לג בעומר: המדריך הטבעי לטיפול בכוויות

מזל שיש בכל זאת כמה צמחים, עלים, ירקות ופירות שעשויים להקל על המצב. בדקנו, חקרנו, שאלנו ליקטנו ובעיקר עשינו סדר בכל העצות, הטיפים, תרופות הסבתא והוראות ה"עשה ואל תעשה" ברגע שאחרי הכוויה. ויש גם בונוס: מגוון גאדג'טים יצירתיים שיעזרו לכם להעביר את ליל המדורות בשלום.

 

עוד באון לייף:

 

 

עשה ואל תעשה ברגע הראשון

דבר ראשון, רצוי שלא להגיע למעמד המדורה בסנדלים או נעליים פתוחות, אלא לנעול נעליים גבוהות. כדאי שמי שמטפל באש ילבש כפפות שיגנו עליו במקרה של מגע ישיר עם האש. גם כאשר סוחבים עצים רצוי להצטייד בכפפות שימנעו משבבים לחדור אל העור, לפצוע אותו ולזהמו. 

 

"תמיד חשוב לדאוג שבסמוך למדורה יהיה ברז מים. במקרה של כוויה יש למקם את האזור הפגוע תחת מי הברז הזורמים לאורך זמן" מסביר ד"ר גדעון רון, מומחה לרפואה סינית מהיישוב אמירים.

 

"מים פושרים לא יועילו במקרה הזה וכך גם לא שמן שיסתום את נקבוביות העור ויפגע בתהליך הצינון של הרקמות. בנוסף, יש להרחיק מיידית את האדם הפצוע מהעשן ומהחול על מנת להקטין את הסיכון לזיהומים. אם מדובר בכוויה רצינית או חשש בלבד, רצוי להגיע למד"א, שם נמצאים אנשי מקצוע שיכולים לאבחן ולטפל בפציעה".

 

הגוף הוא לא שק"ם או צרכנייה. כל פריט מזון כגון: משחת שיניים, יוגורט, תפוחי אדמה, ביצים, מרגרינה או חמאה, מקומו על המדפים ולא על העור. כוויה היא פריצה של העור ולעיתים אף פגיעה ברקמות שתחתיו. במצב שכזה העור חשוף למיני זיהומים. כל אחד מהפריטים המוזכרים מעלה הוא פוטנציאל גדול לזיהום משום שאינו סטרילי. מרגרינה וחמאה עלולים להחמיר את נזק הפציעה. המגע הראשוני אמנם מקל על הכאב, אך החומר השמנוני סותם את הנקבוביות ולכן לא מאפשר לעור להתקרר. במצב זה החום ממשיך להתפשט באזור הפגוע והכוויה מחמירה.

 

והטיפ הגאוני – עגבניה

יוצאת דופן היא העגבנייה שעשירה בליקופן, נוגד חמצון המסייע להתחזקותו וגמישותו של העור. השימוש פשוט: יש להניח "בשר" עגבנייה (המצויה בשפע בכל מדורה שמכבדת את עצמה) שנחתך באמצעות כלי סטרילי, ישירות על אזור הכווייה).

 

ידוע לכל כי הצמח היעיל ביותר להרגעת כוויות הוא אלוורה, אך על אף התדמית הזוהרת, יש צורך בשימוש מבוקר וזהיר בצמח. "הטעות הנפוצה ביותר שאנשים עושים היא למרוח אלוורה לא איכותית על הכוויה", מספרת מיטל אלנקוה, רוקחת אחראית ומנהלת סניף סופר-פארם חוצות המפרץ, "הכוונה היא לאותו ג'ל זוהר שבדרך כלל מכיל תוספות של צבע ובושם, ולא ניתן למצוא על האריזה כיתוב לגבי ריכוז החומר הפעיל, כך שלמעשה התחושה אולי קרירה ומרגיעה, אך לא באמת נותנת מענה לטיפול נכון בכוויה ומניעת סיבוכים".

 

 

 

 

ישנן שלוש דרגות כוויה:

דרגה 1 – תתבטא באודם של העור

דרגה 2 – תתבטא באודם חזק ושלפוחיות

דרגה 3 – העור נחרך, משחיר ומאבד תחושה בגלל פגיעה ברקמות עמוקות. מדובר במצב מסכן חיים שמחייב טיפול רפואי דחוף.

 

חשוב לדעת: במקרים של כוויות קשות בדרגות 3-4, אין להסיר באופן עצמאי את הבגדים מהגוף. פעולה שכזו באופן עצמאי עלולה לקרוע את העור מהגוף ולהחמיר את הפגיעה. נקודה חשובה נוספת: במקרים של כוויות חמורות יש להימנע מקירור האזורים הפגועים באופן קיצוני. בשונה ממקרים של כוויות קלות, בכוויות חמורות קיימת פגיעה נרחבת בעור, ולכן קירור לא מבוקר עלול לגרום להיפותרמיה.

