בריטני גריינר: האישה שמשנה את חוקי הכדורסל

בריטני גריינר, שחקנית כדורסל בליגת ה-WNBA (איגוד הכדורסל האמריקאי הלאומי לנשים), משנה את חוקי המשחק בכדורסל נשים ומציגה ביצועים והישגים שקרובים מאד לליגת הגברים ב- NBA. לפני כחודש הצהירה חברת נייקי כי הספורטאי הבכיר הראשון שיצא מהארון יזכה להיות הפרזנטור הבא שלה. גריינר היא האישה הראשונה שעשתה זאת, וזכתה לחוזה שמן עם ענקית הספורט. פרטי החוזה לא פורסמו, אבל אפשר לשער שמדובר בסכום יפה מאד.

 

גריינר התפרסמה בזכות כישרון ההטבעה המדהים שלה והוכיחה כי נשים יכולות לבצע הטבעות מרשימות לא פחות טוב משחקני כדורסל גברים. כסטודנטית, היא הטביעה 18 פעמים, כשברקע קולות תרועת החצוצרות של מכללת ביילור. גריינר סיימה את קריירת הקולג' שלה של כשהיא מדורגת כקלעית השנייה בהיסטוריה של ה-NCAA  (התאחדות ספורט הקולג'ים הלאומי), עם 3,283 נקודות. בנוסף, היא ניפצה את שיא החסימות לקריירת מכללות (של גברים ונשים) עם 748 חסימות במהלך שנותיה במכללת ביילור.

 

עוד ב Onlife:

 

הצעה לשחק ב NBA: זכות גדולה או בדיחה עצובה?

גריינר, רק בת 22 ומתנשאת לגובה של 2.03 מטר, התברכה בכישורים אתלטיים מרשימים, בזכותם הוחתמה לליגת ה-WNBA עוד בטרם קיבלה את התואר שלה ממכללת ביילור. גריינר נבחרה גם במקום הראשון בדראפט על ידי פיניקס מרקיורי. מארק קיובן, בעלים של קבוצת דאלאס מאבריקס, הצהיר לאחרונה כי היה נותן לה צ'אנס בליגה בה לא שיחקה אף אישה מעולם, הגביע הקדוש של הכדורסל, ה-NBA .

 

יכולה לשחק ב NBA? בריטני גריינר (צילום: Shutterstock)

 

גריינר יותר ממוכנה לקבל את הצעתו של קיובן. בתגובה לעיתונאים, היא שאלה "מתי המבחנים?" והוסיפה כי תהיה מוכנה למבחני ההתאמה ל – NBA אחרי שעונת ה – WNBA תסתיים. "אם זה יהיה בסדר עם כל הנוגעים בעניין, אני אשמח לנצל את ההזדמנות הזו", אמרה. וסיפרה מה הרגישה שכששמעה לראשונה על האמירה של קיובן: "זה בהחלט גרם לי להרגיש טוב ומיוחדת. אינני מתכוונת לסגת רק בגלל שמדובר באתגר גדול" והוסיפה "הם חזקים ממני ובהחלט יותר גדולים פיזית ואני אצטרך להפגין יכולות של גברים, אבל מעולם לא ויתרתי על אתגר ואני לעולם לא אוותר".

 

אורנה אוסטפלד, כדורסלנית עבר ומאמנת קבוצת כדורסל הנשים א.ס רמת השרון, טוענת כי כל הדיון סביב גריינר ונשים ב –NBA  הוא בדיחה לא הוגנת על חשבונן. "בריטני גריינר היא אמנם שחקנית נדירה ביכולות שלה ובמימדים הפיזיים שלה, שהצליחה לפרוץ תקרה שמעטות מאד הצליחו לפניה", אומרת אוסטפלד. "אבל לבוא ולהגיד 'הנה, נביא אותה לליגה של הגברים' זה מעצבן, כי היא לא באמת יכולה לשחק עם גברים וזה לא נותן לה שום כבוד". אוסטפלד חושבת כי הצעתו של קיובן הייתה, יותר מכל דבר אחר, גימיק תקשורתי. "אני חושבת שהוא אמר את זה כי היא תפסה כותרות. היא לא באמת יכולה לעבור את המבחנים, הם בבסיסם מיועדים לשחקנים גברים".

 

אוסטפלד טוענת כי כדורסל נשים (וכל ספורט נשים) הוא ספורט מצוין בפני עצמו והבעיה נוצרת כאשר משווים אותו בקריטריונים של ספורט גברים. "תמיד צריך להשוות אותנו לגברים על מנת שיעריכו אותנו וזה לא משאיר לנו שום אופציה. גברים ספורטאים תמיד יהיו חזקים ואתלטיים יותר. גם אם נולדת כמו בריטני גריינר, המודל לחיקוי לא צריך להיות מייקל ג'ורדן אלא ספורטאיות מצליחות".

 

בריטני גריינר ל NBA?

 

הסל של נשים וגברים נמצא באותו הגובה, אז מה הסיכוי להטביע?

הסיפור של בריטני גריינר מעלה לדיון את נושא ההטבעה במשחקי כדורסל אצל גברים ונשים. ביצועי הטבעה יפים זוכים לסיקור תקשורתי רחב והערכה של אוהבי ספורט, ההטבעה היא סוג של שיא אטרקטיבי במשחק. אלא שרוב שחקניות הכדורסל לא יכולות להטביע כמו גברים: הסיכוי שלהן הוא נמוך יותר מלכתחילה מכיוון שגובה הסל שווה במשחקי גברים ונשים.

