משקפי ראיה: לבחור את הכי נכון בשבילך

תמונת המסך בטלוויזיה מטושטשת? הכתוביות מרצדות והשילוט בכביש לא ברור? רגע לפני שתאשימו את מע"צ או תאמצו כלב נחייה, כדאי לעשות בדיקת ראיה אצל אופטומטריסט מומחה, שיאתר האם הבעיה ניתנת לפתרון באמצעות משקפי ראיה.

ההמלצה הגורפת היא להקפיד על בדיקת ראיה אחת לשנה, כולל בדיקת המשקפיים אותם אתם מרכיבים (במידה ואתם משקפופרים מדופלמים).

 

ירון שושני, אופטומטריסט ברשת סופר-פארם אופטיק, אומר: "הבדיקה האופטומטרית נועדה לגלות את הסיבה לקושי בראיה ואת הדרך המתאימה ביותר לפתור אותו.

"לרוב המקרים הפתרון לקושי בראיה הינו משקפיים, לעתים התאמת עדשות מגע תפתור את הבעיה, שכן עדשות פועלות באופן שונה, לעתים אימון עיניים ותרגילים ולפעמים הפניה לרופא עיניים לטיפול רפואי. במידה שהאופטומטריסט קבע שהפתרון לבעיה הוא אכן משקפי ראיה, הוא יתאים את המרשם לליקוי: מינוס, פלוס, צילינדר, בי או מולטי-פוקאל.

 

את ליקויי הראיה מחלקים לקבוצות ואלו העדשות המתאימות לליקויים:
קצרי ראיה
– כאלה שרואים טוב מקרוב ללא משקפיים. אז המספרים מלווים במינוס
רחקי ראיה– כאלה שרואים טוב מרחוק ללא משקפיים,  אז המספרים מלווים בפלוס
צילינידר – מתקן תמונה לא ממוקדת (גם לרחוק וגם לקרוב)
משקפי קריאה – בעקבות שינויים פיזיולוגיים של העין, לרוב אחרי גיל 40, מיועדים לקריאה
ביפוקאל –  שילוב מוקדים לרחוק וקרוב, כאשר הנתונים שונים למרחק ולקריאה, הפתרון משלב בזוג אחד את שתי האופציות
מולטיפוקאל – עדשות ראיה שמתקנות את כל הליקויים באחד – ממרחק ועד קריאה.

"בדיקת ראיה מתחילה בבירור הצרכים והבעיות של הנבדק", מסביר ערן אדלוביץ', אופטומטריסט מומחה לבעיות מיקוד ראיה. "איך הנבדק מסתדר עם הראיה בזמן נהיגה, צפייה בטלוויזיה בסרט קולנוע או בזמן קריאה. צריך לקחת בחשבון את מספר השעות שהאדם נמצא מול מסך מחשב ביום או על ההגה, וכמובן – לבדוק את תחום עיסוקו, קריטריון שמשפיע על התנאים הסביבתיים שלו. בדיקת ראיה מקיפה תגלה בדיוק מה הצרכים הראייתיים של הנבדק, גם אם הוא לא היה מודע להם לגמרי".

 

   

 

"בדרך כלל הלקוח לא מכיר ולא מודע למגוון המוצרים והאופציות הקיימות לשיפור הראיה. אם הלקוח עוסק בספורט, רצוי שהעדשות יהיו עשויות מפלסטיק ולא מזכוכית. אם המסגרת עשויה מתכת דקה, רצוי לבחור עדשות דקות במיוחד שיתאימו למסגרת ולא יכבידו על המשקפיים והאף". 

 

איך בוחרים משקפיים?

הנטייה הבסיסית היא לבחור משקפיים שמתאימים למבנה הפנים שלנו ואולי גם עם איזושהי אמירה אופנתית. אבל האם יש לנו חופש בחירה מלא בבחירת המסגרת? הנה כמה כללים שכדאי לאמץ: 

1. יש לוודא שמרכז האישונים ממוקם בשליש העליון של העינית. התאמה לא נכונה עלולה לגרום לכאבי ראש כתוצאה ממיקום לא נכון של מרכזה האופטי של העדשה.

2. יש לוודא שהמסגרת נוחה לפנים ואינה צרה או לוחצת או שהאוזניות ארוכות מדי והמשקפיים עלולים להחליק.
3. נוחות היא עניין סובייקטיבי, יש שיעדיפו משקפיים קלים ובלתי נראים ויש את אלה שיעדיפו משקפיים אופנתיים מאסיביים שיתרמו לביטחון העצמי. ירון שושני מסביר בדיוק איך כדאי לבחור מסגרת:

 

מי שחפץ במסגרת קלה שיבחר במסגרת טיטאניום. מדובר בסגסוגת קלה מעורבת בטיטאניום, החומר הינו היפו אלרגני, אינו מתחמצן במגע עם זיעה ומאפשר עיצוב מינימליסטי במיוחד. מאחר שהמשקפיים קלים מאוד, לא מומלץ לאנשים פעילים במיוחד וספורטיביים להרכיב אותם, שכן הם פחות יציבים על האף. לאלו שחובבים משקפיים כמעט בלתי נראים, זו הבחירה הנכונה. מצד שני, מאחר שלרוב משקפי הטיטאניום מגיעים עם זרועות ועיצוב דק וחיבורי ברגים, עדשות במסר גבוה לא יראה בהם טוב.

