סויה או דגים: כשמזון בריא הופך לסכנה בריאותית

"הכל במידה", אמרו כבר לא מעט אנשים חכמים. חופשה במידה, עבודה במידה, שינה במידה ומסתבר שגם מזון בריא במידה. לא מעט מרכיבי מזון שנחשבים לבריאים, מזינים ובעלי יתרונות תזונתיים משמעותיים – הופכים את עורם כאשר הם נאכלים או נשתים במינון יתר. "למזון שאנו אוכלים יש השפעה מכרעת על גופנו, נפשנו ובריאותנו", אומרת שרונה לוין, תזונאית קלינית, "אולם, כמו הרבה דברים בחיים לדברים טובים יש גם השפעה הפוכה כאשר אנחנו מפריזים."

 

עוד ב-Onlife:

 

אינספור עבודות ומחקרים נעשו ברחבי העולם על השפעתם של מוצרי מזון שונים, מדענים וחוקרים מחפשים את הגבולות מתי בריא הופך למסוכן. "קיימים כמובן לא מעט מוצרי מזון חסרי גבול", אומרת לוין, "הכוונה במיוחד היא כמובן לירקות ופירות, שברובם אין הגבלות במידה ואין תגובה אלרגית או רגישות אישית. אולם כאשר מדובר על דגים, בשר אדום, סויה, פירות יבשים וכמובן קפה, הגבולות נמתחים ומדי תקופה יוצאת אזהרה כזו או אחרת מרשות הבריאות העולמית, ביחס לכמויות המותרות ולהשפעות הרעות על גופנו ובריאותנו".

 

חשוב לזכור שבשעה שקיימים ויכוחים אידואולוגים לגבי בריאותם של מוצרי מזון כאלה או אחרים, ההגבלות הבריאותיות עלהן מדברת לוין הן ללא שיקולי מוסר או מצפון, אלא הנחיות שניתנו על ידי רשויות או ארגוני בריאות על סמך עבודות מחקר ופירסומים של חוקרים מאוניברסיטאות ברחבי העולם.

 

שתו מים, במידה

רבים מאתנו גדלו על האימרה "שתו הרבה מים, זה בריא", אז מסתבר שטעינו. מים הם כמובן משקה בריא ומומלץ, אולם גם ביחס אליו הוצב גבול ברור.

 

"על פי הפירסום האחרון, שתייה של יותר מ 2.5 ליטר ביום עלולה לגרום לנזק בכליות, לפגוע בריכוז ולגרום לנפיחות במקומות שונים בגוף" אומרת לוין. כמובן, וחשוב לציין, ששתיית מים עדיפה על פני כל שתייה מוגזת ומתוקה אחרת, שם ההשפעות הבריאותיות גדולות יותר אולם חשוב לדעת שגם בשתית מים אין צורך להפריז.

 

שתיית מים – מומלצת אבל מידתית

 

למים יתרונות בולטים שמובלטים בלי סוף בערוצי התקשורת השונים על ידי בעלי אינטרס ואכן המים חשובים לגדילה, צמיחה ותמיכה של מערכות הגוף השונות. הם חסרי קלוריות בצורתם הטבעית ולמרות הטענה ששתייה של מים לפני ארוחה עשויה להקטין את צריכת הקלוריות שלנו, אין לכך הוכחות מחקריות חד משמעיות.

 

"הויכוח על המים הוא ויכוח ישן", מוסיפה לוין, "וישנן עדויות על תופעות נדירות של פגיעות ממשיות בגוף במקרים מסוימים. ישנם תפריטי תזונה טרנדים שמוציאים בכלל את המים מהתפריט היומי וטוענים שהגוף מקבל מספיק מים ונוזלים מירקות ופירות ואין צורך להוסיף. אולם למרות זאת, אנו חיים במדינה חמה, הקיץ בפתח וחשוב שאנחנו והילדים נשתה מים, ולא מוגזים או משקאות מתוקים אחרים, אבל כמובן – במידה".

 

השורה התחתונה: לא יותר מ 2.5 ליטר ביום.

 

בשר אדום

גם אם צמחונות וטבעונות נראים לך כמו שגעון רחוק, מיטב החוקרים העולמיים טוענים שלבשר אדום יש השפעה מכרעת על בריאותך. "מחקר שהתפרסם מאונברסיטת הרווארד", מספרת לוין, "מצא כי הסיכון למות בגיל צעיר ממחלות לב או סרטן עולה ביחס לצריכת בשר אדום".

 

"החוקרים עקבו אחרי יותר ממאה עשרים אלף אוכלי בשר אדום, גברים ונשים וראו שכאשר הם אכלו יותר משלוש מנות שבועיות, הסיכוי שלהם לחלות גדל ב 13%. הם המליצו להחליף את המנה הבשרית במנת דגים, קטניות, עוף, או דגנים מלאים. אז נכון שלבשר אדום לא מעובד, במידה, יש השפעה חיובית על הגוף, הוא עשיר בברזל, בחלבון מהחי בויטמינים ומינרלים אבל גם בשומן רווי, לכן המידתיות חשובה."