 

"בעיניי יש בזה עניין מאד פאלי", טוענת אוטספלד. "אם היו רוצים שכדורסל נשים יהיה אטרקטיבי היו מנמיכים את גובה הסלים. אבל זה לא עסקי ולא רווחי ואני גם חושבת שבאיזשהו מקום, נוח לגברים להיות דומיננטים יותר בענף הספורט הזה. בכדור-עף למשל, הרשת של נשים נמוכה יותר והן מנחיתות כדור ועושות דברים מרשימים מאד. אם היו עושים זאת בכדורסל נשים אחוזי הקליעה היו עולים", היא מסכמת.

 

ספורטאיות משלמות ביוקר על יציאה מהארון

בראיון שלה שפורסם במגזין ספורטס אילוסטרייטד, חשפה בריטני גריינר את העדפותיה המיניות והצהירה על עצמה כלסבית: "אם את נאמנה לעצמך, הכול עובר דרכך, אסור להסתיר את מי שאת", אמרה. "תמיד הייתי פתוחה לגבי זה ומעולם לא הסתרתי שום דבר. אני מקווה שאצליח לשדר לנשים צעירות את המסרים הללו ואולי הן ירגישו כמוני".

 

אוסטפלד, לסבית מוצהרת בעצמה, טוענת שהיציאה של גריינר מהארון הייתה טבעית ומרעננת. "זה חלק מחייה והיא מאד שלמה עם זה ובגלל זה לא היה לה קשה. אבל אני לא חושבת שזה קל בכלל, יש ספורטאיות שיצאו מהארון ושילמו על זה מחיר יקר, ובין היתר גם הפסידו כסף". בין הספורטאיות הבולטות ששילמו מחיר גבוה על היציאה מהארון הייתה הטניסאית מרטינה נברטילובה שהצהירה על עצמה כלסבית בשנת 1981 והפסידה מיליונים בעקבות זאת. "עדיין רוצים לראות בספורט מודל נשי מסוים שהוא הטרוסקסואלי ושעונה על הציפיות שיש לחברה מנשים", אומרת אוסטפלד. "מרטינה שילמה מחיר אז בשנות השמונים אבל גריינר כבר נכנסה לעידן יותר מאפשר".

 

הביטחון העצמי של גריינר, מתבטא ביכולתה להיות חברה של המתחרות שלה (גריינר ואלנה דלה דון, כוכבותWNBA  נוספות, החליפו ציוצי תמיכה בטוויטר במהלך טורניר ה-NCAA  היוקרתי). כם ההכרה שהמיניות שלה היא חלק ממי שהיא, הם טוויסט מרענן בעולם הכדורסל. "בריטני מעוררת השראה בגלל שהיא נאמנה לעצמה, זה מה שהופך אותה למיוחדת. היא גם מעצימה את כל הסובבים אותה ומעודדת אותם לעשות את אותו הדבר", אומרת לינדזי קאגווה קולאס, הסוכנת שלה. "היא מעוררת השראה ויכולה בעתיד להיות מצוינת עם מותגים שמעוניינים בחיבור עם צרכנים, יש לה את הפוטנציאל להיות מאוד משכנעת". ואכן, שחקנית ה – WNBA הטרייה, חתמה על חוזה חסות בלעדי עם נייקי. גריינר תיארה את חתימת החוזה "כשעה חשובה לספורט בארה"ב", אבל לא חשפה את פרטיו.

 

בריטני גריינר מטביעה, הנשיא לשעבר בוש בקהל:

 

פורצת דרך ומעניקה השראה

חתימת החוזה עם נייקי מעלה את השאלה האם נייקי רואים בגריינר פשוט גימיק שיכול למכור. אוסטפלד רואה בחוזה צעד מאד חיובי: "החברה צריכה מודל לחיקוי והחברות הגדולות לא סתם בוחרות דמויות. כשלאנס ארמסטרונג הודה שהוא השתמש בסמים, לקחו לו את כל החסויות שהיו לו", היא מספרת."לכן, כשנייקי מחליטה לקחת לסבית מוצהרת זה מעיד על כך שהם רואים את האוכלוסייה ההומוסקסואלית גם כקהל לקוחות חשוב ובגריינר כמודל".

 

כל ההצלחה והתהילה של בריטני גריינר התרחשו תוך חודש, מה שיכול להיות מלחיץ, אבל נראה כי גריינר מתמודדת עם זה טוב ובצניעות רבה. "זה כבוד אמיתי להיות חלק מהליגה הזו", היא אומרת במהלך מסיבת העיתונאים של WNBA. "זה חלום שהתגשם. אני מרגישה כמו ילדה קטן בדיסני וורלד בפעם הראשונה".

 

ב – WNBA מקווים שגריינר תהיה הכוכבת הבאה שלהם, שתמשוך קהל גדול ותעלה את מכירת הכרטיסים. דמויות כמו בריטני גריינר משמעותיות מאד כשמדובר על מאבק נשים בעולם הספורט, מסבירה אורנה אוסטפלד. "בשלושים השנים האחרונות ספורטאיות רבות פרצו דרך ונתנו לגיטימציה לנערות ולנשים לעסוק יותר בספורט ולהבין שזה לא רק נחלתם של גברים".

תגובות (0)
הוסף תגובה