נשים בדרך: להתחיל לרוץ בגיל 39 ולהיות אלופה בגיל 50

לוריס מנדלוביץ' זכתה באליפות ישראל לנשים במסגרת במרתון טבריה בשנת 2010 בדיוק בשנה בה חגגה את יום הולדתה ה – 50. פרשן ערוץ ספורט מסוים אמר עליה בשידור "יש בנות 16 שהיו נותנות את יד ימין שלהן בשביל גוף כזה'. כשאת בת 53 את יכולה להרשות לעצמך לקחת את ההערה השוביניסטית הזו כמחמאה. את לוריס פגשנו השבוע בסניף סופר-פארם בהוד השרון, הצצנו לה לסל וגילינו את הסיפור מעורר ההשראה.

 

לוריס מנדלוביץ' , השבוע

 

 

מדרום אפריקה למעונות בירושלים

את הקריירה המקצועית שלה התחילה לוריס מנדלוביץ' בגיל 39, גיל בו ספורטאים אחרים כבר מזמן פרסו לקריירה חדשה. לוריס, 53, גדלה בעיר יוהנסבורג שבדרום אפריקה, ועלתה לארץ בשנת 1977: "'גדלתי בדרום אפריקה בתקופה שבה היו משרתים וכילדה גדלתי בפינוק גדול. לא נדרשתי לעשות כלום, הכל עשו לי. העלייה לארץ  לא היתה לי קלה. התגוררתי במעונות הסטודנטים של מכללת דוד ילין בירושלים, באיזור לא סימפטי, בדירה עם עולות מרוסיה שלא דיברו עברית או אנגלית. הייתי צריכה להתמודד לבד עם כל הדברים החדשים בחיי".

 

את הריצה היא גילתה במקרה: חברה הציעה לה להצטרף לריצה קלה על חוף הים. משם,הדברים התגלגלו מהר. ריצה קלה הפכה לקילומטר ושניים, ומהר מאד דבק בה חיידק הריצה ומאז היא לא מפסיקה לקטוף תארים.

 

 

 

"להיות אצנית מקצועית זה טוטאלי, זה אומר שכל הבית חי את הריצה והכל מסתובב סביב הריצה", לוריס מספרת. "כדי שהגוף יעמוד בעומס של הריצה, צריך בסיס טוב של מערכת לב ריאה וכמובן תכנית אימונית קפדנית".

 

מערך האימונים שלה, שנבנה על ידי המאמן הצמוד עמית נאמן, כולל  6 אימוני ריצה בשבוע. בסך הכל גומעת לוריס כ-120 ק"מ בשבוע, בכ-12 שעות ריצה שבועיות. כל אימון נמשך כשעתיים. המלווים הם בדרך כלל המאמן או פיטר, בעלה. "בזמן הריצה הראש שקט לגמרי. בלי מוזיקה. זה מקום מאוד מדיטטיבי של נשימות".

 

 

אורח החיים של לוריס כמובן מושפע לחלוטין מעונות השנה, שעון קיץ וכד'. "בקיץ כשחם" מספרת לוריס, "צריך להתחיל את הריצות הארוכות השכם בבוקר, בשביל להתחיל את הריצה אני צריכה להתעורר ב-4:30 לפנות בוקר. לאכול, להתארגן ולצאת מהבית ב 5:00. זה משפיע על השעה בה אורחים יכולים להגיע וללכת, מתי אני אוכלת והולכת לישון וביום שישי לא יוצאים., ארוחות משפחתיות עד 21.30" היא מחייכת.

 

בלי בן זוג תומך אי אפשר לרוץ מרתון

ב-22 השנים האחרונות לוריס מתגוררת בכוכב יאיר עם בעלה פיטר ושני ילדיהם, ועוסקת בהדרכת אירובי, ספינינג, פילאטיס ו- CORE. "הילדים שלי צוחקים ואומרים שאם גם אבא היה רץ, הם היו צריכים לעזוב את הבית.לפני מירוץ הם יודעים שצריך להסתובב בבית על קצות אצבעות כי אמא לחוצה, ומצד שני הם הראשונים להתקשר ולברר את התוצאה אחרי כל מירוץ. אני בטוחה שהם מאוד גאים בי".