 

השורה התחתונה: לא יותר משתיים שלושה מנות שבועיות.

 

בשר אדום – להקפיד לאכול גם את התחליפים שלו

דגים

המומחים מהרווארד שלחו אותנו להחליף את מנת הבשר במנת דג – בין שאר האפשרויות – אולם גם בנוגע לצריכת דגים הוציא ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) אזהרה ביחס לצריכת יתר.

 

"מצד אחד אומרים שדגים הם האלטרנטיבה הבריאה לאיזון של מנת בשר, אומרת לוין, אולם גם דגים עלולים להכיל לצד כל היתרונות גם רכיבים שמינון גבוה שלהם עשוי לעשות בדיוק את ההפך. מנהל המזון והתרופות האמריקאי ביקש להזהיר את הצרכנים מפני אכילה של יותר מ-30 קילו דגים בשנה וזאת בגלל ריכוז הכספית שעשוי להיות בדגים לצד הרכיבים המזינים האחרים.

 

הם הגדילו לעשות ותחמו את צריכת דגי הטונה, במיוחד בקופסאות שימורים, שהם חביבים במיוחד על ילדים לפעם בשבועיים, להמלצה הזאת הצטרף גם איגוד רופאי הילדים האמריקאי. אז בחישוב גס מדובר על המלצה של 3 מנות שבועיות של דג, למבוגרים, כהמלצה לצריכה נבונה ובריאה."

 

השורה התחתונה: לא יותר מ 3 מנות שבועיות.

 

דגים: לא יותר מ-3 פעמים בשבוע סושי

 

 

סויה – האלטרנטיביה הבריאותית

סויה הפכה בשנים האחרונות למזון בריאות אולטימטיבי, יותר ויותר אנשים בעולם כולו צורכים סויה בדרכים ובצורות שונות ומגוונות. אולם, כבר זמן ממושך קוראים רשויות הבריאות להגבלת המינון במיוחד בעקבות ההשפעה ההורמונלית שיש לצמח הירוק. כך, היתרון הבריאותי של הסויה הופך במינון גבוה לחסרון.

 

בנוסף, תעשיית המזון העולמית משתמשת בסויה בצורות שונות במוצרי מזון שונים, כך שלצרכן הפרטי שמנסה להגביל את צריכתו צפויה עבודה לא פשוטה. "לסויה נקשרו יתרונות בריאותיים לא מבוטלים", מסבירה לוין, "הורדת ואיזון רמות הכולסטרול, תחליף תזונתי ראוי למוצרי בשר לאנשים הנמנעים מאכילתו מסיבות שונות והורדת הסיכון לחלות בסוגי סרטן מסויימים כמו סרטן הערמונית. אולם מחקרים והמציאות היומיומית שלנו מראה לנו שלמרכיב העיקרי בסויה- האיזופלבונים יש השפעה על מערכות הרבייה והוא גורם להאצת ההתבגרות בתופעות כגון: כמו הופעת המחזור החודשי ופוריות.

 

"על פי הנתונים הקיימים יותר מ-25 גרם סויה ליום, כל יום, נחשב למינון יתר, הבעיה היא שבהרבה מאוד מוצרי מזון שאנו קונים במרכול יש כיום סויה, שהוא רכיב זול יחסית לתעשיית המזון, ולכן אין לנו באמת שליטה על צריכת הסויה

בתפריט שלנו ושל הילדים שלנו, אלא אם אנחנו מכינים את המזון שלנו לבד."

 

השורה התחתונה: לא יותר מ-25 גרם ביום.

 

רוטב סויה – בעל השפעה הורמונלית לא בריאה במינונים גבוהים

 

קפה, ויכוח ישן – בעל השפעה חיובית, במידה

במשך השנים שתיית קפה גרמה להרבה ויכוחים: בריא? לא בריא? שורה ארוכה של בעיות בריאות נקשרו עם הנוזל השחור, מהתייבשות ועד מחלות קשות אחרות הגורמות למוות.

 

אולם, לאט לאט, הויכוח מקבל גם צדדים אחרים: "נכון שלקפאין יש השפעה על הגוף שלנו", מסבירה לוין, "הוא מעלה את לחץ הדם וקצב הלב. בכמויות גדולות הוא עלול לגרום לכאבי בטן, נדודי שינה, רעידות שרירים, אי שקט ובמינון יתר אפילו לבעיות לב קשות, אולם מצד שני הוא גם בעל חומרים נוגדי חמצון, שמחקרים הראו שיש לו השפעה מיטיבה על סוגים מסויימים של סרטן. זה כמובן לא הופך אותו למשקה בריאות, אולם, צריכת קפה במתינות, 2 עד 3 כוסות ביום, היא כמות סבירה בהחלט עבור מרבית האנשים (כמובן במידה ואין להם בעיות רפואיות, נוטלים תרופות או אפילו תוספי תזונה שכאשר באים יחד עם קפאין יוצרים תופעות לוואי או רגישויות שדורשות התיחסות אחרת)".

 

השורה התחתונה: עד שלוש כוסות קפה ביום.

 

אפשר להתפנק על כוס הקפה השניה והשלישית

תגובות (0)
הוסף תגובה