 

בתיק עזרה ראשונה

"בכוויות בדרגה 1 ו- 2 ניתן לנסות לטפל לבד", מסבירה אלנקוה. ראשית, צריך לשטוף את העור הפגוע במים בטמפרטורת החדר ובסבון אנטי-בקטריאלי המכיל חומר חיטוי. ההמלצה הכי טובה בחצי השעה הראשונה לאחר כוויה היא למרוח יוד /פולידין על מנת לחטא את העור ולמנוע התפתחות של שלפוחיות וזיהומים. לאחר מכן מומלץ למרוח מספר פעמים ביום משחה המכילה שילוב של חומר חיטוי וחומרים המרגיעים את העור ומסייעים לשיקומו. בכל מקרה שבו אין שיפור במצב העור לאחר הטיפול ובמקרים של החמרה, אין לנסות לטפל לבד, אלא לפנות לעזרה רפואית מקצועית".

 

כדאי להצטייד בערכת עזרה ראשונה בסיסית אחת לבית ואחת לרכב ולטיולים. לערכות המוכנות המכילות חומרי חבישה בלבד מומלץ להוסיף יוד ואת אחת המשחות שמוזכרות לעיל. כדאי גם להצטייד בג'ל אלוורה קנוי אך איכותי, כעזרה ראשונה ליד המדורה.

 

הדרך הטבעית לטפל בכוויות

 

בוצין מפורץ- צמח ירוק בעל פרחים צהובים שנפוץ מאוד בארץ כמעט בכל אזור, בעיקר בין אפריל לנובמבר. חוץ מיופיו, הוא נחשב לבעל תכונות מרפא לטיפול בפצעים, שריטות וכוויות.

 

אופן השימוש: כדי לטפל בכוויות מקומיות, יש להרתיח כ -50 גרם עלים בליטר מים ולבשל למשך חמש דקות, לסנן, לצנן ולהשתמש במים המרפאים כתרופה חיצונית על שטח הכוויה.

 

 

דבש- לדבש תכונות אנטי בקטריאליות והוא מסייע לניקוז הנוזלים מהכוויה.

אופן השימוש: בימים שאחרי הכוויה יש להניח גזה עם דבש על האזור הפגוע ולהחליף את החבישה 3-4 פעמים ביום.

 

לשון הפר (אנוקסה)- צמח בר שמצוי כמעט בכל אזורי הארץ. אופן השימוש: כותשים את העלים, מערבבים עם שמן זית ומורחים על הכוויה.

 

 

הנלווים לכוויה עלולים להוציא גם את נזירי הזן העמידים ביותר מדעתם. "הכאב הוא תוצאה של שריפת השכבה הראשונה של העור (אפידרמיס) המכילה שפע של עצבים. בעוד הכאב מורגש כמעט מיידית, הקילוף מופיע בדרך כלל מספר ימים לאחר מכן, ומטרתו סילוק תאי עור פגועים על מנת לאפשר לעור להתחדש בתאים צעירים. קילוף העור לא גורם נזק והוא בעיקר מטרד אסתטי", מסבירה אלנקוה.

 

ד"ר רון מציע אלטרנטיבה טבעית לטיפול בגרד המציק: "אם סובלים מגרד מקומי, לאחר שהכוויה מתחילה להחלים, אפשר לעשות אמבטיית שיבולת שועל המקלה על האודם והנפיחות. שופכים כוס שיבולת שועל מבושלת לתוך אמבט של מים פושרים ומשרים במים את האזור הנגוע למשך כ-20 דקות". בנוסף, גם אכילת פפאיה מומלצת, מאחר והיא מכילה אנזים שמכונה פאפאין ומסייע בשיקום תאי עור פגועים.

 

ואם זה לא עוזר – היעזרו בגאדג'טים גאוניים

אתרים חו"ליים כ- ebay ודומיו מציעים מגוון פתרונות בטיחותיים ויצירתיים לאנשי המדורה, החל מסוגים שונים של מקלות ייעודיים בעיצובים חביבים בעזרתם אפשר לצלות מרשמלו, ערמונים ואפילו פאי, דרך מכין פופקורן ממוגן למדורה ועד תנור מתקפל קומפקטי לשטח. גאדג'טים ופרטים נוספים, כאן.

 

 

מקלות ייעודיים 

 

מכשיר להכנת פופקורן בשטח

 

תנור קומפקטי מתקפל לשטח

תגובות (0)
הוסף תגובה