט. עבור הבעיה הזו בדיוק אמור Buyosphere לתת מענה – זהו אתר שבו יכולים הגולשים לאגד את כל החנויות המועדפות עליהם ולקבל יעוץ ממומחים או מגולשים אחרים לגבי המוצרים. "זו גישה חדשה לקניה חברתית", היא מתגאה. 

 

טארה האנט נואמת ב TED על יזמות:

 

מלבד הזמן שהיא משקיעה בחברת הסטארט-אפ שלה, טארה האנט מתמקדת היום גם בהענקת הרצאות, בכתיבת בלוג מצליח ובכתיבת ספר חדש (ספרה הראשון, "The Whuffie Factor" – מדריך שאמור לעזור לעסקים לנצל רשתות חברתיות לטובתם – יצא ב- 2009 ותורגם לשבע שפות).

 

להיות יזמית מוצלחת, לא רק אישה שהיא יזמית

על האופן בו פועלות היום מרבית החברות במשק אין להאנט הרבה מחמאות: "חברות רוצות לקוחות באופן מיידי, והן רוצות לעקוף את כל התהליכים שלמעשה יוצרים מערכת יחסים בין החברה ללקוחות הפוטנציאלים שלה", היא טוענת. "חברות מתחרות על תשומת לב ועל מנת לקבל את תשומת הלב הזו הן שופכות מלא כסף ומכופפות את החוקים של בועת המדיה החברתית. רשתות חברתיות, כמו פייסבוק או יוטיוב, בנו כלים רבים שיכולים לעזור לחברות לשווק את עצמן, אם הן רק תשלמנה סכום כסף מסוים. הכלים האלו הם לא בהכרח רעים, כל עוד הם לא פוגעים ביכולת של החברות ללמוד איך להתחבר ללקוחות שלהם".

 

טארה האנט עדיין מאמינה שחברות הבוחרות בדרכים פחות מקובלות, ויוצרות מערכת יחסים אמיתית ולא כזו שמשלמים עליה, הן אלו שישארו יציבות בשוק. "ככל שזה נוגע לרשתות החברתיות – קטן הוא הגדול החדש", היא אומרת, ומסבירה שבגלל זה היא מעדיפה להתמקד במחוות קטנות, שיגרמו ללקוח להיות מרוצה ולהפיץ בעצמו את הבשורה לחבר'ה. כלומר, נהנית – שתף עם חבריך.

 

"מכל הנסיון הזה בעמק הסילקון", מסכמת טארה האנט, "למדתי שאלו הם האנשים שיכולים לחולל שינויים – לא תאגידים ולא ממשלות – אלא האנשים. אנחנו רק צריכים את הכלים שיאפשרו לנו לתקשר אחד עם השני על מנת לעשות את זה". וכשהיא חושבת על השאיפה הבאה שלה, על מה שעוד נותר לה להשיג, אומרת האנט כי בסופו של דבר "אני רוצה להיות מוכרת בשל היותי יזמית מוצלחת. לא רק אישה שהיא יזמית, אלא פשוט יזמית מוצלחת".

תגובות (0)
הוסף תגובה