 

 

להיפצע, להפסיק לרוץ ולהשתגע

בשנה האחרונה לוריס היתה בהפסקה מפעילות ספורטיבית בגלל פציעה בגיד אכילס."שנה בלי ריצה עבור מי שהריצה היא חייה זו חוויה קשה מנשוא" היא משתפת, "בהתחלה יש הכחשה: אני לא באמת פצועה, אני בסדר, יכולה להמשיך, אחר כך יש תהליך של קבלה, ואז יציאה מזה".

 

החודשים הראשונים להשבתה היו קשים במיוחד, היא מספרת. "זה היה קשה. לא רציתי לראות אחרים רצים, קיללתי, צעקתי, זו תופעה של גמילה מאנדורפינים. כמו מסומם שרוצה להפסיק ולא יכול. כמו קריז. פתאום הגוף לא מקבל את ההורמונים שהוא רגיל ונכנס לדיכאון. פתאום התקפות של בכי, ודיפרסיה. נפילה אמיתית".

 

"זה לא רק הסרוטונין שחסר בגוף אלא משהו מנטלי. הקושי גם פיזי וגם פסיכולוגי. למה הם רצים ואני לא מסוגלת, איך הגוף החזק שלי בגד בי ומה יהיה הלאה". בעלה של לוריס, פיטר, מספר לנו שלחיות איתה שנה בלי ריצה, זה כמו לחיות עם אישה טרום-מחזור במשך שנה שלמה.

 

ואז, בשלב מסוים, הגיעה הרגיעה. "פתאום את מתחילה ליהנות מהזמן פנוי, יש יותר זמן למשפחה, יש זמן לזוגיות. אפשר לצאת עם חברים ולארח עד מאוחר. התחלתי לעשות פעילויות חלופיות כמו שחייה, ספינינג, אבל בלי הסיפוק וההנאה שיש בריצה.

"אבל כל הזמן הזה היה לי ברור שאני חוזרת לרוץ, אני יכולה לרוץ מבעד לדם, דמעות וכאב. מבלי לוותר אף פעם. הריצה מגדירה אותי, היא חלק מנשמתי. הריצה מאתגרת אותי, מניעה אותי, מרגיעה אותי, מנקה לי את הראש, נוטעת בי ביטחון וגורמת לי לחלום על מטרות שלא יאומנו".

 

ואם נדלקתם ורוצים להתחיל לרוץ – כדאי שתדעו:

 

אסנת בוברוב, דיאטנית ספורט סופר-פארם: הכנה לקראת מרתון או ריצות ארוכות כוללת גם שיפור משמעותי בכושר הגופני, גם הכנה מנטאלית ובוודאי שהכנה תזונתית. אם אתם שוקלים להעלות את רף האימונים השבועי ,כדאי להתייעץ עם דיאטנית ספורט, לעשות בדיקות דם מעט מורחבות כדי לאמוד את מאגרי הברזל, הוויטמינים מקבוצת B  ו –D. אם יתגלו מחסורים, תוכלו לשקול אפשרות של שיפור התפריט גם בעזרת תוספי תזונה, אם תצטרכו.

 

 

כדי להגיע לתפוקה גבוהה של השרירים, חייבים להגדיל את מאגרי האנרגיה האצורים בהם – מאגרי הגליקוגן השרירי. אכילה שמותאמת למאמץ גופני עשויה להכפיל ולשלש את מאגרי הגליקוגן האלה. חשוב שתבנו יחד עם דיאטנית תפריט מתאים.

תגובות (0)
הוסף תגובה