 

דווקא מסגרות הפלסטיק האופניות הן הכבדות יותר על האף ובכלל, מאחר שיש בהם חומר רב יותר. בגלל משקלם הם יציבים יותר על האף, כמו גם בגלל האפון שלהם, שבנוי כחלק אינטגרלי מהמשקפיים.

 

(משקפי ג'יובאני. צילום באדיבות סופר-פארם)

 

חשוב לדעת: מה שמחזיק את המשקפיים על הפנים הוא לאו דווקא האפון אלא ה"אוזניות", אותם מוטות צדדיים שמסתיימים בעיכול מסוים. כשהאוזניות מותאמות היטב, המשקפיים יהיו יציבות ונוחות. 

 

14 מיתוסים על ראייה

האם גזר באמת עוזר לראייה, ומה קורה אם קוראים בחושך? כל המיתוסים הנכונים והשגויים

 

לכתבה המלאה

 

כמה זה עולה לנו?
מחירי מסגרות המשקפיים נעים בין 200 שקלים ועד לאלפי שקלים, הכול תלוי בחומר בעיצוב, ביצרן ובשם המותג. מחיר ממוצע של מסגרת למשקפי ראיה עומד בין 350 ל-650 שקלים.
 

 

 

גם מחירי עדשות הראיה נעים בטווחים רחבים, החל מ- 200 שקלים למספרים קטנים ולעדשות חד מוקדיות. ככל שהמספר עולה ובעיית הראיה מורכבת יותר, מחיר העדשה עולה בהתאם. במקרים של בעיות ראיה קלות כמו: קוצר או רוחק ראיה בסיסיים נדרשות עדשות ראיה בטווח מחירים של 300 עד 700 שקלים. עדשה רב מוקדית, דקה, עם ציפוי והגנה עשויה להגיע גם ל- 4000 שקלים.

אחרי בחירת המסגרת החביבה עליכם ניגשים לבחור את העדשה. הנה כמה המלצות: 
1. לילדים או מבוגרים עד גיל 40 שמבלים חלק נכבד מזמנם מול המחשב, הסמארטפון והאייפד מומלץ להשתמש בעדשות מסוג אנטי-פטיג (נגד עייפות), עדשה מתקדמת שמאפשרת הקלה על המאמץ שהעין עושה כשהיא מתמקדת במסך קרוב.

2. לאנשים מעל גיל 40 שמתקשים בקריאה, משלבים לרוב שתי עדשות באחת (מולטיפוקאל). לכן מומלץ לבחור עדשה באיכות ליטוש דיגיטלי, דו צדדי. מעבר לצד האסתטי והנוח, הן מציעות מינימום עיוותים.

3. לאנשים מעל גיל 40 שמבלים מעל לארבע שעות מול המחשב, מומלץ להרכיב עדשות מסוג אינטרוויו (שמעניקות שדה ראיה רחב יותר).

 

 

(משקפי טרייבקה. באדיבות רשת סופר-פארם)

 

 

ותחזוק, רבותיי, צריך גם לשמור עליהם:

1. מומלץ תמיד לנקות עדשות עם ספריי יעודי לעניין ומטלית, לא להשתמש בפיסות בד או חולצה, בטח לא על יבש, מאחר שניקוי יבש שורט את העדשה.
2. מומלץ לשטוף את המשקפיים במים וסבון. אלו מורידים את כל הזיעה והלכלוך שמצטבר על האוזניות של המשקפיים או באזור האף. הלכלוך והזיעה עלולים לגרום לקורוזיה ולחמצון.
3. מומלץ בחום לא להניח את המשקפיים בכל מקום אחר בראש מאשר על האף מאחר שזה מרחיב את המסגרת ופוגע בהתאמה המושלמת לאף ולפנים.
4. יש להסיר את משקפיים מהפנים בשתי ידיים בכיוון אחד ולא ביד אחת. הסרה ביד אחת מעקמת את האוזניות ופוגעת ביציבות המשקפיים על האף והאוזניים.

אם בחרתם מסגרת לא מתאימה או קניתם משקפיים והמספר השתנה – אל דאגה, לא ייגרם נזק ממשי לראייה, לכל היותר חוסר נוחות שיתבטא בכאבי ראש וסחרחורות.

תגובות (0)
הוסף תגובה